VÚŽ obhájil pravomoc schvalovat vlaky pro celou Evropu
Výzkumný ústav železniční s unikátním okruhem zažehnal hrozbu, že spadne do druhé evropské ligy.
Výzkumný ústav železniční (VÚŽ), který mimo jiné provozuje zkušební okruh v Cerhenicích, má úspěšně za sebou klíčový akreditační proces. I po zavedení takzvaného 4. železničního balíčku bude moci vydávat osvědčení o shodě pro celou Evropskou unii a obhájí tak svou pozici mezi čtveřicí největších evropských subjektů, které tato osvědčení vydávají. Osvědčení o shodě se vydává na základě přezkoumání, zda výrobky pro železnici odpovídají evropským normám pro interoperabilitu TSI.
„Námi vydané dokumenty tak budou i nadále celoevropsky uznávané podle 4. železničního balíčku,“ řekl šéf VÚŽ Martin Bělčík. Dceřiná společnost Českých drah tak je takzvanou NoBo (notified body – oznámená osoba). Akreditační proces provedl Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví.
Vedení VÚŽ si může oddechnout, neboť ještě nedávno reálně hrozilo, že ústav i s unikátním okruhem spadne do druhé evropské ligy a bude pouze takzvanou DeBo (designated body), tedy orgánem, který vydává osvědčení o shodě jen pro výrobky určené výhradně k použití v České republice. Ústav by tak nadále posuzoval shodu jen s národní normou. Přišel by tím například o byznys s lokomotivami, které jsou určeny k přeshraničním přepravám. Pro VÚŽ by to byla i velká ostuda.
Hrozba plynula z toho, že Česká republika dosud nebyla schopná překlopit technický pilíř 4. železničního balíčku do českého práva. Cílem balíčku je vytvoření jednotného provozního prostředí v železniční dopravě v rámci celé EU (interoperabilita), tedy smazání technologických hranic na evropské železnici. V českém právu měl být už loni v červnu, státy ale mohly využít odklad do letošního června. Ani odložený termín ale čeští legislativci nestihli, nahrál jim však koronavirus. Evropská komise posunula kvůli nákaze poslední možný termín na 31. října. Transpozici má zajistit novela zákona o drahách.
Na základě nové legislativy musel projít v termínu procesem akreditace i VÚŽ, aby mohl vydávat certifikáty dle TSI. Legislativa ale stále chybí, a proto dlouho nebylo jasné, kdo akreditaci provede a zda to stihne. Nakonec malá novela zákona z loňského listopadu určila Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví a VÚŽ stihl díky několika odkladům projít procesem včas. Je tak NoBo pro všechny železniční subsystémy (infrastrukturu, energii, traťové a palubní řízení a zabezpečení a kolejová vozidla) pro celou Evropskou unii.