Osvětlené závory se šíří, nově je železničáři dali na hlavní tah z Budějovic do Plzně
Správa železnic pokračuje v šíření novinky, kterou jsou osvětlené závory. Od úterý jsou jimi nově zabezpečena místa, kde se kříží
Správa železnic pokračuje v šíření novinky, kterou jsou osvětlené závory. Od úterý jsou jimi nově zabezpečena místa, kde se kříží trať Březnice – Strakonice se silnicí I. třídy č. 20. Ta je hlavním silničním tahem mezi Českými Budějovicemi a Plzní.
Přejezdy, které byly dosud zabezpečeny jen výstražníky, jsou poblíž obcí Sedlice, Němčice a Blatná. Nově osazené závory jsou z kompozitních materiálů s červeně svítícími LED páskami. Ty slouží ke zvýraznění sklopených závor za snížené viditelnosti a v noci.
Pokud jde o osvětlené závory, počítají se zatím na jednotky. Pilotně je Správa železnic osadila loni na přejezd ve stanici Velké Březno, která leží na trati Kolín – Děčín-východ nedaleko Ústí nad Labem. Nová břevna s aktivní signalizací pak letos v březnu začala fungovat i na nechvalně proslulém přejezdu ve Studénce, kde před pěti lety došlo ke srážce pendolina s kamionem.
Správa železnic minulý týden oznámila, že letos urychlí tempo zvyšování zabezpečení přejezdů. Zatímco loni šlo na tento účel 1,1 miliardy korun, letos to má být 1,36 miliardy a příští rok 1,5 miliardy korun. Letos má modernizací projít 142 úrovňových křížení (loni 130, příští rok 170).
Na české železniční síti, která čítá více než 9 000 kilometrů, je 7 789 přejezdů. Světelnou signalizaci má 4 138 přejezdů, 1 418 má i závory. Ani přes investice se však tragická statistika nehod dlouhodobě nemění. Každoročně dojde na přejezdech zhruba ke 160 střetům, při nichž zahyne téměř padesát osob.