Dražší nafta než na pumpě pro běžné řidiče. Starostové po letech zjistili, že jim od silničářů utíkají peníze
Starostové pro Liberecký kraj smlouvu na nákup pohonných hmot kritizovali jako nevýhodnou, za jejich vlády ale došlo k prodloužení kontraktu bez soutěže.
Libereckým krajem vlastněná společnost Silnice LK osm let platí za naftu více než řada řidičů u čerpacích stanic v kraji. Důvodem je v roce 2012 uzavřená smlouva se společností MOVI oil, kterou vedení Silnic LK ještě v roce 2018 bez soutěže prodloužilo. Nehospodárnost potvrdil i audit, který krajští radní poslali do firmy po odvolání představenstva firmy.
Podle smlouvy platí Silnice LK cenu stanovenou vzorcem podle týdenního průměru Českého statistického úřadu poníženou o slevu ve výši 2,15 %. V praxi to znamená, že minulý týden byla cena nafty podle průměru statistiků 27,44 Kč za litr s DPH. Po slevě od MOVI oil byla cena s DPH 26,85 Kč. V kraji přitom šlo minulý týden tankovat za 25,90 Kč, například u Tank Ono. Smlouva pro tak velkého zákazníka přitom vůbec neřeší, že běžně firmy tankují s větší slevou než řadový řidič s náhodným odběrem.
Stejnou smlouvu jako Silnice LK měl se společností MOVI oil také Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Dostal se k ní také ještě za bývalého vedení v roce 2012. „Jakmile to bylo možné, vypověděli jsme ji. Byla pro nás extrémně nevýhodná, prodělávali jsme kolem dvou korun na litr nafty,“ říká předseda představenstva Michal Zděnek. Od roku 2018 pravidelně dodávku nafty soutěží v elektronické aukci, poslední týdny odebírá naftu za cenu kolem 25 Kč s DPH za litr.
Prodloužení bez soutěže
Záhadou přitom je, proč Silnice LK v roce 2018 smlouvu prodloužily. Odvolaný předseda představenstva Petr Šén uvedl, že odpovědi na toto téma zaslal svým nástupcům, detaily nevysvětlil.
Starostové pro Liberecký kraj v roce 2012 v předvolební kampani uzavření smlouvy za vlády ČSSD kritizovali, sami ale pro její konec nic neudělali. Naopak za jejich vlády ještě došlo k prodloužení kontraktu.
Starostům patří dvě místa v dozorčí radě, starosta Josef Horinka Hrádku nad Nisou je předsedou. „Dozorčí rada při své činnosti nemá jinou možnost, než vycházet z podkladů, které jí připravilo vedení společnosti a společnost jako taková. Nepamatuji se, že by v průběhu, v tuto chvíli již téměř uplynulého našeho volebního období, někdo zmínil jakýkoliv problém se smlouvou či odběrem pohonných hmot,“ řekl Horinka. „Pokud se prokáže jakékoliv pochybení dozorčí rady, jsem nikoliv pouze já, ale všichni členové připraveni nést zodpovědnost,“ dodal Horinka. Uvedl, že osobně se cítí postupem vedení firmy podveden, protože sama dozorčí rada iniciovala audit, v kterém ale o pohonných hmotách není ani zmínka.
„Bohužel si nevzpomínám přesně, jestli jsme smlouvu – tedy dodatek na dodávky pohonných hmot – řešili v rámci jednání dozorčí rady v roce 2018. Vím jen, že nyní bylo plánováno na tento rok výběrové řízení na novou dodávku pohonných hmot,“ řekl hejnický starosta a člen dozorčí rady Jaroslav Demčák. Na dotaz, zda po zjištění v auditu neodstoupí, uvedl, že si není si vědom své nečinnosti, a proto s dalšími kroky počká na výsledek probíhajícího auditu.
Propojení s BusLine
Jednatelem MOVI oil je Tomáš Blažek, švagr Jiřího Vařila. Ten je dlouhodobě spojován se společností BusLine holding a jeho aktivity několik let vyšetřuje policie. BusLine holding v posledních letech opakovaně tvrdil, že s Vařilem nemá nic společného, nedávno ale firma uvedla, že je ekonomicko-analytickým poradcem šéfa firmy Jakuba Vyskočila.
Liberecký kraj včera zveřejnil částečné výsledky auditu v Silnicích LK v tiskové zprávě. Dílčí výsledky označil za znepokojivé. Audit provádí společnost Nexia AP. „Předložené závěry společnosti Nexia AP dokládají hrubé nedostatky při zadávání veřejné zakázky na dodávky pohonných hmot, narušování podmínek zadávacího řízení, nedodržování smlouvy dodavatelem pohonných hmot, jejich významně cenově nevýhodné nákupy, přijímání plnění bez řádně vysoutěžené smlouvy. Chybí i dokumenty a podklady k některým důležitým transakcím a majetku na pozemcích společnosti nebo třeba záměr prodeje některých nemovitostí. Společnost také nepožadovala nájemné za využití svých pozemků. Dále byly zjištěny nedostatečně fungující procesy kontroly a tak podobně,“ uvedl náměstek pro dopravu, investice a veřejné zakázky Jan Sviták.
Už v závěru roku 2017 proběhl ve společnosti Silnice LK forenzní audit, který se měl věnovat hospodaření společnosti a všem smlouvám nad 100 tisíc korun, ovšem v závěrech auditu nebyla výhodnost nákupu pohonných hmot a smluvní vztahy se společností MOVI oil zmíněny. „Nutně se nabízí otázka, proč se již tento audit nevěnoval i výhodnosti nákupu pohonných hmot ve společnosti Silnice LK a v čí to bylo prospěch. Jsem rád za jednoznačný postup pana náměstka Svitáka v celé věci a za zadání nového auditu,“ uvedl hejtman Martin Půta. Podle Svitáka je zřejmé, že představenstvo neúplně informovalo dozorčí radu. Představenstvo okamžitě pozastavilo možnost plnění některých již uzavřených smluv a také všechny majetkové operace.
(aktualizováno 9:05 o vyjádření Josefa Horinky)