České dráhy mají jistotu provozu dvou rychlíkových tratí, mezi Kolín a Ústí chce Leo Express

Lokomotiva řady 163 v čele osobního vlaku v Litoměřicích na pravobřežní trati z Lysé nad Labem do Děčína. Foto: České dráhyLokomotiva řady 163 v čele osobního vlaku v Litoměřicích na pravobřežní trati z Lysé nad Labem do Děčína. Foto: České dráhy

Leo Express státu nabídl provoz rychlíků z Kolína do Ústí nad Labem s jednotkami Stadler Flirt.

České dráhy budou v příštích letech i nadále provozovat rychlíky z Prahy do Hradce Králové a Trutnova a z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod. Ministerstvo dopravy naopak bude porovnávat cenu a služby Českých drah s nabídkou Arriva vlaky u rychlíků z Liberce do Ústí nad Labem a Pardubic a z Olomouce do Ostravy přes Opavu. Do dálkové závazkové dopravy chce vstoupit i Leo Express, který projevil zájem o linku Kolín – Ústí nad Labem.

Vyplývá to z informací poskytnutých ministerstvem dopravy. Na konci minulého týdne uplynul termín pro možné podání nabídek pro šestici rychlíkových souborů, v případě dvou má k uzavření nové smlouvy dojít ještě letos. U tří rychlíkových tratí má ministerstvo ještě rok čas.

Během několika dní až týdnů musí ministerstvo rozhodnout o dopravcích pro linky R14A (Liberec – Pardubice), R14B (Liberec – Ústí nad Labem) a R27 (Olomouc – Opava – Ostrava). U nich má ministerstvo dopravy na stole dvě nabídky: Českých drah a Arrivy vlaky, která nabídku poslala už v červenci, České dráhy těsně před vypršením roční lhůty na zveřejnění.

Start podle nové smlouvy? Už od prosince

Ministerstvo se dostalo do velmi nepohodlné pozice: na rozhodování má velmi krátkou dobu, která může hrát zejména proti Arrivě kvůli obavám, zda start zvládne. Smlouva s Českými drahami končí u všech tří souborů v prosinci letošního roku. Arriva nabídla své vozy jednotky řady 845, které jezdí na jiných rychlíkových tratích od loňského prosince.

Zejména mezi zaměstnanci Českých drah v Libereckém kraji se již několik týdnů šíří fámy, že ministerstvo již rozhodlo o výběru Arrivy. Ta už v srpnu spustila nábor lidí, ale jen kvůli tomu, aby při případném získání smlouvy byla připravena rychle vyjet. Arriva i České dráhy na trasách požádaly o přidělení kapacity. „O dalším postupu bude rozhodnuto v nejbližších dnech. Jako první budou informováni oba dopravci,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

V případě linky R27 bude smlouva jen na dva roky, u linek R14A a R14B na sedm let.

Praha – Hradec Králové až do roku 2029 s Českými drahami

Více času na výběr bude mít ministerstvo dopravy u linky R23 z Kolína do Ústí nad Labem západ. U té končí smlouva až v příštím prosinci. Zájem o tuto trasu projevil Leo Express, který by zde mohl využít své elektrické jednotky Stadler Flirt. Podání nabídky potvrdil mluvčí Leo Express Emil Sedlařík. „Leo Express má zájem o nové krajské tratě a také tratě v gesci Ministerstva dopravy či o ty v zahraničí. Mezi ně patří i trať R23, na kterou jsme podali nabídku. Jednou ze zvažovaných možností je nasadit na této trati nízkopodlažní elektrické jednotky Flirt vybavené Wi-Fi či klimatizací,“ dodal Sedlařík.

Ministerstvo zatím neví, jak se k nabídce Leo Express postaví. „Proces výběru dopravce bude u této linky teprve nastaven,“ řekl Jemelka. Ministerstvo na této trase plánuje osmiletou smlouvu.

České dráhy budou naopak jistě další roky jezdit na dalších dvou dálkových linkách. Na tři roky získají smlouvu pro linku R9 z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod, jiný dopravce o relativně krátký kontrakt neprojevil zájem.

Podobný osud bude mít i provoz vlaků z Prahy do Hradce Králové a Trutnova. O sedmiletou smlouvu na lince R10 nikdo jiný neprojevil zájem, České dráhy by tak na trase měly zůstat až do prosince 2029.

Ministerstvo dopravy naposledy změnilo svůj harmonogram otevírání dálkových linek loni v srpnu, přehled postupu u jednotlivých rychlíků je zde.

 

Tagy Arriva vlaky České dráhy harmonogram otevírání trhu s dálkovou dopravou LEO Express linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R10 R14 R14A R14B R23 R27 R9 smlouvy na provoz dálkové dopravy Top vlaky dálkové dopravy
168 komentářů