Doprava ve městě Tramvaje

Prodloužení tramvaje do centra Jablonce není jisté, nový primátor váhá

Tramvaj z Liberce do Jablonce v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra
Tramvaj z Liberce do Jablonce v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra

Jablonecké zastupitelstvo stále neschválilo definitivní připojení k projektu prodloužení tramvajové trati do centra města. Ani nové vedení Jablonce nad Nisou, které přišlo po odvolání primátora Milana Kroupy (ANO 2011, před odvoláním ze strany vystoupil) totiž s plánem na tramvaj blíže centru města není úplně srozuměno. Zdržování může znamenat konec plánů: do listopadu se musí definitivně podat žádost o evropskou dotaci.

Primátor Jiří Čeřovský (ODS), který v minulosti město dlouho vedl, nechal z posledního zasedání stáhnout bod o rekonstrukci a prodloužení tramvajové trati. „Nemáme dost informací. Víme, kolik by stála rekonstrukce kolejí a jejich prodloužení do centra města. Ale to nestačí. Dopad do rozpočtu bude mnohem větší. Věcí, které se k tramvaji váží, je víc. A to pořád nikdo nevyčíslil,“ vysvětlil Čeřovský v rozhovoru pro libereckou přílohu Mladé fronty Dnes.

Kvůli tramvaji proběhne dnes další seminář pro jablonecké zastupitele, kde Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou znovu představí plány na prodloužení trasy. „Chceme všechny informace. Co bude pro Jablonec znamenat, když se ten projekt zrealizuje, a co by bylo, kdyby se nedělal. Na 17. října to připravíme do zastupitelstva, které rozhodne,“ dodal Čeřovský.

Pro podání žádosti o evropskou dotaci potřebuje DPMLJ souhlas obou zastupitelstev, že města budou provoz na prodloužené trati financovat. Zatímco Liberec se stavbou souhlasí, v Jablonci nabralo schvalování v posledních měsících mimořádné zpoždění.

Liberec už dříve vyjádřil obavy, že neustálé odklady ze strany Jablonce mohou vést k tomu, že se tramvaj nejen neprodlouží, ale zcela skončí. Tramvaje mezi oběma městy jezdí od roku 1955, ročně připraví kolem milionu lidí. V posledních letech prošla trať na řadě úseků rozsáhlou modernizací. Prodloužení je dlouhé zhruba 800 metrů, s rekonstrukcí dalších pěti kilometrů jsou náklady odhadovány na 1,2 miliardy korun. Bez dotace se DPMLJ do stavby pouštět nechce, nemá peníze.

Nás pomalu a jistě dohání termíny, které jsou dány dotačními podmínkami, to znamená, jednání nelze odkládat donekonečna. My musíme podat finální kompletní žádost o dotační titul do konce listopadu,“ řekl v srpnu Michal Zděnek, předseda představenstva Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ).

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jana Malá

Až začnou praskat domy v Soukenné bude ta tramvaj couvat z Vratislavic do Jablonce nebo z Jablonce do Vratislavic?? Hlavně dneska se vyhoví tím že se protáhne na busák , za chvíli ti samí budou požadovat prodloužení do Mšena , Šumava začne žárlit tak se natáhnou koleje i tam a pak se naštvou Vrkáče i Kokonín ….zkrátka za chvíli budeme žít na kolejích kvůli pár lenochům kteří jsou líní udělat pár kroků na nejneflexibilnější druh dopravy …zrušit tramvaj , bus je levnější a flexibilnější …Gréto sorry 😉

Karel

Takovým jako vy bych zrušil i vlaky a autobusy, abyste si dosyta užili nejflexibilnějšího druhu dopravy.

Jana Malá

Já už ten nejflexibilnější druh dopravy používám dlouho , kam nedojedu autem , dojdu pěšky 😉

exttmis

Madam, odpověděl bych Vám, ale za prvé (soudě podle Vašeho příspěvku) by to asi bylo marné a za druhé nechci být sprostý k dámě.

Jana Malá

Já jsem psala slušně , tak pokud nejste schopen za pomoci slušných argumentů můj názor vyvrátit tak proč vůbec reagujete ?

