Po 60 letech na kolejích. Slovenská strela dorazila do lakovny
Po šedesáti letech od poslední jízdy se dnes na koleje vrátil motorový vůz M290.002 Slovenská strela. Lokomotiva 704 706-1 odtáhla
Po šedesáti letech od poslední jízdy se dnes na koleje vrátil motorový vůz M290.002 Slovenská strela. Lokomotiva 704 706-1 odtáhla unikátní vůz, který je Národní kulturní památkou, ze závodu ČMŽO – elektronika v Hranicích do Přerova do areálu mateřské firmy ČMŽO. Zde ho čeká zhruba tři týdny lakování.
Pod Slovenskou strelu byly zavázány už původní zrestaurované podvozky. Podvozek není ještě s motory propojen kabeláží, k tomu dojde po návratu z lakovny. Proto ho musela táhnout lokomotiva.
ČMŽO – elektronika vrací do původní podoby Slovenskou strelu od roku 2018. Finální lak by měl mít unikátní vůz během tří týdnů. Restaurátoři museli najít správný odstín, v jakém motorový vůz původně jezdil. V materiálech k vozu je uvedena „jasně zářivá višňová červeň“. Tento odstín našli v archivech Tatry v originálním vzorníku. Podvozky budou šedé, střecha v barvě starého zlata.Oprava nabrala kvůli pandemii koronaviru mírné zpoždění, kompletně má být hotovo do konce října.
Naposledy byla Slovenská strela na železniční trati v roce 1960, pak stála dlouhé roky v Kopřivnici na kolejích u muzea Tatry jako exponát.
Více fotografií z dnešního převozu najdete na stránkách Veřejná hromadná doprava, které redakce Zdopravy.cz děkuje za poskytnutí snímku.
Detailněji jsme se věnovali rekonstrukci motorového vozu ve včerejším textu.