70 nebo 100 % náhrady mzdy? Ustoupili jsme, situace je špatná, vysvětlují drážní odboráři
Motorová jednotka 844 RegioShark, foto: České dráhy
Zaměstnanci, pro které nemají v příštích týdnech kvůli současné situaci České dráhy práci, mohli teoreticky podle zákoníku práce pobírat nadále
Tak ještě by mohli kluci z odborů zorganizovat stávku. Asi by to nyní nikomu moc nevadilo. Vlaky prázdný.
Zachránili jsme zaměstnavateli zádel (a ušetřili kupu peněz) minulý rok – nebýt našich přesčasů… Stejně tak roky předchozí. Loni to byl skutečně extrém. A za odměnu, když potřebujeme pomoc MY od zaměstnavatele, na*ral nám do rukou hned první měsíc krize. Poučení do budoucnosti – až opět bude ředitel na schůzi apelovat na práci přesčas, vyndám s batůžku, tenkrát použitý, plakátek se vztyčeným fakáčkem.
Brečíš na špatném hrobě. Kdopak to za nás podepsal ? Že by zaměstnanci placení odboroví předáci ?
Jo, já vim… o to víc jsem na***nej
O jakých přesčasech to píšeš ? Já za celý rok neudělal ani 20 h a v létě se mě vedoucí ptal jestli si nechci vzít dovolenou že nemá pro leťáky práci.
Za mě je to naprosto v pořádku. Všichni si teď musíme utáhnout opasky, čím méně to uděláme, tím horší to bude v budoucnosti. Taky by to mohlo firmu položit, počítat je nutno se vším, a to by pak rázem rázů ze 70% výplaty bylo 0%.
Jako státní firmu? Nějaký vtip ne? A propustí strojvedoucí, ti odejdou mimo obor a po rozjetí běžného provozu budou mít za krkem nasráno rovnou dvakrát
dobře – všichni si musíme utáhnout opasky – výjma ouředníků z obecních úřadů -těm snížíme raději pracovní dobu na 6 hodin týdně za 100% plat a taktéž stejně poslancům. Oni jsou někdo jinší než pracující lid??? Mají jinou hubu“???? Nebo pro ně platí jiné paragrafy. Na MÚ jsem si byl vyzvednout dne 23.3. OP a to až po mé telefonické urgenci. Od 3.3. se válel na MÚ i když bylo původně dohodnuto, že po vydaní OP mi pošlou SMS – žádná nebyla. Na MÚ pouštěli lidi po jednom předem pouze ti kteří byli nahlášeny. Tak to je ta pravá demokracie… Číst vice »
Ustanovení ZP říká, že pokud je prostřednictvím PKS zaměstnanci kráceno právo, ve kterém by byl ve stejné situaci pouze podle ZP na tom lépe, tak se k takovému ustanovení PKS nepřihlíží. Čili, PKS zde postavení zaměstnance zhoršila, ustanovení neplatí! Judikatorně podloženo nejedním rozhodnutím NS ČR. Propouštění si kurňa rozmyslej, ukončení pracovního poměru z nadbytečnosti svazuje ruce při opětovném nabírání, běží výpovědní doba, dobírá se dovolená …. . A hlavně, je a.s. v držení státu, stát, Babiš, říká nepropouštějte, tak bych se toho u ČD vůbec nebál. Podle mě stačí, když zaměstnanec s odkazem na ZP, neplatnost ustanovení z PKS odmítne… Číst vice »
Buďte prosím konkrétnější.Paragraf , odstavec…..
§ 23
(1) V kolektivní smlouvě je možné upravit práva zaměstnanců v pracovněprávních vztazích, jakož i práva nebo povinnosti smluvních stran této smlouvy. K ujednáním v kolektivní smlouvě, která zaměstnancům ukládají povinnosti nebo zkracují jejich práva stanovená tímto zákonem, se nepřihlíží.
A navázáno s dalším je jasno:
§ 18
Je-li možné právní jednání vyložit různým způsobem, použije se výklad pro zaměstnance nejpříznivější.
Obojí aktuální ZP, chránící zaměstnance.
Ale tady je vse udelano dle ZP. Byla moznost 100%, dle zakona ale po dohode s odbory muze procenzo klesnout az na 60. V tomto pripade je dohoda na 70. S kolektivkou to nema nic.
