Kdo bude vozit Západní expresy? Bavoři vypsali soutěž, Die Länderbahn má jistotu do konce roku 2023
Bavorský objednatel železniční dopravy Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) vypsal otevřenou soutěž na provozovatele expresních linek v části spolkové země, které pokrývají
Bavorský objednatel železniční dopravy Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) vypsal otevřenou soutěž na provozovatele expresních linek v části spolkové země, které pokrývají i spojení Praha–Mnichov. Současný provozovatel, společnost Die Länderbahn (DLB), má jistotu provozu tohoto spojení na německé straně do konce roku 2023.
Další postup BEG vyplývá z informací vyžádaných deníkem Zdopravy.cz u bavorského objednatele. Podle mluvčí Agnieszky Urbanové současný kontrakt skončí v prosinci 2022, bude ale o rok prodloužen právě s DLB. BEG současně už vypsal soutěž na provozovatele linek od prosince 2023, tento kontrakt ale bude jen do prosince 2026.
V jeho rámci dojde ke změně provozního konceptu: dosud jezdí z Mnichova spojená souprava, která se ve Schwandorfu rozdělí na vlak do Prahy a vlak bavorského Hofu. Od prosince 2023 bude provoz jiný: jednou za dvě hodiny pojede vlak do Prahy, jednou za dvě hodiny do Hofu. Odpadne tak rozpojování vlaků ve Schwandorfu (a spojování v případě vlaků z Prahy) a případně i čekání na zpožděný spoj z jedné větve. „Každá linka pojede zvlášť,“ potvrdila Urbanová.
Od roku 2026 pak chystá BEG provoz podle nové smlouvy na delší dobu. „Jsme na začátku plánování této soutěže, zatím nemůžeme poskytnout více informací,“ uvedla Urbanová.
DLB na této trase čelí několik let kritice za nedodržování řazení nebo výpadky spojů kvůli nedostatku personálu, ty se promítají i do provozu na české straně. „S bavorskou stanou je postup ohledně linky Praha–Mnichov koordinován a je shoda na termínech nových zadání,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Přesto může dojít k situaci, kdy dojde k vystřídání dopravce na německé straně a na české ne. České dráhy mají smlouvu s ministerstvem dopravy na této trase do roku 2024. „Německá strana si je vědoma, že pro fungování linky na území Německa je třeba zohlednit provoz na území České republiky. Následné zadání bude připravováno v úzké součinnosti obou objednatelů,“ dodal Jemelka.