Olomouc v novém rozpočtu nepočítá s investicí do nové tramvajové trati
Olomoucká městská rada včera schválila návrh rozpočtu města na příští rok, který proti původním plánům neobsahuje stamilionové investice do stavby
Olomoucká městská rada včera schválila návrh rozpočtu města na příští rok, který proti původním plánům neobsahuje stamilionové investice do stavby další části tramvajové trati na sídlišti Nové Sady. Peníze město investuje do oprav infrastruktury. Po jednání rady řekl primátorův náměstek Otakar Bačák (spOLečně). Návrh rozpočtu musí ještě schválit zastupitelstvo.
V září zastupitelstvo předběžně schválilo zařazení čtyř velkých investic zhruba za 900 milionů korun do připravovaného rozpočtu na příští rok i způsob jejich financování. Město počítalo s tím, že by si na ně vzalo úvěr až 450 milionů. S pomocí této půjčky chtěla radnice spolufinancovat připravené prodloužení tramvajové trati do Nových Sadů, odpadové centrum, opravu tramvajové trati v centru města i zlepšení průjezdu po Foerstrově ulici.
Čtyři velké investice by si podle propočtů radnice vyžádaly celkem 904 milionů korun, z toho dotace měla pokrýt 464 milionů. Úvěr ve výši až 450 milionů korun měl podle původního plánu sloužit na dofinancování té části investičních projektů, kterou musí zaplatit město.
„Návrh rozpočtu na rok 2020 v tuto chvíli výstavbu tramvajové trati a odpadového centra nezahrnuje. Je to z toho důvodu, že původně plánovaný úvěr v celkovém objemu až 450 milionů korun bude nutné použít pro akce, které mají větší důležitost pro chod města,“ řekl Bačák. Naopak rekonstrukce tramvajové trati v centru Olomouce a oprava Foerstrovy ulice podle něj v rozpočtu nadále figurují.
Odpadové centrum má stát 250 milionů korun a druhá etapa tramvajové trati 508 milionů korun. Bačák upozornil, že radnice by v listopadu měla znát cenové nabídky firem, které se ucházejí o stavbu tramvajové trati, a důkladně je poté posoudí. Pokud by kalkulace vycházela z pohledu městských peněz příznivě, lze projekt podle Bačáka dodatečně zařadit do rozpočtu na příští rok. Odpadové centrum by mohlo přijít na řadu v letech 2021 až 2023, aniž by město přišlo o možnost získat na tento projekt dotaci.
Tramvajová trať je navázána na konec I. etapy stavby, který je umístěn těsně před stávající křižující komunikací v ulici Trnkova. Trasa tramvajové tratě pokračuje na vlastním tělese vpravo, podél komunikace Rooseveltova, pravotočivým obloukem vchází do středu ulice Zikova, kudy prochází na vlastním, částečně zvýšeném pásu, s výjimkou zastávek Zikova a Rožňavská, které jsou navrženy jako sdružené zastávky typu špunt (se zastávkovými mysy). V křižovatce s ulicí Schweitzerova odbočuje levotočivým obloukem opět na samostatné těleso vpravo, podél zmíněné Schweitzerovy, kde bude přibližně v poloze vedlejší komunikace Družební ukončena v zastávce U Kapličky dvoukolejnou úvratí.
Přijetí nového úvěru na investice v srpnu doporučil finanční výbor zastupitelstva. Podmínkou ovšem je, že mezi lety 2018 a 2022 se zadlužení města sníží minimálně o 100 milionů. Pokud si město úvěr na spolufinancování investic vezme, tak podle opozičního zastupitele Viktora Ticháka (Piráti a Starostové) v příštích letech výrazně vzrostou splátky půjček. Zatímco loni činily 98 milionů korun a letos zhruba 134 milionů, tak v roce 2023 by obnášely 175 milionů korun. Vyšší splátky by pak podle Ticháka mohly výrazně omezit investiční možnosti města při současném zvýšení zadlužení.
Olomouc si v předchozích letech půjčovala peníze hlavně na velké investice do městské infrastruktury. Na konci loňského roku dlužila 1,865 miliardy korun.
ČTK + Zdopravy.cz