Odbory jednají za zaměstnance jenom z mandátu PKS. Nebýt jich neuplatňuje se 209, ale překážka na straně zaměstnavatele =100%. Čili by akce odborů nebyla a zaměstnanec by bral 100 namísto 70%. A díky tomu § 18 by výklad, zda jde o překážku na straně zaměstnavatele, nebo částečnou nezaměstnanost, měl případný soud vyhodnotit pro zaměstnance výhodněji.
Ono se na ten § 18 hodně často účelově zapomíná.
No to jo ale zase kdyby nebyly ty odbory tak si zamestnavatel na tyto pripady muze udelat vnitrni predpis… Tak jak u RJ kde jsou doma za 60 ale kvuli vyluce a firum je to jedno i kdyz tady maji narok na 100. Kazdopadne par. 18 teda nastuduju.
Chápu, RJ je čistý soukromník, ne ČD zajišťující páteř ve vlastnictví státu. Jasně soukromník nemusí být terno, ale ne nadarmo se říká že nejhorší zaměstnavatel bývá stát 🙂 Jinak každej má to, o co se bere. Mě i štve, že ČD nevydrželo ani ten pomyslný jeden měsíc – duben dávat těch 100% a hned skočilo po 209, namísto projevení účasti za to, že ty lidi chodili do vysoce rizikového prostoru více jak tři týdny bez základních ochranných pomůcek, dezinfekce, často i té vody s mýdlem na časté mytí rukou, a že nyní dostávají jednu jednorázovou roušku na 12 hodinové směny… Číst vice »
Extenzivější, nikoliv však absolutně nemožný a neobhajitelný výklad paragrafu 209 ZP a odkazovaného paragrafu 109 ZP odstavec (3) dává vyjevit, že v první odrážce je-li zaměstnavatel STÁT, (nic víc uvedeno není, tedy není dána zákonodárcem forma řízení, s.o., a.s. a další možné) pak se ani paragraf 209 ZP na ČD a.s. použít nesmí, protože je to a.s. 100% vlastněná, ovládaná a řízená státem!
Tak a teď mudrujte.
To co ty myslis je treba rezim letmo. Dle ZP musi smeny vedet zamestnanec 14 dni dopredu. V letmu je mas 4 dny dopredu. Kdyz je chce tech 14 dni dopredu vedet tak se staci odvolat na ZP. Stane se z tebe ale vyvrhel jak u vrchnosti tak mezi kolegy.
To je, pane kolego, o osobní statečnosti jednotlivce… Já jsem též letmo. Nechci po zaměstnavateli rozpis směn na 14 dnů dopředu. Je to vždy o komunikaci s příslušným personálním strojmistrem. Něco za něco… Pokud by to „něco za něco“ nefungovalo a leťáctví byl opravdu horor, budu ten rozpis chtít.
O tom zadna…
Co budou nabízet za par měsíců, až se zjistí , ze lidi se zpátky do vlaku nějak extra nehrnou. On každý si nejakou náhradu za to zrušené nebo omezené musel najít.
To nebude jen o železnici. Lidi se nebudou zrovna moc hrnout ani do restaurací, hotelů, na zájezdy. Prostě na to už nebudou mít peníze.
Ani v kinech, divadlech, koncertech nepočítám, že bude nával ještě mnoho měsíců…
No až se tak do dvou měsíců prokáže, že to není zas takový zabiják, jak se nám tady desetkrát za den dramaticky servíruje a povolí se omezující opatření, lidi si budou chtít vynahradit ty měsíce blbnutí doma. A i kdyby ta ekonomická sebevražda v režii Babiše a spol. postihla např. dvě pětiny obyvatel, tak ta zbývající většina to rozpohybuje.
Bylo by to fajn, ale tak rychle ke změně podle mého nedojde.
