Jako ptáci. Airbus inspirovali k novému úspornějšímu létání těsně za sebou
Schéma letu dvou letadel za sebou, jak si je představuje Airbus. Foto: Airbus
Výrobce letadel Airbus představil nový koncept, kterým chce ukázat možnost, jak snížit spotřebu letadel. Chce k tomu využít poznatků z
Chvílemi si nejsem jistý, jestli větším problémem je spotřeba letadel, anebo spotřeba paliva…
Mi to moc bezpečné nepřijde. Jednomu selže motor, ihned začne letadlo přirozeně snižovat rychlost a piloti druhého budou mít co dělat aby to do prvního nenaprali.
Letadlo nemůže přirozeně a rychle ztrácet rychlost. Za prvé se zvýší tak zbývajícího motoru, za druhé letadlo musí začít klesat aby rychlost udrželo, jinak neletí. Zrovna tohle problém není.
A nebyl příčinou některých leteckých katastrof právě let v úplavu?
BOAC 911
byl. a ne jednoho.
Tak tohle bude nejspíš potřebovat kominukaci mezi autopiloty. V letectví se věci dějí tak rychle, že v jistých případech člověk nedokáže zareagovat včas.
Ta „zmíňka“ o cyklistice v tomto článku mi přijde naprosto nevhodná a nešťastná. V článku Airbusu není a doporučuji ji smazat včetně tohoto mého komentáře.
Mj. Vám prozradím „sladké tajemsví“ z cyklistiky: za určitých okolností cyklista jedoucí (klidně po rovině) v háku nebo přesnějji v HÁKU nemusí nejenže šlapat, ale musí dokonce brzdit! Záměrně neuvádím o jaké okolnosti se jedná, abych tím někoho „neinspiroval“ to zkoušet!
Pokud je to úplná rovina nebo jen mírné stoupání do +0,4% a ještě je k tomu mírný vítr do zad a jedu pouhý 1 až 2 cm za vedoucím, tak opravdu musím často přibržďovat, abych do něj nenarazil. Ale je to náročné na soustředění a člověk musí mít pořád ruce na brzdách. Takže si občas vystoupím a raději si zašlapu, abych se psychicky zrelaxoval. Ale s kotoučovkami na silničním kole se tento způsob jízdy dá aplikovat poměrně komfortně aniž by člověk večer přišel o prsty.
Aplikovat se to dá za vozidlem, které jede dostatečně rychle a je dostatečně velké. V háku na druhé pozici u kol si moc nevybavuji, že by se mi poštěstilo nešlapat a ještě brzdit. Pokud ano, tak jsem spíš balancoval rychlost toho kdo mě „táhl“ –> pár otočení klikami, přibrzdit na ideální vzdálenost (bavíme se o balancování v cca 15cm „ideálního“ prostoru) a pořád dokola. Jízda za moderními traktory, staršími náklaďáky a autobusy je jiná písnička. Tam je ten „hák/úplav“ mnohem větší a dá se jet bez šlapání. Má to ale svá pravidla (ruce na brzdách, jet u kraje vozidla a… Číst vice »
To je samozřejmě ta druhá možnost, kterou občas využiju, ale není to moc bezpečné a pokud se bavíme o rychlostech nad 50 km/h, i jízda v úplavu, ač se to nezdá, vyžaduje značné energetické výdaje v úrovni alespoň 4 W/kg, takže je otázka, jak dlouho toto každý vydrží. Já si toto mohu dovolit v rámci výkonové křivky po souvislý časový úsek maximálně 5 minut s tím, že to pak má vliv na pokles výkonnosti v oblasti 180 minut a dále. Takže pokud nejedu něco jako krátkou hodinovou vyjížďku, tak se snažím nepřekračovat 3,5 W/kg abych pak vydržel jet bez větších… Číst vice »
Na kole jsem Watty nikdy neměřil, před 15-20-ti lety to vybavení nebylo dostupné jako nyní, o amatérech nemluvě. V mém okolí nejsou navíc dost dlouhé úseky, kde jsem si mohl vyzkoušet takovou jízdu delší než cca 8 minut. Ale ty Vaše informace jsou pro mě novinka, díky za ně. 😉
A pak jeden vepředu přibrzdí, nedejbože škobrtne a hromadný pád je na světě.
Normálně inteligentní jedinec tomu snad neuvěří, nebo se pletu?
lidi, co tomu zjevne uverilo, je i tady dost 🙂
Rozvolnění leteckých tras nad Evropou ušetří více paliva, než toto řešení, ale proč ne, jen ať to zkusí, třeba objeví něco jiného, užitečnějšího. I takový Scotta chtěl vyrobit elixír mládí a vynalezl leštidlo na parkety.
Já se domnívám, že toto půjde v běžném provozu dost těžko, protože to bude mít několik podmínek: – stejný typ letadla (podobný se stejnými aerodynamickými charakteristikami) kvůli konzistenci a chování v úplavu – aby to fungovalo efektivně (jako ten cyklista), bude muset být horizontální rozestup velmi malý (v řádu stovek metrů) a vertikální ještě menší (v řádu desítek až jednotek metrů, podle horizontální vzdálenosti) – ovlivnění prouděním, zvláště ve velkých výškách, kde vanou větry v řádu stovek km/h (ne vždy můžete letět ve směru Jetstreamu, někdy jej musíte píchnout napříč a pak to bude problém). I ten cyklista jede při… Číst vice »
Mimo všechny tyto zásadní důvody mě napadá i to, jak by se řešilo, že první letí plným výkonem a za ním se nesoucí se třeba konkurenční společnost už šetří? A věřím, že inspirace není taková, že se po vzoru ptactva bude střídat i vedoucí letadlo 😀
Když to řeknu hodně jednoduše, není náhodou odpor vzduchu základ pro vznik vztlaku na křídlech? 🙂
ano, je 😀
Jen to neříkejte tomu ptactvu, že to dělají blbě!!!
jestli ono to nebude i tim, ze fyziku letu practva je ponekud odlisna, nez fyzika letu letadla 🙂
Že by tak chtěl Airbus dohnat Boeing v pádech letadel? 😀
tohle je takova ta PR aktivita, jako kdyz ryanair chtel rusit zachody a litat na stojaka.
fyziku neosalis. a ti co budou litat jako “prvni” budou nadavat 🙂
A střídat v čele se budou také, jak to dělají ptáci, aby se ten vpředu moc neunavil? V praxi nevím, jak donutí přepravce, aby jeden letěl vpředu a druhý se za ním „vezl“ a šetřil palivo. Navíc má přijít rozvolnění letových koridorů, takže letadla už ani nebudou tolik létat ve vymezených liniích pěkně za sebou, aby se toto dalo vůbec realizovat. A to nemluvím o bezpečnostních aspektech, které naopak nutí nechávat rozumné mezery mezi letadly, aby první stroj neovlivňoval ten za sebou zvířenými vzdušnými proudy. A navíc to bude logicky jenom SW vychytávka – jestli to v Airbusu vychytají jako… Číst vice »
donutí ho snadno. prostřednictvím řízení letového provozu. pokud by na to přišlo.
Ono těch aplikací inspirovaných přírodou bude ještě dost, nejsme chytřejší než příroda a její evoluce za posledních pár mil. let vývoje.
jojo, ti co zkoušeli létat stejným stylem jako ptáci (a že jich bylo dost) by mohli vyprávět 🙂
To byly slepé cesty vývoje, v evoluci jich je také dost. 😉
No jo, ale nikdo z nich reálně neletěl jako pták. Jenom to zkoušeli, ale vždy něco pokazili