Česká loděnice využila zvýšené hladiny a posílá do Nizozemí další dva obří tankery
Tuzemská loděnice Barkmet využila únorové zvýšené hladiny Labe a několik měsíců po spuštění na vodu mohla odeslat do Nizozemí dva
Tuzemská loděnice Barkmet využila únorové zvýšené hladiny Labe a několik měsíců po spuštění na vodu mohla odeslat do Nizozemí dva nově vyrobené tankery. Přesněji řečeno jde o ocelové trupy, takzvaná kaska.
První odplulo přes hranice před více než týdnem, druhé vyplouvá z Lovosic dnes odpoledne. Labe nyní nabízí hloubku kolem dvou metrů, což nehotovým tankerům stačí. Kaska byla na vodu spuštěna už loni v červenci, respektive v prosinci, kvůli suchu ale nemohla vyplout.
Po dostavbě budou sloužit jako takzvané ekotankery pro přepravu jedlých olejů po evropských vnitrozemských vodních cestách. Do Nizozemí je dopravuje německý tlačný remorkér EDDA, který první kasko ponechal v Magdeburgu a vrátil se pro druhé do Lovosic.
S tím pojede přímo do Nizozemí, teprve poté se vrátí pro první tanker do Magdeburgu. „Ten bude zatím upraven tak, aby mohl projet pod mosty Mittellandkanalu,“ řekl deníku Zdopravy.cz obchodní ředitel loděnice Yuriy Kulchytskyy. Kasko dnes odplouvající z Lovosic už je na Mittellandkanal připraveno.
Loděnice Barkmet, kterou vlastní původem ukrajinský podnikatel usazený v Čechách Oleh Pantelemoněnko, čas od času nabízí obyvatelům Polabí nezvyklé výhledy na řeku. V roce 2015 například kompletně zrekonstruovala tanker Christoph (86 m), který dokonce zavítal až na střední Labe do Chvaletic. Firma se proslavila i výrobou trupu pro zcela nový tanker Steinburg (86 m). Zřejmě vůbec největší tanker opustil Čechy přesně před rokem, cílem bylo rovněž Nizozemí. Měřil 110 metrů a plavbu zajišťovaly dva remorkéry. I on čekal více než půl roku na vyšší hladinu.
Živý přenos z cesty přináší server endles-live.cz.
Základní parametry obou lodí:
• Délka 86 m
• Šířka 11,45 m
• Výška boku 5,35 m
• Celková váha jednoho kaska 611 tun