Jenže ono se nic takového neprokáže, naopak budou muset přiznat to, že je to horší, než se nám nyní snaží politici namluvit. Stačí sledovat vyjádření plicních lékařů, že u pacientů s horším průběhem dochází k trvalým následkům, tedy zbaví se sice viru, ale mají poškozené plíce. A bez komplikací tím podle poslední statistiky projde pouze 59% lidí. Jelikož vláda chce jít postupným promořením populace, aby nedošlo k zahlcení zdravotnického systému, tak problém zde bude ještě hooodně dlouho. A návrat lidí do vlaku bude ještě pomalejší, protože i po uvolnění opatření se lidi budou bát, takže dají přednost vlastnímu autu. Na… Číst vice »
Ale i když máte HO, tak jsou profese i na ČD, kdy musí být ze zákona být zajištěna činnost. Nebudu to zde specifikovat, ale došla nám odpověď z Ministerstva vnitra, že zákon se nedá v této situaci pozastavit nebo nějak přerušit. Nehledě na skutečnost, že jedná o činnost, která se dotýká úplně všech zaměstnanců a pracovišť ČD. Víc prozrazovat nechci a nebudu, protože by bylo jasné, že někdo ze zaměstnanců vznesl dotaz.
?
Tajemství děsně tajné = obvykle nějaká hovadina, kterou autor nechce ani naznačit, aby se neztrapnil, a tváří se děsně konspiračně.
Jinak třeba ze zákona o kritické infrastruktuře nevyplývá pro ČD vůbec nic, nejsou obsaženy v její definici. Tak co je tou nepřerušitelnou činností z ministerstva?
Zajímavé, ještě před týdnem se tu psalo, že ČD nestíhají, lidé doma musí hlídat děti a ti co chodí do práce mají mraky přesčasů. To bylo, když středočeský kraj nechtěl rušit regionální spoje. To jsou paradoxy.
Ale od té doby se právě dost spojů zrušilo.
Ano,paní hejtmanka Jermanová přistoupila na na omezení dopravy asi tak o 3%,jak zde redakce uvedla před zhruba týdnem.
100% pokud nedojde k dohodě s odbory…
Takže když budu makat pro firmu s odbory, tak nějakej odborar může za mě odsouhlasit snížení platů.
A ten samej odborář se pak bude montovat do politiky a zakázek zaměstnance (režijky versus IDS)
Pochopil jste to dobře, neboť máme všichni stejné žaludky, jak tvrdí odbory. OSŹ je zlo.
Jenže tam chybí 2 odstavec tohoto zákona.
Pokud odbory nejsou, může zaměstnavatel určit vnitřním předpisem minimálně 60%. Což se mimochodem u jiného dopravce stalo. Buďte rádi za 70%.
Jenze toto se nevztahuje na vyluky
Chápu. Ovšem co je to zas za kec s maximálně 15%? Opět provozní zaměstnanci jsou a budou doma, dokud bude redukce spojů a ne, že si zajdou každý druhý turnusový den do práce….
Ne. Odpadla jenom část vlaků, tedy zaměstnanci stále v nějakém počtu potřeba jsou. Takže buď odpadla jenom nějaká směna, případně její část. Takže to může být i tak, že si zajdou každý druhý den do práce…
Přesně tak.Všichni provozní zaměstnanci jsou převedeni do režimu „letmo“.Místo 160 hodin udělají jen např. 140 hodin za měsíc a 20 hodin dostanou doplaceno 70 procenty.
Dle sdělení odborů je dohodnotu cca 118h na osobu měsíčně.. Dle redukce výkonu.. Zbytek za překážky
Já myslím, že je to dobrý kompromis. Tedy pokud není pro nějakou stranu lepší „dočasný vyhazov“.
Tezko by davali 3 mesicni odstupne kdyz za 3 mesice zase bude vsude podstav
Na jednu stranu máte pravdu, že odstupné není zanedbatelné, na druhou stranu to určitě nebude pár měsíců. Značný pokles poptávky (tedy i důvodné omezení spojů) bude minimálně rok, spíše více.
Jinými slovy nepředpokládám, že to obnovování vlaků bude až tak rychlé.
Někde to kraje vyuzijou jako záminku, „krizově“ zrušený vlak se nemusí znovu obnovit.
Ale třeba v PID očekávám, že Ešusy po 15 minutách se obsadí. Kdyby měly jezdit sólo (a ne dvouešusy) hodně lidí chce MHD interval nebo jede autem.
Upřímně nemyslím si, že jezdit autem do Prahy je zrovna terno. Spíše si myslím, že firmy pochopí, že homeoffice není sprosté slovo a mnohé z nich (a to především kolem velkých měst, kde nejde fyzickou výrobu) začnou tento způsob práce preferovat. Podle mě je to nevyhnutelné a potřeba po dojíždění celkově poklesne. Třeba se pletu, ale přijde mi to logické.
