Stát zvažuje prodloužení přestávek pro strojvedoucí
Zatímco řidič kamionu musí mezi jednotlivými směnami za volantem odpočívat nejméně 9 hodin, v případě strojvedoucích české normy počítají v
Zatímco řidič kamionu musí mezi jednotlivými směnami za volantem odpočívat nejméně 9 hodin, v případě strojvedoucích české normy počítají v některých případech jen se 6 hodinami. Krátké doby odpočinku by mohly být minulostí.
Série nehod v minulých dnech na železnici znovu otevřela téma pracovní doby strojvedoucích i pracovních podmínek a jejich únavy. Není sice jasné, zda za nehodami byla skutečně únava strojvedoucích, stát ale začíná řešit úpravu pracovních norem.
Právě minimální přestávka je jednou z věcí, kterou řada strojvedoucích kritizuje. „Počítá se do ní i například cesta od vlaku na ubytovnu a zpět k vlaku. V reálu jste rádi, když spíte tři čtyři hodiny,“ říká jeden ze strojvedoucích, jehož jméno má redakce k dispozici. „O prodloužení minimální přestávky uvažujeme. Věc ale ještě musí být předmětem projednání s dalšími subjekty, zejména celým železničním sektorem a ministerstvem práce a sociálních věcí,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Případné změny by se totiž dopravců výrazně dotkly, v praxi by potřebovali nakonec více strojvedoucích.
Ministerstvo dopravy se podle Jemelky obrátilo již na ministerstvo práce a sociálních věcí, pod které příslušné nařízení o pracovní době zaměstnanců v dopravě platí. „Cílem je vyjasnit aplikaci nařízení v případě prodloužení směny v důsledku režijní jízdy, a to tak, aby byla směna prodlužována pouze o dobu režijní jízdy,“ dodal Jemelka. Současně chce stát zajistit zpřesnění podmínek pro zajištění odpočinku na lůžku a upřesnit povinnost zavést prodloužený odpočinek bezprostředně následující po zkráceném odpočinku. Pracovní dobu a povinný odpočinek řeší nařízení vlády 589/2006.
Na redakci se obrátilo několik strojvedoucích s příklady směn, které musí absolvovat. Například turnus, ve kterém nastoupí před polednem do práce, jezdí do deseti hodin večer a pak musí přespat v Libni na ubytovně. Na přestávku má lehce přes 6 hodin, v tomto čase je ale zahrnuta i cesta na ubytovnu a zpět. Když krátce po čtvrté hodině ranní začne znovu jezdit, má další práci až téměř do deseti hodin. V práci je tak 22 hodin, zaplaceno dostane necelých 16 hodin. Upozorňují také na velmi krátké obraty v koncových stanicích.
České dráhy tvrdí, že doba, kdy bylo málo strojvedoucích, už skončila. Podle aktuálních čísel u ČD nyní jezdí 3 549 strojvedoucích a 257 je ve výcviku. „Máme nyní optimálně naplněný stav počtu strojvedoucích. Máme jich tolik, kolik potřebujeme pro plnění zákonných podmínek z pohledu plánování směn, zákonných odpočinků, dovolených a eliminace práce přesčas,“ dodala mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. „Pro plánování směn využíváme interní informační systém, který nedovolí naplánovat směnu v rozporu s bezpečnostními přestávkami,“ dodala.
České dráhy loni spustily dva trenažéry pro strojvedoucí za 30 milionů korun, tento týden rozhodlo vedení o nákupu dalších. Další miliony korun už ČD investovaly v prvním pololetí do vzdělávání a oprav zázemí pro strojvedoucí.
Státní dopravce se domnívá, že z dosavadních výsledků šetření posledních událostí vyplývá, že nejde o chybu systému a nelze hovořit ani o únavě strojvedoucích. „ČD vnímají rostoucí hustotu železničního provozu, nástup alternativních dopravců a množství výluk na infrastruktuře. To jsou faktory, které také zvyšují tlak na bezchybný výkon povolání strojvedoucích,“ dodala Rajnochová.
Drážní inspekce ve svých kontrolních závěrech upozornila i na řadu jiných rizik, které k nehodám mohou přispět a netýkají se strojvedoucích. Jde například o nedostatečné zabezpečení na tratích řízených podle předpisu D3.