Lepší vlaky mezi Ostravou a Opavou. Kraj získal na poslední chvíli dotaci 227 milionů korun
Nové jednotky se mají objevit v provozu do konce roku 2022, nahradí „tornáda“.
Moravskoslezský kraj získal dotaci na dvě nové elektrické nízkopodlažní jednotky z Operačního programu Doprava 2. Nečekaná podpora, se kterou už kraj nepočítal, povede ke zlepšení komfortu cestování vlakem mezi Ostravou a Opavou.
„Peníze se uvolnily z OPD2 na poslední chvíli. Měli jsme naštěstí připraven projekt, který prošel, a dotaci jsme získali,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS). Většinu peněz na pořízení nových vlaků pro kraje z OPD2 spolkl Jihomoravský kraj na nové elektrické jednotky, na ostatní regiony nezbylo.
Dvě nové jednotky budou provozovat České dráhy. Má jít o jednotky z velké soutěže na elektrické jednotky kategorie EMU 240, která ještě není ukončena. Soutěž běží už dva roky, České dráhy v ní hledají dodavatele pro až 60 jednotek s kapacitou nejméně 249 cestujících. Smlouvu s Českými drahami uzavřel kraj bez soutěže přímým zadáním.
Evropská dotace pokryje 85 % hodnoty zakázky, 15 %, tedy asi 40 milionů korun, musí dodat kraj. Nové vlaky by měly jezdit mezi Opavou východ a svinovským nádražím v Ostravě od prosince 2022. „Každá bude mít kapacitu 240 osob, prostory pro přepravu jízdních kol, invalidních vozíků a bude dosahovat rychlosti 160 kilometrů za hodinu. Samozřejmostí je klimatizace, audiovizuální systém a WiFi připojení, bezbariérovost,“ popsal Unucka.
Podle Unucky mají nové jednotky nahradit dosluhující jednotky řady 460 přezdívané „tornádo“, v kraji jich jezdí pět, jedna je záložní. Kraj plánuje, že díky novým jednotkám navýší počet spojů mezi Opavou a Ostravou.
Cestující v kraji čeká zlepšení komfortu cestování ještě letos. Kromě modernizace motorových vozů 810 by se měly na trati z Ostravy do Frýdlantu nad Ostravicí objevit moderní patrové vlaky typu push-pull. Škoda Vagonka má s jejich výrobou mírné zpoždění, podle Unucky je poslední termín zahájení provozu 1. prosince letošního roku.