Havlíček: MD a MPO mají spoustu průsečíků, sestavím silný tým. Babiš chce Kremlíka na ministerstvu nechat
Ministerstva dopravy a průmyslu mají spoustu společných průsečíků, je proto možné je řídit obě zároveň a jejich agendu sbližovat do
Ministerstva dopravy a průmyslu mají spoustu společných průsečíků, je proto možné je řídit obě zároveň a jejich agendu sbližovat do eventuálního spojení. ČTK to řekl vicepremiér Karel Havlíček (za ANO), který má oba resorty dlouhodobě vést. Personální otázky komentovat před svým uvedením do funkce nechtěl, uvedl pouze, že chce kolem sebe na ministerstvu dopravy sestavit silný tým náměstků a odborných ředitelů a posílit marketing. Také podle premiéra Andreje Babiše (ANO) jsou mezi resorty velké synergie. Věří, že Havlíček zvládne oba řídit bez problému.
„Je to o klíčových lidech, je to o tom, že tam musí být lidi ochotní nejenom odborně, ale i manažersky, personálně a fyzicky tomu něco dát. Chci lidi, kteří jsou srdcaři, kteří budou tím resortem žít,“ podotkl. Havlíček tvrdí, že na ministerstvu průmyslu a obchodu se od loňského dubna, kdy začal úřad řídit, takový tým sestavit podařilo.
Tiskový odbor Úřadu vlády dnes oznámil, že ministrem dopravy bude Havlíček jmenován v pátek po návratu premiéra Andreje Babiše (ANO) z cesty do Izraele. Babiš navrhl prezidentovi Miloši Zemanovi odvolání dosavadního ministra Vladimíra Kremlíka (za ANO) v pondělí kvůli kritizované zakázce na informační systém pro elektronické dálniční známky. Podle premiéra ji Kremlík manažersky nezvládl. Zeman prostřednictvím mluvčího oznámil, že se změnami souhlasí.
Oborové asociace upozorňují, že Havlíček bude řízením obou ministerstev velmi vytížen. Sám vicepremiér to připouští také, podotkl ale, že konkrétně v agendě ministerstva dopravy týkající se silniční dopravy a železnic je hodně aktivní i Babiš. „Je tam v relativně velkém detailu,“ uvedl.
Cílem podle něj je vybudovat dva špičkové resorty dopravy a průmyslu, případně do budoucna jeden velký hospodářský. „Je tam průnik v oblasti stavebnictví, v oblasti budování infrastruktury pro automobilový průmysl – myslím tím například autonomní řízení, pro čistou mobilitu. Je tam také pochopitelně vše, co se týká propojení energetických staveb, je tam propojení vodního hospodářství na vodní energetiku, je tam kosmický a letecký průmysl nebo například oblast telematiky a telekomunikací,“ dodal Havlíček.
Podle Babiše by Kremlík mohl zůstat v resortu a zabývat se některými konkrétními projekty. Kremlík je podle něj dobrý právník. „On (Kremlík) je velice dobrý právník a možná, i s panem Havlíčkem jsme o tom mluvili, že by zůstal v resortu a měl na starosti nějaké konkrétní projekty,“ řekl Babiš. Kremlík končí po tři čtvrtě roce ve funkci ministra dopravy, podle Babiše manažersky nezvládl kritizovanou zakázku na informační systém pro elektronické dálniční známky.
„On to samozřejmě zdědil. Podle mě ta hlavní chyba je, že se to vůbec nezkomunikovalo. Ta hlavní chyba je na SFDI si myslím,“ uvedl Babiš. Podivoval se, proč fond dopravy věc nekonzultoval s vládním zmocněncem pro IT a digitalizaci Vladimírem Dzurillou. „Od 1. 2. se to už nemůže stát. Veškeré zakázky institucí i státních firem musí být konzultovány s útvarem hlavního architekta na ministerstvu vnitra. Já jsem včera požádal všechny ministry, že nás musí informovat. To IT je hrozné dědictví, historicky vždycky tam byly problémy. Stát na to musí dohlédnout centrálně a transparentně,“ dodal premiér.
Podnikatel v informačních technologiích Tomáš Vondráček vyzval k uspořádání veřejného hackathonu. Výsledek této akce, jež se uskuteční o víkendu, by měl stát využít v zakázce na e-shop dálničních známek, řekl Vondráček. Při hackathonu pracují vývojáři ve vymezeném čase na řešení konkrétního problému nebo na vytvoření zadaného softwarového projektu.
ČTK