737 MAX? Nesedl bych do něj, říká pilot boeingu a majitel aerolinky Go2Sky

Daniel Ferjanček, majitel a šéf Go2Sky. Foto: Go2SkyDaniel Ferjanček, majitel a šéf Go2Sky. Foto: Go2Sky

Daniel Ferjanček vede nejmladší slovenské aerolinie Go2Sky, sám je přitom navíc i aktivním pilotem. Aerolinka se zaměřuje na takzvané ACMI

Daniel Ferjanček vede nejmladší slovenské aerolinie Go2Sky, sám je přitom navíc i aktivním pilotem. Aerolinka se zaměřuje na takzvané ACMI pronájmy, znají ji například z loňského roku cestující ČSA. „Řada lidí v managementu leteckých společností neumí používat excel,“ říká k vlně krachů dopravců v Evropě šéf aerolinky se čtyřmi boeingy 737-800, která byla za svoji existenci jen dvakrát ve ztrátě. V rozhovoru vysvětluje, proč nikdy nechce provozovat pravidelnou dopravu na své riziko či svůj názor na uzemnění letadel 737 MAX.

Na Slovensku vznikla řada leteckých společností, které ale obvykle neměly dlouhou životnost Vy existujete šestým rokem a vyděláváte. Jaká byla vaše cesta k letadlům?
Podnikal jsem v jiných oborech, kde jsem něco vydělal.  Postupně jsem si udělal všechny stupně pilotních průkazů včetně pilotování Boeingu, oslovili mě tehdy akcionáři Air Explore, zda k nim nechci vstoupit, protože věděli o mém kapitálu i zálibě v létání. Později jsme se rozešli v dobrém kvůli rozdílným představám na celý byznys a založil jsem Go2Sky.

Kromě Air Explore jste v podstatě jedinou slovenskou aerolinkou, která přežila. Proč se na Slovensku nedaří leteckým dopravcům?
Není to specifikum jen Slovenska. Obecně jsem překvapen, jak někteří lidé v oboru fungují. Mám pocit, že neumí používat excel, v kterém si jednoduše sestaví náklady a výnosy. Podívejte se na SkyEurope. Relativně jim vycházel byznys model, když létaly se staršími letadly. Pak koupily nové stroje, čímž náklady výrazně vzrostly hlavně kvůli ceně pronájmu. Cena letenek ale zůstala stejná. To nemůže fungovat. A takových příkladů je více. Byli jsme v kontaktu s vedením slovinských Adria Airways (zkrachovaly letos v září, pozn. redakce). Jednali jsme o pronájmu našich letadel. Naprosto mě šokoval jejich přístup. Aerolinky byly ve ztrátách a dluzích, management byl rádi, když sehnal od svého majitele 16 milionů eur. Neměli vůbec jakýkoliv plán, jak je vrátit do zisku, aerolinky jen dál pálily peníze, až zkrachovaly. Vím, že musím mít každý měsíc 300 tisíc eur na výplaty a pokud je nebudu mít, rovnou to můžu zavřít, ne pálit další peníze a vyrábět ztrátu.

Go2Sky podniká v relativně okrajovém segmentu, půjčování letadel aerolinkám pro vykrývání vyšší poptávky. Proč právě tento model?
Je to byznys, v kterém není až taková konkurence a poměrně stabilní poptávka. Zakládat na Slovensku pravidelné aerolinky je nesmysl. Celoročně z Bratislavy mohou fungovat tak tři čtyři destinace a jít proti aerolinkám typu Ryanair nemá smysl. Proto nechápu různé pokusy o slovenského státního dopravce, které tu byly. Vídeňské letiště s obrovskou nabídkou letů je tak blízko, že nemá moc smysl řešit, co bude létat z Bratislavy. Navíc, při současné regulaci mě neláká doprava na vlastní riziko.

