Pod Brennerem prokopali další část tunelu, pod zemí je už 36 kilometrů
Sdružení stavebních firem, které má na starost stavbu nového železničního tunelu pod Brennerským průsmykem mezi Rakouskem a Itálií, dosáhlo tento
Sdružení stavebních firem, které má na starost stavbu nového železničního tunelu pod Brennerským průsmykem mezi Rakouskem a Itálií, dosáhlo tento týden zásadního posunu. Došlo k prokopání 16,7 kilometrů tunelu mezi dvěma hlavními staveništi celého tunelu v rakouské části.
Jde konkrétně o úsek Tulfes-Pfons, který má na starosti konscorcium Strabag / Salini-Impregilo a úsek Pfons-Brenner, který staví konsorcium Porr / Hinteregger / Condotte / Itinera. Na svých stránkách o tom informovala společnost BBT SE, která má celý projekt na starosti.
Díky proražení další části je nyní pod Alpami už souvislý 36 kilometrů dlouhý tunel v úseku z Tulfes do Schirnu, zhruba dvě třetiny z plánované délky 61 kilometrů pro celý tunel. Tímto tunelem ale vlaky nakonec jezdit nebudou: jde o průzkumný tunel zhruba dvanáct metrů pod budoucími dvěma tunely, který slouží pro geologický průzkum a později bude při stavbě využit pro odvod vody, dopravu materiálu a údržbu.
Stavba hlavních tunelů je aktuálně zhruba ve třetině. Hotovo má být v roce 2025, vlaky mají začít jezdit budoucím nejdelším železničním tunelem na světě v roce 2028. Bude 64 kilometrů dlouhý, rychlost v něm bude až 250 kilometrů za hodinu.
Tunel je společným projektem Rakouska, Itálie a Evropské unie. Obě země platí každá 30 % nákladů, Evropská unie 40 %. Náklady mají dosáhnout 8,5 miliard eur.
Nový tunel má přinést výrazný přesun nákladu ze silnice na železnici, bude jedním z hlavních koridorů pro přepravu zboží mezi severem a jihem Evropy. Dosud zde železnice není příliš konkurenceschopná: 71 % zboží putuje přes Brenner v kamionech.