Šimáně: V Maďarsku zřejmě získáme státní pomoc, letos odlétáme 45 % loňské kapacity
Spolumajitel a předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně mluví o „nepochopitelné nepřejícnosti, která v tuzemsku vznikla vůči státní pomoci pro Smartwings“. Uvedl
Spolumajitel a předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně mluví o „nepochopitelné nepřejícnosti, která v tuzemsku vznikla vůči státní pomoci pro Smartwings“. Uvedl to v obsáhlém rozhovoru, který poskytl deníku Zdopravy.cz. Rozhovor vyjde ve středu ráno.
„Nechceme nic jiného než to, aby se k tomu český stát postavil jako jiné evropské země. Není žádný důvod pro to, aby vymýšlel nějakou jinou, specificky českou cestou. Což viditelně hrozí,“ uvedl podnikatel. O státní pomoci chce mít firma jasno do 14 dnů, bez ní prý přežije jen těžko.
Za světový unikát označil skutečnost, že firma nabízí státu do zástavy své akcie. „Kdyby se záchrana nepovedla, tak stát investuje do svého,“ řekl Šimáně. Podle něj to paradoxně vypadá na státní pomoc v Maďarsku, kde má firma dvě letadla a kde se má rozhodnout během několika dní. Podle Šimáněho letecká skupina splňuje všechny podmínky pro státní pomoc, neboť byla před příchodem virové nákazy zdravá. Za loňský rok měla provozní zisk 213 milionů korun.
„Jestli si někdo myslí, že sem přiletí pan O‘Leary a bude všechny Čechy vozit, tak je na velkém omylu. Někam ano, ale určitě ne všechny a určitě ne všude tam, kam létáme my s produktem cestovních kanceláří,“ doplnil Šimáně narážku na šéfa Ryanairu
Pokud jde o nadcházející letní sezonu, bude ve srovnání s loňskem o poznání skromnější. „Myslíme si, že bychom letos mohli odlétat asi 45 procent loňského roku a příští sezonu by to mohlo být zhruba 60 procent,“ sdělil Šimáně.
V rozhovoru hovoří i o probíhajících jednáních s Boeingem o náhradě škod za uzemněné MAXy, o budoucnosti flotily ČSA nebo budoucnosti firmy bez čínských akcionářů.
Jan Sůra, Jan Šindelář