Jako ptáci. Airbus inspirovali k novému úspornějšímu létání těsně za sebou
Výrobce letadel Airbus představil nový koncept, kterým chce ukázat možnost, jak snížit spotřebu letadel. Chce k tomu využít poznatků z
Výrobce letadel Airbus představil nový koncept, kterým chce ukázat možnost, jak snížit spotřebu letadel. Chce k tomu využít poznatků z přírody, konkrétně pak chování ptáků při dlouhých letech.
Podle Airbusu by bylo vhodné, aby dvě letadla létala v těsné blízkosti za sebou, protože druhé letadlo nebude mít takový odpor vzduchu jako první. Podobný jev je znám například z cyklistiky, kde jezdec v čele pelotonu musí vyvinout podstatně více energie než ten v závěsu.
Airbus v projektu odhaduje, že by se mohla spotřeba paliva při takovém letu snížit o 5-10 %, na technickém řešení začal pracovat. Musí vyřešit i takzvaný úplav, který vzniká za proudícím letadlem. „Hledáme v tuto chvíli optimální řešení ve spolupráci s řízeními letového provozu a leteckými společnostmi,“ uvedl Airbus v tiskové zprávě.
Migrating geese 🦅as inspiration? Yes! The Airbus fello’fly demonstrator project is pushing fuel-reduction technology for commercial aircraft to the next level thanks to birds. Proof we need to think outside the 📦to pioneer sustainable aviation. More: https://t.co/lquKDpy083 pic.twitter.com/0gi9NuLkgr
— Airbus (@Airbus) November 18, 2019
Airbus oznámil, že testování chce začít příští rok s dvěma letadly A350, v provozu by se podle Airbusu mohla tato technologie objevit v polovině příští dekády.
Spotřeba letadel za poslední roky výrazně klesla, především díky používání lehčích kompozitních materiálů i jinému designu, úspornější provoz ale absolutní vliv na životní prostředí nesnižuje kvůli velkému nárůstu letecké dopravy.
Airbus se v přírodě inspiroval i dříve, například představil letadlo s pohyblivými konci křídel, vzorem se stal albatros. KLM financuje vývoj letadla, které je do tvaru V a má mít podstatně menší odpor vzduchu.