Jarda

Když teď dáte dítěti chleba, zítra bude chtít koupit auto. Buďte ostražitá a nedávejte mu jíst! 😉

Jana Malá

Auta chtěli obě děti , tak už je mají , ale ten chleba jim moc nechutnal 😉

koleyy

Madam, prosím vás, vraťte se zpět na nějaké inťoušské, veganské, feministické nebo jiné podobné fórum či fakebuk, my zde opravdu vaši vysokou yntelygency neoceníme. A choďte pěšky, budete naprosto flexibilní a navíc zachráníte planetu!

Jana Malá

Jste skutečně schopen počítat jen do dvou? Když nemám ráda utrácení za zbytečnosti musím nutně být feministitka , veganka atd?? Buď je váš svět hodně „jednoduchý“ nebo nesnesete aby i normální žena která jí maso , má ráda muže měla názor?? Pak je mě vás líto 🙂

Jindra

Paní Malá,Vaše názory na dopravu zapadají do období padesátých let.Proč se tramvaje vracejí do ulic měst ve Francii,Španělsku,Rakousku..vlastně v celém světě? Víte tuto skutečnost ???Vrací se do míst,která v padesátých letech minulého století musely vyklidit ve prospěch automobilové dopravy.Ale to by bylo dlouhé povídání a vysvětlování.Sorry,ale asi máte svůj tvrdohlavý názor.

Jindra

Paní Malá, Vy máre obavy z praskání domů, někdo jiný může mít obavy z praskání mozkových cév při čtení Vašich odborně fundovaných názorů. Ale každý má právo vyjádřit svůj názor, byť odporuje zdravé logice. Mějte se moc fajn při řízení Vašeho auta a hodně pohody při řešení dopravních komplikacpři průjezdu městysem Jablonec.

A.R.

To je ovšem špatná zpráva. Politici by o ničem takovém vůbec rozhodovat neměli. Pokud odborník na základě průzkumů řekne, že by tam měla jezdit tramvaj, tak jedinou úlohou politika je tuto věc uvést v život. A ne si hrát na boha, který všechno ví.

AAA

Nebo by to mohla rozhodovat Gréta, ne?

A.R.

Ona je dopravní inženýrka?

Vladimír

Asi stejně jako klimatoložka

Karel

Je mnoho různých odborníků a ti mohou dostat mnoho různých zadání. Každopádně si nemohou hrát na bohy, kteří jsou výš než jejich objednatel.

A.R.

Ano, je. Ale o dopravě nebude rozhodovat ani profesor biologie ani profesor medicíny. Ale dopravní inženýr.

Karel

Odborník může tak nanejvýš něco posuzovat nebo doporučovat. Rozhodovat mu z pozice odborníka nepřísluší. Nehledě na to, že i dopravních inženýrů je mnoho a každý může mít jiné metody a jiné názory. A především záleží na tom, co po nich kdo bude chtít nebo na co se jich bude ptát. Dopravní inženýr také nemusí být odborníkem na otázku, jestli nějaká jiná hodnota či kvalita nemá mít před dopravou přednost.

Jindra

Bohužel,pan Čeřovský,v době,kdy byl starostou města Jablonce,vystupoval tvrdě nejen proti případnému prodloužení trati do centra města.Vyjadřoval se dokonce o úplném zrušení tramvajové dopravy na katastru města Jablonce. Myslím,že krajské město Liberec by mělo v dalším období usilovat o výstavbu tramvajové tratě do Rochlice s výhledem jejího prodloužení do Vesce a Doubí a přerozchodovat trať od zastávky U lomu do Vratislavic na standardních 1435mm.A ponechat přeměnu dosud statutárního města Jablonec na městys Kocourkov místním podnikatelům.

