Do Prahy dorazí první vlak z Číny, který jede přes Turecko
Snaha propojit Čínu více s Evropou i po železnici dostává nové rozměry. Do Prahy by měl během tohoto týdne dorazit
Snaha propojit Čínu více s Evropou i po železnici dostává nové rozměry. Do Prahy by měl během tohoto týdne dorazit nákladní vlak z Číny, který poprvé jede takzvanou jižní trasou přes Turecko a tunelem pod Bosporem.
O prvním vlaku z Číny do Evropy přes Turecko informoval turecký list Sabah. Vlak je již v Turecku, překročil hranice v Karsu, ve středu má projet tunelem pod Bosporem v Istanbulu. Půjde o první nákladní vlak v tunelu Marmaray.
Vlak je 850 metrů dlouhý, složen z celkem 42 vagónů. Trasa vlaku vede z Číny přes Kazachstán, Ázerbájdžán a Gruzii, z Turecka bude pokračovat přes Bulharsko, Srbsko, Maďarsko a Slovenska do Česka. Jde o alternativu k již fungující severní trase přes Rusko a Bělorusko.
Turecko získalo od EU dotaci 275 milionů eur na zlepšení tratě z Halkalı (předměstí Istanbulu) do Kapıkule na turecko-bulharské hranici.
První přímý vlak z Číny do Česka dorazil v září 2017. Zatím není jasné, který dopravce v Česku vlak potáhne, nejčastěji se mluví o Rail Cargo Austria. Z trojice největších dopravců v Česku všichni odmítli, že vlak budou mít na českém území na starosti. „ČD Cargo se svými partnery při přepravách z Číny preferuje přepravní trasu přes Rusko, Bělorusko a Polsko. Důvodem je mimo jiné možnost realizace přeprav po Polsku vlastním dopravcem CD Cargo Poland. Důležitá je pro nás také možnost ukončení vlaků v našich terminálech v Lovosicích nebo v Brně,“ řekl výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth.