Ústav: za loňskou srážku dvou letadel na Ruzyni mohli piloti Smartwings
Srážku dvou boeingů 737-800 na pojezdové dráze Letiště Praha loni v květnu způsobila svoji nepozorností posádka společnosti Smartwings. Vyplývá to
Srážku dvou boeingů 737-800 na pojezdové dráze Letiště Praha loni v květnu způsobila svoji nepozorností posádka společnosti Smartwings. Vyplývá to ze závěrečné zprávy, kterou zveřejnil Ústav pro odborné zjišťování leteckých nehod (ÚZPLN). Při nehodě nebyl nikdo zraněn, došlo pouze k majetkovým škodám.
K nehodě došlo loni 17. května, kdy se letoun registance OK-TVW společnosti Smartwings srazil koncovým obloukem pravé poloviny křídla (wingletem) s letounem společnosti Swift Air registrace N277EA. Americký dopravce létal loni podobně jako v minulých sezónách pro Smartwings. Srážkou došlo k poškození okraje stabilizátoru letounu SwiftAir a náběžné hrany wingletu na letounu OK-TVW. Oba letouny nebyly schopny bez opravy letu.
Závěrečná zpráva konstatovala, že ke srážce došlo hlavně kvůli nepozornosti. Letoun registrace OK-TVW mířil do Funchalu na Madeiře. Původně měla letět jiná posádka a jiné letadlo, operační dispečink ale letadlo vyměnil. Důvodem byl zácvik pilota pro přistání na Madeiře. Ke srážce došlo u křížení pojezdových drah TWY E a F.
Podle výpovědi kapitána už docházel čas odletového slotu, časový tlak uváděl i velitel letadla. „Byl jsem jednoduše motivován lepší možností zvládnout odlet v již započatém časovém intervalu pro vzlet, protože TWR (tower – řídící věž, pozn. redakce) mohla dát našemu odletu přednost před provozem na E,“ dodal.
„Pochopitelně jsem viděl jiné letadlo na TWY E, avšak důvěřoval jsem úsudku svého mnohem zkušenějšího kolegy (pokud jde o vzdálenost mezi našimi letadly) a sám jsem měl za to, že na projetí kolem druhého letadla budeme mít dostatek místa,“ uvedl kapitán. „Naneštěstí to nebylo dostačující. Narazili jsme do druhého letadla a zastavili jsme. Instruktor mě informoval, že neodhadl vzdálenost mezi naším křídlem a stabilizátorem druhého letadla,“ dodal.