Gejza

Na mě to působí, že jen dnešní vedení Jablonce vyžírá krátkozrakost vedení měst z dob před cca 5-15 lety (že by si na to již tenkrát zadělal staronový primátor Čeřovský?). Tehdy byla možnost najít ekonomicky udržitelné řešení pro spojení obou měst. Ale nebyla odvaha, tak si města za evropské dotace prodloužila životnost meziměstské části tramvajové tratě a vedle toho SŽDC z popudu kraje zrevitalizovalo železniční trať. Teď jsou města závislá na zvolené cestě, tudíž musí sypat do provozu tramvají a obnovy infrastruktury. Přitom každý vidí, že držet hned 3 systémy spojení obou měst (z toho dva drážní) bude stát dlouhodobě… Číst vice »

Gajda

Mezi Mostem a Litvínovem je to úplně stejný a smysl to má

Axel

Porovnáváte porovnatelné? Mezi Mostem a Litvínovem je největší česká chemička Unipetrol (ex-Sudetenländische Treibstoff Werke AG) – rozloha cca 5 km2… pro srovnání Škodovka v MB má něco kolem 3 km2

Gejza

Jenomže Unipetrol má v Záluží cca 2 tis. zaměstnanců, a Škoda v hlavním závodě v MB kolem 20 tis…. 😉

Gejza

Já si myslím, že dlouhodobý ekonomický smysl to nemá. DP Mostu a Litvínova je v podstatě existenčně závislý na dotacích na obnovu vozového parku i obnovu té trati. Nebýt dotace na rekonstrukci trati (a kdo ví, jak to s tou modernizací ještě dopadne), tak by to nejspíše postupně zaniklo. Most s Litvínovem by ze svého půl miliardy na meziměstský úsek nedaly. Sice je tam ta chemička s cca 2 tis. zaměstnanci, ale tři špičky při střídání dnes již nepříliš početných směn tu trať nevytrhnou. Trať byla stavěna pro chemičku s 10 tis. zaměstnanci a tisíce horníků z blízkých dolů (např.… Číst vice »

všd

Pokud jde o tyto tratě, tak ta železniční slouží i nákladní dopravě a osobní doprava je na ní tak řídká, že náklady na těch pár regionov jsou oproti nákladům na tramvaje zcela jinde a tramvaj asi nepojede z Mostu do Hrobu. O tom,, jak „kvalitně“ obslouží vlaky velkou část Jablonce, Mostu a Litvínova asi ani nemusím psát.

Jan Dobiáš

Snad zvítězí rozum a dlouhodobé plány.

Riki

Těch pár metrů kolejnic fakticky i prakticky žádný význam nemá. Do centra to je pár kroků na autobusák a pár víc, cca. 12 minut. Ukončení v Tyšových sadech je vesměs ideální, točna je tam pěkně schovaná a nikomu nepřekáží a nádraží ČD taky kousek. Když někdo stojí o přípoj do centra, klidně by se jedna linka busu mohla točit na točně a případné zájemce odvést do centra. I když i to mi přijde až zbytečné, když kousek za rohem / za lázněmi/ je autobusová zastávka a od ní centrum na dohled, ale budiž. A přesně, kdyby nebyla eurodotácija, tak po… Číst vice »

Jiří Kocurek

To máme 12 minut pěšky při přestupu támhle, další přestup onde a najednou je to autem za 15 – 20 minut a MHD hodinu.

Riki

Tak jezděte autem a nemrmlejte. Koukám co je tu pohodlných lidí co mají problém udělat pár kroků.
A také by mohlo lidstvo trochu zabrzdit, stále rychleji a rychleji, za chvíli i transporter ze Star Treku bude lidstvu pomalý.

Karel

Jestli se vám civilizace nelíbí, tak se odstěhujte někam do džungle a nekafrejte do toho, jak mají fungovat města.

koleyy

Ze smyčky na autobusák za 12 min. jen po požití Šaratice, ta zrychlí váš krok!
Pokud to má výrazně navýšit počty cestujících, tak musí zajíždět do míst kde je hodně lidí. Takže přes Konrad Henlein Platz (nebo Altmarkt – podle toho z kterého roku vlastníte mapu), Adolf Hitler Platz-))) až do Mšena. Na Ostrém rohu nedávno zbourali hospodu, tam by mohla být (zatím) konečná.
A zapomeňte na kovošrot T3 a jeho deriváty, sami taky nejezdíte v tak starých autech.

