Miliardová modernizace trati z Vysočan včetně nového nádraží může začít, povolení je už platné
Správa železnic může začít s jednou z největších investičních akcí letošního roku. Ministerstvo dopravy zamítlo odvolání proti vydanému stavebního povolení
Správa železnic může začít s jednou z největších investičních akcí letošního roku. Ministerstvo dopravy zamítlo odvolání proti vydanému stavebního povolení na modernizaci tratě z Prahy-Vysočan do Mstětic, Správě železnic jen stanovilo upřesňující podmínky. Stavba má začít v řádu dní, vyjde na 4,198 miliardy korun.
Potvrzení stavebního povolení vyplývá ze zveřejněného dokumentu na úřední desce ministerstva dopravy. To v něm zamítlo odvolání Roberta Fanty z Pardubic. Současně ale Správě železnic upřesnilo některé podmínky, které původně v povolení nebyly. Ministerstvo uložilo Správě železnic řešit výměnu štěrkového lože a svršku pouze pomocí speciálních strojů bez zásahů do území mimo dráhu, současně nesmí zpevnit stávající souběžné cesty pro účely zařízení staveniště či jiné potřeby v průběhu stavby. Fanta ve svém odvolání napadl takzvané závazné stanovisko, které řeší hluk při výstavbě a podle akustické studie i po jejím zprovoznění.
„Podmínky od ministerstva jsou přeneseny ze stanovisek, čili nemělo by se jednat o podmínky, se kterými bychom neměli počítat i nákladově. Zahájení stavby očekáváme v řádu dnů,“ řekl mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.
Zakázku získalo sdružení čtyř firem vedené společnostmi Subterra a OHL ŽS. Na zakázce se bude podílet ještě Eurovia a Elektrizace železnic. Kromě zlepšení parametrů tratě a její rekonstrukce je součástí i stavba nového nádraží ve Vysočanech.
Na patnáctikilometrovém úseku dojde ke kompletní rekonstrukci železničního svršku, spodku, nástupišť v zastávce Zeleneč, stanicích Praha-Horní Počernice a Praha-Vysočany, dále pak opravami železničních přejezdů, mostních objektů, trakčního vedení, staničního zabezpečovacího, sdělovacího a komunikačního zařízení. Opravou má dojít k odstranění technicky nevyhovujícího stavu a současně dosáhnout zvýšení traťové rychlosti, a tím zkrácení cestovních dob. Trať má být i vhodnější pro nákladní dopravou než dosud, zvýší se například třída zatížení nebo délka kolejí až pro 740 metrů dlouhé vlaky.
Součástí akce je kompletní proměna stanice Praha-Vysočany. Konfigurace stanice bude zcela nová: se dvěma ostrovními a jedním vnějším nástupištěm. Stávající podchod projde rekonstrukcí a rozšířením, přibudou eskalátory a výtahy. Nástupiště budou navíc propojena novým podchodem pro přístup cestujících z ulic Krátkého a bratří Dohalských. Vznikne zcela nová odbavovací hala, současná zmizí. V úseku u Rajské zahrady má vzniknout nová zastávka, která železnici propojí s metrem. SŽDC pro zastávku stavební povolení má, ale musí čekat na rozhodnutí města Prahy, které bude financovat lávku k metru.
První velké výluky začnou příští rok. Vlaky by na trati měly zrychlit, na některých úsecích až na 160 km/h. Než ale bude zavedeno ETCS, bude na celém úseku až do Lysé nad Labem maximálně stokilometrová rychlost.