Vlaky ČD Cargo musí objíždět Česko. Kvůli výlukám v údolí Labe
Situace ukazuje, jak moc na české železnici chybí další kapacitní přechod s Německem.
Zhruba 400 kilometrů navíc musí ujet nákladní vlaky ČD Cargo při přepravě aut z Bratislavy do německého Falkenbergu ve spolkové zemi Braniborsko. Byly tak nuceny zcela opustit trasu přes Česko, a místo toho jedou delší trasou přes Rakousko.
Důvodem jsou výlukové práce mezi Děčínem a Drážďany zejména na německé straně, které výrazně omezují kapacitu trati podél Labe. Část vlaků kvůli omezení nemůže projet a dopravci tak musí hledat jiné cesty.
Běžně se přepravy z Devínské Nové Vsi uskutečňují přes Českou republiku. Kvůli výlukovým pracím podél Labe, kdy je často v noci zcela zastaven provoz, hrozilo ČD Cargu, že o přepravu vlaků s osobními auty přijde. „Díky našim zahraničním obchodním aktivitám a možnosti uskutečnit přepravy v zahraničí na vlastní licenci, jsme zákazníkovi mohli nabídnout variantní řešení spočívající právě v jízdě přes Rakousko a Německo,“ řekl Karel Adam, jednatel dceřiné společnosti ČD Cargo Germany. Za týden se jedná až o 14 párů vlaků. „Zatím se vše děje k plné spokojenosti zákazníka, kterého překvapila jak rychlost, tak spolehlivost přepravy. Uvidíme proto, zda se bude jednat pouze o dočasné nebo trvalejší řešení,“ dodal Adam.
Vlaky táhnou lokomotivy Siemens Vectron v barvách ČD Cargo s polepem „Napříč Evropou“. Trasa vede přes Vídeň a Pasov. V seřaďovací stanici Falkenberg se pak finálně sestavují takzvané „čisté relace“, tedy každý vlak má následně jen jednu stanici určení.
Trvale delší cestou?
ČD Cargo zvažuje trvalý přesun v této relaci přes Rakousko i kvůli přístupu německého správce infrastruktury DB Netz. Ten vyhodnotil odklony jako provozně odůvodněné a přispívající k odlehčení přetíženého úseku údolím Labem, a odklonovou trasu částečně zvýhodnil. „Když sleduji, jak tyto vlaky, jedoucí na licenci a v režii ČD Cargo, zapřažené moderními ČD Cargo lokomotivami už z Bratislavy-Petržalky přes Passau do Falkenbergu (přes 1 000 km) doslova „lítají jako rakety“, je pro mne jednokolejné omezení v údolí Labe se svými důsledky smutná a nepříjemná záležitost. Pro výměnu zboží s Německem potřebuje železnice rozhodně více, než tři přeshraniční jednokolejky, i když ta ,děčínská‘ je pouze dočasná. Dvě ostatní – Cheb a Česká Kubice, ještě bez elektrifikace a na území Německa se složitými úvratěmi, moc dodatečné kapacity neposkytují,“ poznamenává Karel Adam.
Za kapacitnější spojení do Německa dlouhodobě bojuje také sdružení nákladních železničních dopravců ŽESNAD.cz. „Situace v údolí Labe v posledních měsících ukazuje, jak moc zde druhý podobný přechod chybí,“ řekl výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.