Riki

No tak si dáte před cestou panáka Šaratice, když máte pomalý krok 🙂

Cestující LBC MHD

Upřímně, kdyby nebyla ta dotace, tak se žádná tramvajová trať neprodlužuje a nestaví. Jestli se má stavět jenom kvůli tomu, že teď je to naposled, kdy na to můžou čerpat dotaci, tak je to trochu málo. Má posunutí té trati nějaký reálný význam, bude to mít nějaký přínos? To jsem se ještě nikde nedočetl. Aby to neskončilo, jako ta modernizace trati kolem bývalé Textilany s odbočkou na sídliště Broumovská, kde se za peníze EU udělala obrovská rekonstrukce, příprava na odbočku a dneska je z toho rumiště, nepřehledná křižovatka a ve výsledku přínos pro cestující velká NULA (0).

Jindra

Přeložka tramvajové trati a její zdvojkolejnění smysl má,neboť i v případě,že Jablonec-Kocourkov tramvaj odmítne,tak určitě tramvajové koleje mezi středem krajského města a městským obvodem Vratislavice zůstanou.Příprava na odbočku na Broumovskou byla prozatím opuštěna právě ve prospěch modernizace jedenáctky.Musíte více sledovat dění kolem dopravy v Liberci a výhledy plánování města na další roky.

Divočák

Domnívám se, že tramvaje T3 ( natož v soupravě) jsou do centra Jabce dost těžký kalibr, taková „Eliška“, co jezdí v Olmíku ( EVO1) , to by bylo něco jiného. Jinak varianta, že by, jako za nedávné zbytečné výluky, jezdil pendlbus od výhybny ve Vratislavicích na jablonecký AN, by se jevila pro spoustu lidí, hlavně méně mobilních, problematická a jednalo by se o krok zpět i po ekologické stránce.

J.H.

Můžu se zeptat, v čem Vám přijde nízkopodlažní variace T3 (PLF/SLF) jako „těžký kalibr“ oproti vozu EVO1, který je ve většině parametrů srovnatelný?

Bubák2003

Tak třeba,že je “100%” nízkopodlažní? Oproti 33% wan….. a že má o jedny dveře navíc,s klimatizací interiéru?Takhle,můžete být v klidu,ten vergl EVO1 nikdy v LBC nebude….T3 forever😁

jirka

jsou opravdu trapní, kvůli cancourku kolejnic tohle vyvádět, ještě štěstí že dříve měli naši předci koule na to že se vše postavilo aspoň tak jak to teď je, pokud by tehdy platiloco teď za dnešního stavu rozhodování, tak bycho asi jezdili ještě na volských povozech

Jiří Kocurek

Ne, museli by se registrovat na ministerstvu životního prostředí, jestli vůbec můžou vola zapřahat. Totiž kvůli znečištění ovzduší − emise skleníkových plynů (metanu). Dva volové a papírování jak s elektrárnou.

jirka

no to je možný, ale dřív ministerstva životního prostředí nenexistovaly, takže tehdy nebyl problem

koleyy

Problém nebyl, protože jablonečtí radní byli při stavbě před více než 100 lety prozíravější a napájeli to z vodní elektrárny.

Anonym ze severu

Koukám, že S a SZ Čechy nechtějí slyšet o elektrifikaci MHD. 😐

jva

Na poslední chvíli zažádají, pak postaví a pak Jablonec nedá na provoz a zbudou drahé prázdné koleje…

Jindra

I to je možné,zejména po nástupu pana Čeřovského do funkce primátora Jablonce. Říká,že to vzít nechtěl,ale z jeho okolí se dovídáme,že o křeslo primátora usiloval již dávno. Jeho dávný sen odstranit z Jablonce tramvaje se mu začíná plnit.Má za sebou odborníky,podnikatele,zejména pana Moce a také typy lidí jako i zde diskutující paní Jana Malá……

Novotny

Politicke vedeni Jablonce nestaci posledni dobou udivovat. Trat mela byt uz davno prodlouzena do centra. Na co cekaji? Az bude dalsi volebni obdobi? Az skonci programovaci obdobi dotaci EU a nebude uz z ceho vzit?

Kubrt

Tramvaj zjevně není pro jablonecké občany pozitivní a chtěné téma. Ani ANO, ani ODS (v posledních volbách skoro stejně, oba přes 20 %) o ní nestojí a předpokládám, že kdyby to v Jablonci bylo veřejností chtěné, tak by jednali jinak. Nás dopravní fandy to mrzí, ale těžko do toho nutit tamní občany a jejich reprezentanty, když se jim nechce.

