Vraťme se k metrovému rozchodu, navrhuje kvůli záchraně tramvaje do Jablonce zastupitel

Tramvaje v Proseči nad Nisou. Foto: Jan SůraTramvaje v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra

Tramvaj mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou čeká ve čtvrtek klíčové hlasování jabloneckého zastupitelstva. To má rozhodnout, zda chce její

Tramvaj mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou čeká ve čtvrtek klíčové hlasování jabloneckého zastupitelstva. To má rozhodnout, zda chce její chystanou modernizaci a prodloužení blíže do centra. Pokud ji odmítne, reálně hrozí, že provoz na trati postupně skončí.

Krátce před jednáním se objevil ale i nový názor libereckého zastupitele Jaromíra Baxy (Liberec otevřený lidem), který navrhuje v oblasti tramvají v obou městech radikálnější změny. Podle něj by měl Jablonec nad Nisou mít v Dopravním podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) větší podíl než dosud (aktuálně méně než procento).

Baxa, který dlouhodobě situaci v DPMLJ sleduje a v minulosti upozornil například na nevýhodné smlouvy se společností BusLine, je přesvědčen, že je potřeba linku prodloužit nejen do centra Jablonce, ale v budoucnu do Jabloneckých Pasek nebo do Mšena. „Pár kilometrů navíc může vytvořit z linky 11 páteřní linku MHD i v Jablonci a nalákat mnohem více cestujících než dnes. Nemělo by být tak složité dopočítat, kolik cestujících linka potřebuje, aby její podíl na přepravních výkonech DPMLJ významně vzrostl,“ míní Baxa.

Velkou diskuzi  zcela jistě rozpoutá jeho návrh vrátit tramvajový provoz v celé síti MHD v Liberci a Jablonci k metrovému rozchodu. To vše poté, kdy se pomalu rozchod přebudovává na 1435 mm. Podle Baxy je ale důvodů k návratu dostatek.

„Díky dvěma rozchodům DPMLJ potřebuje na zajištění provozu více tramvají, než by potřeboval jen na jeden rozchod, třeba kvůli nutnosti držet rezervní vozy. Takže máme 70 tramvají, i když by na provoz sítě s jedním rozchodem mohlo stačit méně než 30 moderních. Sjednocení rozchodu by vedlo k dramatickému poklesu režijních nákladů,“ míní Baxa.

Návrat k metrovému rozchodu by podle něj nebyl drahý. V Liberci chybí třetí kolej jen od Viaduktu do Horního Hanychova. Trať je tam už ve špatném stavu a stejně potřebuje generální opravu spojenou s výměnou kolejí. Jde ale o kratší úsek než do Jablonce nad Nisou. Stavba tratí na metrový rozchod je podle něj i levnější, vozidel je dostatek. „Metrový rozchod by umožnil změnit trasování některých linek. Páteřní linkou by mohla být nejvytíženější trasa z Dolního Hanychova do Vratislavic, s kratšími intervaly, než dnes,“ dodal.

Baxa ve svém materiálu i přímo uvádí, že existence linky 11 naráží na zájmy firmy BusLine, protože by přebrala cestující autobusům. „Není tajemstvím, že Jablonec teď připravuje novou dlouhodobou smlouvu na provoz MHD autobusy, jediným vážným zájemcem je právě Busline, který o konkurenci nestojí,“ dodal Baxa.

„V Liberci metrovému rozchodu může překážet  malá ochota připustit, že některé rozhodnutí v minulosti nemuselo být tak skvělé, jak se myslelo. Pak také roky budované vztahy dopravního podniku k firmě Pragoimex, která tramvaje o metrovém rozchodu nevyrábí,“ míní.
Baxa chce téma přednést ve čtvrtek na výboru pro územní plán a dopravu. „V DPMLJ jedou v zajetých kolejích a o variantách nepřemýšlí, soudě podle plánu na podobu tramvaje do Rochlice,“ podotkl.

 

Tagy Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou DPMLJ Top tramvaj Liberec - Jablonec nad Nisou
125 komentářů