Metrostav dokončil obchvat norského města Kongsberg
Hornické město Kongsberg v jižní části Norska se po letech dočkalo otevření silničního obchvatu. Ve sdružení s norskými partnery jej vybudovala česká
Hornické město Kongsberg v jižní části Norska se po letech dočkalo otevření silničního obchvatu. Ve sdružení s norskými partnery jej vybudovala česká stavební skupina Metrostav. Pětikilometrový obchvat se dvěma tunely a velkým mostem vyšel v přepočtu na dvě miliardy českých korun.
„Obchvat Kongsbergu byl naším třetím projektem v Norsku. Na rozdíl od předchozích dvou staveb se nám v tomto případě podařilo uplatnit kromě razičských také vlastní betonářské kapacity,“ uvedl předseda představenstva společnosti Metrostav Norge Aleš Gothard.
Třicetitisícový Kongsberg se dlouhodobě potýkal se zátěží tranzitní dopravou. Přes střed města každý den projelo až 15 tisíc aut. Díky obchvatu se situace významně zlepšila.
Soutěže o zakázku na výstavbu obchvatu Kongsbergu se zúčastnilo devět uchazečů, Metrostav zvítězil ve sdružení s domácími firmami Bertelsen&Garpestad a Hag Anlegg.
Metrostav si dlouhodobě stěžuje na nedostatek zakázek na českém trhu v oblasti podzemních staveb. Proto se už před lety vydal do zahraničí. Působí například na Islandu, ve Finsku, Polsku, Bělorusku a dalších státech. V cizině dělá skupina téměř 30 procent obratu.
V tuzemsku se nicméně skupina potýká s pošramocenou reputací. Začátkem roku soud firmě Metrostav zakázal na tři roky účast ve veřejných tendrech, rozhodnutí je nepravomocné. Jde o jednu z kauz bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha.