Státu s první soukromou dálnicí poradí White&Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika
O dvě třetiny méně proti původním plánům zaplatí ministerstvo dopravy za služby poradce pro stavbu dálnice D4 formou PPP, tedy
O dvě třetiny méně proti původním plánům zaplatí ministerstvo dopravy za služby poradce pro stavbu dálnice D4 formou PPP, tedy se zapojením soukromého kapitálu. Za 26 milionů korun bude ministerstvu dopravy radit sdružení White&Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika.
Ministerstvo dnes zveřejnilo výsledky soutěže v tiskové zprávě. Vítěze ministerstvo vybralo na druhý pokus, první tendr mu zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže za příliš diskriminující požadavky na reference.
Vítězné sdružení právní firmy, banky a projektantské společnosti výrazně slevilo oproti představám státu. Ministerstvo čekalo, že za služby poradce zaplatí 79 milionů korun, nakonec je smlouva na 26 milionů korun. Detaily ostatních nabídek nejsou zatím veřejné, na profilu zadavatele chybí dosud závěrečná zpráva.
Dalšími účastníky zadávacího řízení byla konsorcia vedená společnostmi PricewaterhouseCoopers, Deloitte a EEIP. Ministerstvo dopravy využilo pro hodnocení nabídek vícekriteriální hodnocení, kdy mimo nabídkové ceny hodnotilo i zkušenosti týmu, který bude poradenskou činnost vykonávat.
Sdružení má státu poradit s tendrem na dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Kvalifikační kolo na koncesionáře chce zahájit ministerstvo letos na podzim, stavba má začít v roce 2019. Vítězná firma dálnici postaví a bude se o ní dál starat. Model PPP v Česku zatím není rozšířený, podobnou cestou jdou ale úspěšně například na Slovensku. Členové vítězného sdružení radili například s přípravou tendru na obchvat Bratislavy.
„Proti původním předpokladům se nám podařilo ušetřit více než 50 milionů korun. Pokud vše půjde podle plánu, stavba většiny zbývajících úseků na D4 může být zahájena ve druhé polovině roku 2019. Koncesionář zajistí kromě dostavby také následný provoz a údržbu dálnice. Bude tak mít sám zájem na tom, aby stavba byla co nejkvalitnější, “ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Neúspěšní uchazeči nyní mají 15 dnů na možné podání námitek proti rozhodnutí zadavatele o provedenému výběru. Pokud nebudou podány námitky, bude s vítězným uchazečem bezodkladně uzavřena smlouva a stanoven další přesný harmonogram vývoje projektu.
O dostavbě chybějících částí dálnice D4 formou PPP projektu rozhodla vláda v lednu 2016. Snahou ministerstva bylo uzavřít co nejdříve výběrové řízení na poradce a nastavit ho tak, aby bylo transparentní a nediskriminovalo žádného z potenciálních zájemců, který bude disponovat potřebnými zkušenostmi.