70 nebo 100 % náhrady mzdy? Ustoupili jsme, situace je špatná, vysvětlují drážní odboráři

Motorová jednotka 844 RegioShark, foto: České dráhyMotorová jednotka 844 RegioShark, foto: České dráhy

Zaměstnanci, pro které nemají v příštích týdnech kvůli současné situaci České dráhy práci, mohli teoreticky podle zákoníku práce pobírat nadále

Zaměstnanci, pro které nemají v příštích týdnech kvůli současné situaci České dráhy práci, mohli teoreticky podle zákoníku práce pobírat nadále 100 %, budou ale nakonec dostávat 70 %. Jde o výsledek jednání železničních odborářů s vedením. Výsledek se některým zaměstnancům nelíbí, jak ukazují příspěvky na sociálních sítích.

„Ustoupili jsme a vyšli jsme částečně firmě vstříc. Situace je opravdu špatná, firma přichází o velké peníze. Dlouho jsme o tom debatovali a chápu, že některým lidem se to nelíbí,“ říká místopředseda Odborového sdružení železničářů a předseda podnikového výboru Vladislav Vokoun.

Podle zákoníku práce nastala situace, kterou vystihuje paragraf 209 zákoníku práce, tedy stav, kdy zaměstnavatel nemá práci i kvůli dočasnému omezení poptávky po jeho službách. Zákon v takovou chvíli nařizuje 100 % mzdy nebo nejméně 60 %, pokud dojde k dohodě s odbory. „Firma navrhovala 60 %, my 80 %. Dohodli jsme se na 70 %,“ říká Vokoun.

Podle Vokouna jde o řešení zatím jen na třicet dní, situaci pravidelně vyhodnocují. „Je dohoda, že lidé se doma budou střídat, pokud možno, aby se nestalo, že bude někdo doma celý měsíc na 70 % průměrné mzdy. Cílem je, aby se pokles příjmů pohyboval maximálně okolo 15 %,“ dodal Vokoun.

České dráhy přišly omezením dopravy nejen o tržby z jízdenek, ztráty vznikají rovněž z důvodu redukce vlaků (mezinárodní, dálkové i regionální spoje). „Jsou to měsíčně stovky milionů korun, o které firma přichází. Je tedy jasné, že se musí reagovat,“ dodal Vokoun.

S kompromisem nakonec souhlasily všechny odborové organizace. „Věříme, že přijetí tohoto opatření přispěje k tomu, že firma nebude muset začít s razantnějším opatřením včetně propouštění,“ doufá Vokoun.

K negativním reakcím mezi částí zaměstnanců došlo i z jiného důvodu: někteří dopravci v této situaci platí lidem stále 100 % mzdy. Například Dopravní podnik hl.m. Prahy (DPP). „Týká se to malé skupiny zaměstnanců, například pracovníků přepravní kontroly nebo zaměstnanců středisek dopravních informací. Ti se ale od dnešního dne vrátili do práce,“ řekl ředitel odboru komunikace Daniel Šabík.

Tagy České dráhy Odborové sdružení železničářů
90 komentářů