Pendolino mezi Prahou a Plzní zlevní, nebude potřeba už povinná místenka
Cestování jednotkami pendolino mezi Prahou a Plzní bude od nového jízdního řádu levnější. Dva páry pendolin denně mezi Prahou a
Cestování jednotkami pendolino mezi Prahou a Plzní bude od nového jízdního řádu levnější. Dva páry pendolin denně mezi Prahou a západočeskou metropolí budou nově součástí objednávky ministerstva dopravy a České dráhy v nich přestanou proto vybírat povinný poplatek za rezervaci místa.
Mezi Prahou a Plzní vlak bude nově označen jako vlak kategorie IC Pendolino, dosud jezdí jako SC Pendolino. Už dříve stát začal objednávat provoz pendolin mezi Plzní, Chebem a Františkovými Lázněmi.
„Vlaky budou plně integrovány do linky Ex6, budou označeny jako IC. Tomu bude odpovídat rozsah servisu v 1. třídě, cestující dostanou vodu a denní tisk bez dalšího občerstvení, podobně to bude i ve 2. třídě,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
V praxi to znamená, že cestující ušetří za jízdenku pendolinem 35 korun mezi Prahou a Plzní. Vzhledem k ceně Včasné jízdenky to znamená pro cestující bez slevových karet úsporu více než čtvrtiny stávající ceny.
Aktuálně na nový jízdní řád České dráhy nabízí mezi Prahou a Plzní jen Akční základní jízdenky, které jsou o desetikorunu dražší. Místenka do pendolina je ale už nabízena zdarma. „Cestujícím přesto doporučujeme využít rezervaci. Kapacita jednotky je pevně daná a nelze ji posílit. Tomu jsme přizpůsobili i její trasu odpoledne z Prahy, kdy byla trasa posunuta o dvě hodiny později mimo přepravní špičku,“ dodal Šťáhlavský.
Podle nového jízdního řádu pojede pendolino z Bohumína, z Prahy hlavního nádraží odjede v 10.33, v Plzni bude v 11.58, v Chebu v 13.24 a ve 13.33 ve Františkových Lázních. Druhý spoj jede z Ostravy, z Prahy odjíždí v 18.33, v Chebu končí ve 21.17. Z Chebu vyjíždí v 6.34, v 8.01 z Plzně, v Praze na hlavním nádraží je v 9.31, souprava pak pokračuje do Ostravy. Druhá vyjíždí z Františkových Lázní ve 14.27, v 16.01 z Plzně, v 17.33 je v Praze.
Spojení Prahy a Plzně je možná největší změnou, které s novým jízdním řádem cestující čeká. Nová expresní linka pojmenovaná Západní expres bude jezdit bez zastávky mezi Prahou a Plzní každou hodinu, denně má jezdit z Prahy do Plzně až 31 párů vlaků. V úsecích Plzeň – Cheb a Plzeň – Domažlice – Mnichov budou vlaky jezdit po dvou hodinách, ze 4 tak stoupne počet párů na 7 denně. Pro některé cestující se ale naopak spojení zhorší kvůli tomu, že z Plzně do Prahy pojedou expresy bez zastavení. Například spojení Stříbro – Beroun se prodlouží o dvacet minut.
Dojde současně ke zkrácení cestovních časů u většiny vlaků: z Prahy do Plzně o 12 minut, do Chebu o 17 minut. „Po dokončení nových tunelů u Plzně se předpokládá v roce 2019 další zkrácení cestovních časů o přibližně dalších 10 minut,“ dodal Štáhlavský. Denně mimo sobotu bude zavedeno nové večerní spojení mezi Prahou a Chebem. Z Prahy pojede přibližně o 2 hodiny později než současné poslední spojení do Chebu a z Chebu směrem do Plzně a s přestupem dále do Prahy bude zajištěno poslední spojení přibližně o 1 hodinu později než nyní.
Výrazně se také zlepší kvalita vozů na expresech Praha – Mnichov, skončí jedny z nejhorších vozů na české železnici od německého dopravce Länderbahn (Alex).
Přehled změn ve vnitrostátním jízdním řádu přinesl deník Zdopravy.cz ve středu.