Mi nabídnout 70% mzdy za to že budu doma, tak jsem doma co nejdýl, sklidem celej rok. Dalších 70% si přivydělám „bokem“ a jsem vysmátý jak lečo!!
Jako teď, kdy se toho moc bokem vydělat asi nedá, nebo v budoucnu, kdy je zase nepravděpodobné, že by doma někdo seděl dlouhodobě za 70% ?
vzhledem k tomu že se už několikátej víkend nezqstavuju, nesdílím Váš názor. Naopak teď je poptávka po „melouchách“ největší :-))
Taky záleží co člověk umí, může nabídnout. Ono ne všichni na dráze sedí doma, dost často je to jen formou kratších směn, nebo jen výpadů.
Je to podle mne individuální. Jsou lidi co dělají a dělali na dráze dlouho nebo odjakživa a defakto nic moc jiného neumí (mám namysli kvalifikovanou práci, ne někde v montovně na pásu) To co dělají na dráze zvládají levou zadní a jsou v tom profíci. Pak jsou i někteří co už na dráze dost zpohodlněli, remcají ke kdečemu co je přímo často náplní jejich práce – možná by si mohli zkusit na 1-2 měsíce jít někde do rachoty do fabriky nebo k soukromníkovi. Rozhodně určitě lepší 70% než rovnou výpovědi jako v některých jiných oborech. Od svého zaměstnavatele mám ofiko… Číst vice »
Já kdybych se mohl válet doma za 70% mzdy, tak to beru všemi deseti.
Co je to za živočišný druh, ti drážní odboráři? Chtějí firmu zničit?
Nejnižší forma života. Navíc státní firmu, byť akciovku, nejde položit. Stát vždy pomůže.
nejnižší forma… soudíte dle sebe 😀
Nejvyšší životní formou je člověk a nejnižší životní formou člověk, který si hraje s vláčky.
Tak ale vedení odborů na to samo kývlo, to zase musíte uznat. Je jasné, že někteří budou řvát, ale to jsou lidi co řvou pořád. Osobně budu rád, když budu mít v budoucnu práci.
Milý zlatý ono není všechno zlato, co se třpytí. OSŽ to zaonačilo tak, že tě na 70 % mohou poslat kdy potřebují a odvolat taky kdy potřebují, třeba za pomocí sms.
Turnusovi duchodci jezdi, letaci okolo 25 let jdou doma za 70%. Jak prohnila je tato komunisty prolezla firma.
A ty jsi ten důchodce nebo ten leťák ?
Ja jsem peclivy pozorovatel.
To se za to stydíš co jsi 😀
Pro leťáky kolem 25 let je mnohem bezpečnější být doma a neriskovat zavlečení nákazy do rodiny. Mají malé děti a staré rodiče možná i prarodiče. Důchodci už mají děti odrostlé a rodiče nemají mohou snášet větší riziko v “ první linii „.
Nejsou náhodou teď všichni letmo?
Jsou ale turnusy jedou dal podle smen
Je to asi jak kde… V Chebu zatím vše maximálně korektní.
Aspoň je čas na spánek, sex, všechny noci doma.. A není li rozpočet totálně na hraně tak rodina vyžije 🙂
A neměli by ČD zefektivnit fungování a třeba sáhnout po předčasných důchodech či propuštění slabých zaměstnanců?
Až bude vytvořen menší tlak na ně, tak se snad budou i více snažit, pořád mají v práci mezery…
Nařídit důchod nelze.
Firma nemůže nařídit důchod. Ale může propustit zaměstnance, co má pár let před důchodem a tento si ještě sám rád ten předčasný důchod vyřídí, než se učit něco nového.
To je právničina. Pokud firma jako benefit platila dlouholetému zaměstnanci důchodové spoření, já bych se nebránil vyhazovu říct „poslání do penze“
Je to naprosto jednoduche. Duchodci do letma a hned to bude litat…
To by ale musel vnitrni mechanismus firmy byt presne opacny. Uz jen to ze byvale DKV Vrsovice x let strezil jako prednosta zaslouzily komunista Strelka
Stačí přeřadit do letma a půjde sám do důchodu. Ale to je z říše snů, neboť ruka ruku na východě myje.