Chorobný prokrastinátor

Téma to není pozitivní pro max. pár zbohatlíků. A ti rozhodují. Nic nového.

Kubrt

Akce prodloužení tramvaje v Jablonci je na stole už několik let. V loni byly obecní volby – mělo to nějaké tamní volební uskupení jako téma – pozitivní nebo negativní? Je tam nějaká občanská iniciativa „chceme prodloužit tramvaj“? Volební účast v Jablonci byla podprůměrná, nicméně „dvě vítězné“ strany se k tomu staví spíš negativně. Já – jen z dálky, takže nemám patent na dokonalé informace – nemám dojem, že by toto téma nějak „rezonovalo“ jabloneckou společností.

F.B.

Je dopravní fanda a dopravní fanda. Jeden se rád kouká na tramvaje a vlaky, druhý se ještě rád v té dopravě nějak smysluplně pohybuje. Problém ovšem je, že Jablonec je dopravně ne zrovna šťastně koncipován a velká část řidičů je cestou skrz město nebo ven z města navedena na jednu ze tří klíčových tepen, které se všechny sbíhají v jednom bodě na kruhovém objezdu U Zeleného stromu. A po jedné z těchto tepen má jezdit tramvaj. Logicky z toho tedy nemají radost řidiči. To samé platí pro podnikatele mající provozovny v místech, kudy tramvaj povede, neboť jim stavba na dva… Číst vice »

koleyy

Od Merkuru na Altmarkt a pak nahoru by to bylo jenodušší, kdyby se někdo kdysi nenechal zblbnout na zhovadilost jménem přerozchodování. Rhétskou dráhu taky nikdo nepřerozchodovává. Na metru se dají dělat podstatně „zajímavější“ kousky. Proč museli v Reichenbergu zrušit šaliny uličkami k radnici, že…
Třeba takový Štrůdl Tango by tamnímu provozu docela slušelo.

Y.K.

No nevím jestli to téma je probírané v nějakém širším kontextu a zrcadlící (ne)zájem občanů. Zatím mi to přijde vždy čistě politická aktivita ve jménu „tady do toho se nám nechce investovat“. MHD v Jablonci v podstatě neexistuje, nebýt příměstských spojů, nebyla by ani autobusová.

Zlínka

Y. K. Prosím vás, co to povídáte. V Jablonci je normální MHD, stejná jako v podobně velkých městech. Když jsme tam byli s rodinou na dovolené v Bedřichově, tak jsme normálně MHD využívali. Čekat na příměstské linky, jsme tam doteď. Že vy jste jen gůglil.

Y.K.

Píšu v podstatě. Intervaly velké (často 30 min nebo hodina), pokrytí malé o víkendech je to zoufalost. To není normální MHD. Jablonec docela znám, ale nebydlím tam.

F.B.

Záleží tedy, kam chcete jet. Na obvyklých linkách jsou intervaly opravdu 30 minut, 60 a někdy možná i delší, velké části tras jednotlivých linek jsou však vedeny souběžně(např. linky 101,110,112 nebo 104,106), takže intervaly rázem nejsou v těchto místech tak zlé. Vzhledem k tomu, že se město rozkládá na poměrně velké ploše v hornatém terénu a žije zde pouze 45 tisíc obyvatel, úroveň MHD nemůže být taková, jako v Praze. Všechno vychází z hustoty zalidnění, která je v Jablonci nízká. Na nízký objem cestujících připadají poměrně vysoké provozní náklady, které vzhledem k ceně jízdného a tržbám musí dotovat město z… Číst vice »

Nekdo

to vypadá, jakože si koupí autobusy na fekální plyny, jako v Brně, zruší šalinu ouplně a budou to podávat jako ekologické hogo-fogo 🙁

koleyy

Tramvajovou síť, komplet po celém městě včetně tratí do Rychnova a Janova, která byla eko už více než před 100 lety, protože na rozdíl od většiny nebyla napájena z uhelné elektrárny, ale z místní hydroelektrárny, jablonečtí soudruzi zlikvidovat dokázali, takže praxi mají…

Tady na Moravě

Na malomeste nic prekvapiveho. Takove hogofogo lide z periferii miluji. Holt sudety.