Největší letoun světa se chystá po více než roční pauze ke komerčnímu letu. Mriju si objednali Poláci
Největší letadlo světa se po více než roce a půl chystá k přepravě nákladu. Antonov Airlines získaly po rozsáhlé modernizaci
Největší letadlo světa se po více než roce a půl chystá k přepravě nákladu. Antonov Airlines získaly po rozsáhlé modernizaci letadla An-225 Mrija zakázku na převoz zdravotnického materiálu do Polska. Ve Varšavě by se letadlo mělo objevit 14. dubna. Aktuálně již letí z Alma-Aty do Varšavy.
The six-engined @AntonovCompany #AN225 is off to @ChopinAirport with medical supplies after a technical stop in Almaty. Follow live at https://t.co/K6SaAdHqCr pic.twitter.com/oAnBOJyKC9
— Flightradar24 (@flightradar24) April 14, 2020
Vyplývá to z oznámení společnosti KGHM, která zajišťuje přepravu zdravotnického materiálu do Polska. Dosud k tomu využívala hlavně dreamlinery polské letecké společnosti LOT, teď se odhodlala k využití největšího letadla na světě.
Mrija má na varšavské letiště přepravit až 400 tun materiálu, zásilka má obsahovat 7 milionů respirátorů, několik set tisíc obleků a ochranných štítů.
Back to work! The @AntonovCompany An-225—the world’s largest cargo aircraft—is on its way to China via Kazakhstan to collect medical supplies. The supplies will be delivered to Warsaw in a few days time. Follow the first leg live at https://t.co/SNL7DIvcY4 pic.twitter.com/bmpqwobt7G
— Flightradar24 (@flightradar24) April 11, 2020
Provozovatel letadla největší stroj na světě přes rok modernizoval a opravoval, na konci března s ním už provedl dva zkušební lety. Zatím je letadlo stále v Kyjevě a do Číny nevzlétlo. Varšavské letiště nechce upřesnit přesné časy letu, aby odradilo letecké fanoušky od srocování poblíž letiště.
#AN225 performs test flights after modernization. In particular, the Ukrainian-made power plant control system was installed on the aircraft#avgeek @AirlinesAntonov pic.twitter.com/IM3qDGPuQz
— ANTONOV Company 🇺🇦 (@AntonovCompany) March 25, 2020
Šestimotorový obr přezdívaný Mrija, v přepravách pro NATO jako Cossack (Kozák), prošel v roce 2018 velkými opravami a modernizací, které mají zaručit nejméně další čtvrt století provozu. Nová je například avionika i další systémy, opravou prošel jeden ze šesti motorů.
Poprvé letadlo vzlétlo na sklonku osmdesátých let minulého století. Několikrát bylo kvůli přepravě velkých nákladů i v Česku. Naposledy v roce 2016 přepravovalo generátor z plzeňské firmy Brush SEM do západoaustralské hliníkárny.
Jediný model tohoto stroje létá pod ukrajinskou registrací UR-82060. Maximální vzletovou hmotností letadla je 640 tun.