Poslanci chtějí znovu urychlit stavbu dálnic polskou cestou. Chaos, označil další návrh Nejvyšší správní soud
Už podruhé během tohoto volebního období chce vláda novelizovat zákon 416/2009, který řeší zrychlení zejména přípravy dopravních staveb. Podle posledního
Už podruhé během tohoto volebního období chce vláda novelizovat zákon 416/2009, který řeší zrychlení zejména přípravy dopravních staveb. Podle posledního návrhu, který už prošel do druhého čtení Hospodářským výborem, by měly státní investorské organizace získat možnost začít stavět dálnice a železnice prakticky hned poté, co získají přístup k pozemkům přes stavební povolení. Návrh kritizoval Nejvyšší správní soud.
Podle schváleného návrhu zákona, který teď míří do druhého čtení, byl přijat takzvaný polský model, kdy pro vybrané stavby dálnic a železnic dojde ke sloučení územního řízení s předběžnou držbou. Zásadně také státu rozšíří možnost vstoupit na cizí pozemky nejen kvůli průzkumným pracem, ale již i samotné stavbě. Dojde také ke zvýšení výkupní ceny za nemovitosti: u staveb pro trvalé bydlení bude násobitel odhadní ceny namísto 1,15 nově 1,5. U staveb nad 150 milionů korun bude nově povinný elektronický stavební deník.
Novelu tlačí především poslanci hnutí ANO 2011, pro které se staly počty kilometrů postavených nových dálnic měřítkem jejich kvality bez ohledu na kvalitu samotných projektů. Urychlené „vyšívání“ v zákoně ale narazilo u některých právních autorit. „Jde tak o další z řady zásahů, přinášejících, ne-li už přímo chaos, tak přinejmenším prohloubení právní nejistoty, pokud jde o výklad a aplikaci měněných či nově zaváděných institutů, stejně jako riziko nedůslednosti provedených změn a z toho plynoucích rozporností a dalších výkladových problém,“ napsal například ministerstvu dopravy předseda Nejvyššího správního soudu Michal Mazanec. Podle něj programové usnadňování situace stavebníkům a jiným žadatelům se v konečném důsledku může projevit kontraproduktivně. Podobné stanovisko zaslala i Legislativní rada vlády.
„Navrhované změny nejsou výsledkem řádné analýzy situace, ale opět spíše pocitu, kudy že ‚by to šlo zkrátit‘. To bylo třeba ještě pochopitelné, když se jednalo o poslanecké návrhy, ale v případě mnohaměsíční práce profesionálů z ministerstva bych očekával něco víc než jen tvrzení v obecné rovině,“ řekl místopředseda podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský (Piráti). Jako příklad uvádí vyjádření, že „doba vydání závazných stanovisek dotčenými orgány vytváří ve stávající praxi značné časové prodlevy a prodlužuje povolovací procesy“. Další vysvětlení ministerstvo v důvodové zprávě neuvedlo.
Poslední novela zákona prošla nevídaným kompromisem devíti poslaneckých klubů. Podle Polanského ale tato novela vše mění a obrací naruby. „A to bez toho, že by se od posledně něco zásadního změnilo, za mě bez dostatečných argumentů. Tohle je už spíš o naší vlastní schopnosti vůbec udržet myšlenku, navíc v rámci stejného volebního období a nezměněného poměru sil,“ dodal Polanský, který považuje některá opatření za až příliš agresivní.