Je to ještě horší, ve státních a městských firmách je velký počet zaměstnanců, kteří jsou přesvědčeni, že by měli v dnešní době naopak dostávat ještě příplatky za to že pracují.
Klidně zadarmo. Ale jak sáhnou na režijky, tak se nehne kolo.
I v této pro všechny hodně kritické situaci do tohoto problému zaplést režijky tak to jsi ale Luďku hodně veliký a závistivý ubožák. Je mi tě upřímně líto. I ostatní dopravci nechávají zaměstnance takto doma.
Doma klidně. Ale s režijkou!
má pravdu předsedo!
Kolikpak teď platí zaměstnancům letecké společnosti, když mají přes 90% letadel na zemi ? A co řízení letového provozu, když nemá skoro co řídit ? A co správa letišt, když jaksi chybí zákaznícj ? To těch vlaků ještě pořád jezdí hodně. A ti co nejezdí (pokud nejsou nemocní, v karanténě, nepečují o děcka), by při zachování 100% a ZP mohli vzít náhradní činnosti, třeba by mohli na nádražích a v depech po zimě a vůbec trochu uklidit, zamést, umýt okna a „natřít modrá zábradlí“ atd……(což se kdysi dělalo jaksi samozřejmě – a zadarmo).
Kdybyste víc četl než rýpal…
Třeba toto: https://zdopravy.cz/smartwings-a-csa-maji-na-zemi-90-procent-flotily-snizuji-mzdy-46191/
Třeba zábradlí a nástupiště patří Správě železnic, která by za pracovní sílu měla Českým drahám zaplatit.
Já klidně půjdu. Někam na zastávku do přírody, proč ne. Když mi to dožene ten výpadek 30%. 😉
ŘLP nemá práci? Já bych čekal, že v TWR stejně někdo sedí, i když mu tam zrovna nic neletí 🙂
On neříká, že tam nikdo nesedí. Nemají skoro tržby, to je oč tu běží.
Co takhle kouknout třeba na Flightradar24? Věděl byste hned, kolik je ve vzduchu strojů a o zbytnost ŘLP nebo pozemního personálu byste už nemusel mít starost.
Každý loajální zaměstnanec, by měl pochopit, problémy svého zaměstnavatele, které si sám nezpůsobil. Bohužel zatím si snižují plat jen pracovníci v soukromém sektoru. Přitom v tomto by měli jít příkladem státní zaměstnanci (raději se zavřeli na úřadech, před občany) a zákonodárci. Potom by tyto peníze nejen ulehčili zaměstnavateli (státu), ale mohli by dát mimořádné odměny těm v první linii (lékaři, hasiči, policisté).
Státní zaměstnanci se na úřadech „zavřeli před občany“ jen fyzicky (a to ještě vyjma pondělního dopoledne a středečního odpoledne). Pro případy dálkové komunikace (telefon, e-mail) jsou k dispozici nadále v obvyklé úřední době.
Asi jak kde.
Znám mnoho úředníků, kterým současný stav přinesl sice možnost home Office, ale zároveň je veliký tlak, aby co nejrychleji připravili protikrizová opatření. A tak vím, o lidech z ministerstev, kteří i po nocích chystají vyhlášky a zákony pro různé koronavirové kompenzace a opatření. Znám úředníci, která sice zavřená před nákazou obvolávala s kolegyněmi z oddělení obvolávali rodiny s postiženými dětmi se, kterými spolupracují a radili jim jak zařídit to co nyní fyzicky moc nejde. Vím, že i dámy z radnice Prahy 10 aktivně nyní volají a pomáhají seniorům s nimi rozjednané věci dotáhnout tak, aby to senioři zvládli i bez… Číst vice »
Bohužel stejně se budeme muset všichni uskromnit, protože ty peníze nejsou a nebudou. Řešením by bylo určení nějaké výše státem garantované mzdy (platu), po dobu této krize. Protože pokud to tak nebude, spadne hodně občanů až na samé dno. Malé firmy nedostanou nic, takže skončí do dvou měsíců. Pak bude bohužel nucen stát stejně ty nezaměstnané nějak zajistit.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/urady-jedou-napul-statni-zamestnanci-to-ale-na-platech-nepociti-97917?seq-no=8&dop-ab-variant=&source=clanky-home