CzechToll nastupuje. Na ministerstvu chystají mýtnou show, na hranicích se čekají kolony
O půlnoci ze soboty na neděli dojde po 13 letech na českých dálnicích k výměně výběrčího mýta. Peníze od nákladních
O půlnoci ze soboty na neděli dojde po 13 letech na českých dálnicích k výměně výběrčího mýta. Peníze od nákladních dopravců nově potečou do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury skrze konsorcium společností CzechToll a SkyToll. Dosud tuto službu zajišťoval rakouský Kapsch.
Přechod se zřejmě neobejde bez komplikací v provozu. Podle CzechTollu totiž především zahraniční dopravci přistoupili k registracím do nového systému liknavě a nechávají je až na okamžik vjezdu do republiky. Z celkově očekávaných 450 tisíc vozidel jich je v systému zhruba 300 tisíc. Skluz mají podle CzechTollu především menší dopravci z okolních zemí, hlavně Polska.
Na hraničních přechodech se proto čekají dlouhé kolony, které mohou brzdit i řidiče osobních aut. Jako nejrizikovější vyhodnotil CzechToll přechody s Polskem a Slovenskem, odkud proudí tranzit z východní Evropy a Balkánu. Zásadní komplikace se přitom dají očekávat až v pondělí, neboť v neděli odpoledne mají kamiony zakázanou jízdu.
Ještě před několika týdny společnost představila dopravní model, podle kterého měla například kolona v Lanžhotě měřit přes 40 kilometrů. Nový odhad činí 12 kilometrů, v Bohumíně má mít kolona 11 kilometrů a v Českém Těšíně pět kilometrů.
„Riziko roste podle dopravního modelu od čtvrté hodiny ranní, kulminuje v poledne a postupně klesá v pozdních odpoledních hodinách,“ uvedl provozní ředitel společnosti CzechTollu Petr Chvátal. Firma nasadila mimo jiné pohyblivá registrační místa, situaci budou sledovat drony a posílené policejní hlídky.
Naopak čeští dopravci jsou podle svého sdružení Česmad Bohemia na změnu připraveni. „Drtivá většina provedla registraci včas. Pokud nějaké problémy nastanou, věříme, že se během několika dní vyřeší,“ řekl mluvčí Česmadu Martin Felix.
Dopravci nicméně kritizují nárůst kauce, kterou musejí za palubní jednotku vydat. Vratná kauce pro nový systém činí 2468 korun za jednu palubní jednotku, v dosavadním systému se platilo 1550 korun.
Nové mýto bude fungovat na 2300 kilometrech dálnic a silnic. Oproti současnosti se mýtné rozšíří o přibližně 860 kilometrů silnic první třídy, tam se ale začne vybírat až od ledna. Nový systém je postaven na satelitní technologii, dosavadní systém Kapsche využíval mikrovlny a mýtné brány.
Nového provozovatele mýtného systému vysoutěžil předchozí ministr dopravy Dan Ťok. Jeho nástupce Vladimír Kremlík start nového systému přivítá přímo na ministerstvu dopravy slavností pro pozvané z ministerstva, ŘSD a CzechTollu. Akce má začít v sobotu večer, vrcholem bude slavnostní „zmáčknutí tlačítka“ a spuštění systému. Předcházet ji má například „mýtná show“ v podobě představení nového mýtného systému.