Posádka Go2Sky. Foto: Go2Sky

Posádka Go2Sky. Foto: Go2Sky

Povinné kompenzace za zpoždění? Velký podvod

Proč?
Považuji za velký podvod celý systém povinných kompenzací. Cestující si koupí letenku za pár desítek euro a za zpoždění se mu musí platit 250 euro a víc? To je přece nefér. Většinu zpoždění neovlivníte, i když podle evropské směrnice za ni můžete. Copak je naší chybou, že například něco nefunguje na letadlu a musí se nějaký díl vyměnit?

Nehojí se pak letecké společnosti stejně na vás, když pro nich létáte pravidelné linky a máte zpoždění?
Ne, máme striktně nastavené smlouvy, že to je jejich problém. My pro ně létáme, to je nás byznys, ale neřešíme tyto věci okolo.

S uzemněním letadel 737 MAX bych očekával, že poptávka po vašich službách musela výrazně vzrůst…
Upřímně, nebylo to nějaké dramatické. Jedeme hlavně na dlouhodobější kontrakty, takže jsme stejně neměli moc co nabízet, protože jsme měli sezónu vykrytou ještě před tím než byla letadla uzemněna. Spíše nastal opačný problém: sehnat jiné vhodné letadlo do naší flotily. Leasingové firmy vycítily šanci, zdražily, požadují delší kontrakty.

Krach řady dopravců přinesl ale na trh další letadla. To se na něm neprojevilo?
Trvá dlouho, než se to projeví. Když leasingová firma převezme zpět letadlo po padlém dopravci, je to záležitost mnoha měsíců, než najdou nového zákazníka. Přebírání letadla není jednoduchá záležitost, musíte mít techniky, kteří proces dobře znají a těch není příliš.

Ve flotile máte jen boeingy, nezvažovali jste i přechod na airbusy?
Když zkrachovaly britské Monarch, jednali jsme o pořízení jejich airbusů, nakonec to ale nedopadlo.

Bylo by pro vás výhodné mít více typu letadel ve flotile? Není to pak dražší na údržbu i plánování posádek?
Má to svá pro i proti. Spousta aerolinek létá jen s airbusy a těm nemám co nabídnout. Proto jsme zvažovali provoz dvou typů. V segmentu, v kterém podnikáme, by to bylo jedinečné.

Pro koho jste letos hlavně létali?
Hlavním zákazníkem byl pro nás polský Enter Air a turecké Corendon Airlines. V zimě jsme létali i pro LOT, kterému vypadla letadla 737 MAX.  V zim pokračujeme s Corendon Airlines, které naopak půjčily část své kapacity indickému SpiceJet.

Nenastane oslabení poptávky po vašich službách, až budou moci opět MAXy létat?
Nemyslím, jsme tu hlavně na vykrývání výkyvů poptávky a letní sezóny. Aerolinky mají často i teď hodně letadel, jen ne dostatek pilotů. Otázkou navíc je, zda se 737 MAX někdy vrátí.

Máte pocit, že nakonec nedostane nikdy povolení k návratu do provozu?
Vývoj posledních týdnů a měsíců mě v tom celkem utvrzuje. FAA už neříká jen to, že neví, kdy letadlo povolí k obnovení provozu, ale už od nich padlo i klíčové slovo, že neví, zda povolení dostane. Myslím, že se to nikomu ani nechce příliš podepsat. A zapomíná se na důležitý faktor: budou s tím vůbec lidé chtít po tom všem létat? Já bych do něj nesedl. Takový případ už letecká historie zná. Šlo o letadlo de Havilland DH 106 Comet. Po sérii havárií si vylepšená verze už nenašla důvěru zákazníků a společnost zkrachovala.

Jak se daří shánět zaměstnance na takový způsob podnikání? Přeci jen nevědí, zda za týden či dva budou vůbec létat a kde…
Máme jiný typ lidí, než u běžných aerolinek, kde ví měsíce dopředu, jaký mají rozvrh práce. Hlavní je u nás flexibilita. Lidí je málo, ale právě tato pružnost a nestereotypní provoz řadu lidí v oboru láká.

Boeing 737 v barvách Go2Sky. Foto: Go2Sky

Boeing 737 v barvách Go2Sky. Foto: Go2Sky

Tagy Go2Sky Top uzemnění letadel 737 MAX
112 komentářů