České dráhy se zajímají o trať Bratislava – Komárno, jednaly se slovenským ministerstvem
České dráhy pošilhávají po trati Bratislava - Komárno, kde by provozovaly vlaky na objednávku slovenského ministerstva dopravy.
České dráhy jsou jedním z kandidátů na zajištění provozu na vytížené trati Bratislava – Komárno na jižním Slovensku. „Zajímáme se o výkony, na které zahraniční objednatelé hledají dopravce. Aktuálně například o linku Bratislava – Komárno,“ uvedl v drážním měsíčníku Železničář člen představenstva Jiří Ješeta.
Jednání s ČD potvrdilo slovenské ministerstvo dopravy a výstavby, které prý ovšem jednalo i se šesti dalšími dopravci. „Všichni o provoz na této trati projevili vážný zájem,“ sdělilo jeho tiskové oddělení s tím, že úřad je v kontaktu i s pronajímateli vozidel. Zájemci nyní mají čas na předložení nabídek, ministerstvo je chce mít pohromadě začátkem září. „Informace o tom, jestli nabídky podáme nebo ne, v průběhu tendrů, resp. jednání nesdělujeme,“ doplnila mluvčí ČD Vanda Rajnochová.
Ministerstvo se samo vmanévrovalo do časové tísně. Na trati jezdí RegioJet, kterému ale v prosinci končí smlouva. Do loni vypsaného tendru na dalších deset let se ale nikdo nepřihlásil, dopravci mimo jiné kritizovali krátký čas na přípravu. Uzávěrka nabídek byla letos v únoru. Ministerstvo proto nyní vypsalo nový tendr s upravenými podmínkami, které obsahují například přechodné období pro zajištění požadovaných vozidel. Vítěz ale vyjede až v lednu 2023, ministerstvo proto musí nyní akutně zajistit dopravce na dva roky.
RegioJet ale mezitím přijde o motoráky Siemens Desiro, které na trati jezdí. Musí je vrátit půjčovně Alpha Trains, která je obratem pošle Arrivě na sever Čech. „Ministerstvo dopravy vyhlásilo výběrové řízení tak pozdě, že RegioJet nemohl potvrdit pronajímateli souprav další prodloužení nájmu a soupravy v prosinci bude vracet. Na toto riziko jsme ministerstvo dopravy opakovaně během posledních dvou let upozorňovali, bohužel výběrové řízení dopadlo tak, že čtyři měsíce před ukončením platnosti smlouvy s RegioJetem stále není jasné, jak bude zajištěna přeprava cestujících na nejvytíženější jednokolejné trati na Slovensku,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Podle něj je dopravce schopný zajistit spoje jednotkami 628, které ovšem nemají plnohodnotnou klimatizaci. „Na informace ohledně dalšího postupu ze strany ministerstva dopravy čekáme – rozumíme tomu, že vede jednání s dalšími dopravci, protože situace je velmi vážná,“ doplnil Ondrůj.
Donedávna opomíjená trať nabyla v posledních letech na významu a přestává kapacitně stačit. RegioJet převzal provoz na jihoslovenské lince v roce 2012. Rok předtím tam ZSSK přepravila 800 tisíc cestujících, loni už vlaky na trati využilo přes čtyři miliony cestujících. Kapacitní problémy se začaly projevovat předloni, kdy došlo k zaintegrování linky do dopravního systému Bratislavského kraje, takže cestující z předměstských oblastí Bratislavy (kde zároveň bují nová zástavba) mohli začít využívat vlaky na své předplacené jízdenky. Nejvytíženějším úsekem je Kvetoslavov – Bratislava, potažmo Dunajská Streda – Bratislava.