Vraťme se k metrovému rozchodu, navrhuje kvůli záchraně tramvaje do Jablonce zastupitel
Tramvaje v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra
Tramvaj mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou čeká ve čtvrtek klíčové hlasování jabloneckého zastupitelstva. To má rozhodnout, zda chce její
Zrušme tramvaje. Stačí nám řebřiňáky. Váš oblíbený posranec.
Pan Baxa se chce pouze opět zviditelnit, stejně jako celá nechvalně proslulá Změna Pro Liberec. Kritika a špinění práce jiných. Návrat k metrovce by znamenal i překopání vozovny, jinými slovy kravina a nesmysl
Debata o smysluplnosti metrového rozchodu je naprosto zbytečná. To, že je do Lidových sadů zachován i metrový rozchod je důsledkem naprosto neracionálních investic DP pro zachování možnosti jezdit si historické šotojízdy na úzkém rozchodu. V konečném důsledku je to jen prodražování nákladů tramvajového provozu a investice se přes velmi složitý proces maskování rozpouští do jakoby běžných nákladů. Jen v rámci loňských a letošních výluk na Lidové sady se z hlediska zajištění modernizace trati pro pravidelný provoz investovalo do zachovávání metrového rozchodu, na kterém však například T3 (ono vlastně nic jiného tu není) tam nemohou, protože hrany obrubníků zastávek svou polohou… Číst vice »
Hlavní problém je v samotné existenci tramvajového provozu – Tramvaj v Liberci totiž pro pokrytí přepravní poptávky v hlavních směrech hraje jen tu doplňkovou funkci – zda vůbec zachovat tramvajový provoz – Ach jo, takže autobusy budou jezdit Masarykovou, 5. Května, 1. máje ? Viděl jste obsazenost tramvají Šaldovo náměstí – Nádraží ? Jede dvojče a ve špičce lidé jedou jako dobytek. Kolik autobusů nahradí 2xT3 ?
Kolik autobusů nahradí 2xT3 ? Jeden kloubový SORáč jezdící v mírně kratším intervalu – a pokud tam budou jezdit dvě různé rozumně trasované linky v kloubových vozech v prokladu, tak to dokonce umožní odstranit část dosavadních přestupů. Tím samozřejmě nechci tvrdit, že by bylo vhodné tramvaj v Liberci zrušit, když už existuje a zejména v posledních letech se do jejího zachování a modernizačního rozvoje nalilo tolik peněz, ale s adekvátně jinou koncepcí MHD + příměstské dopravy a železnice by se i Liberec bez tramvají klidně obešel stejně, jako se bez ní obejdou jiná obdobně velká města v ČR (= minimálně… Číst vice »
Bez tramvaí by se obešlo Brno i Praha, viz Kodaň, Barcelona, Madrid, ale i Hamburk. Tato města tramvajový provoz také zrušila… ale nebylo to šťastné řešení. Jinak souhlasím s panem Baxou pokud se týká rozvoje tramvajové sítě. Ale zpět k metrovému rozchodu… to je absolutně velký krok zpět. Řekl bych nonsense
.
Já jsem přece netvrdil, že by to bylo šťastné řešení, a ani jsem je nenavrhoval – jen jsem chtěl upozornit, že výlevy typu „MHD v Liberci by bez tramvají zkolabovala“ jsou naprosto neodpovídající realitě. Ale teď dodám (byť jistě k rozhořčení mnoha tramvajofilů), že kdyby Liberec neměl tramvaje zeď, tak by je tam už nikdo soudný zřizovat ani nechtěl – a bez tratě do Jablonce nad Nisou by nové zřízení tramvajové sítě bylo neobhajitelné už zcela, takže i názor, že neprovozování tramvajové trati do Jablonce nad Nisou by silně ohrozilo samu existenci tramvají v Liberci, považuji za zcela logický a… Číst vice »
Smozřejmě se dá žít i bez tramvají, jako nyní žijeme bez kloudného vlakového spojení LBC – PHA, ale aniž bych byl poslem Gréty a tramvajofilem :o), tak bych je přece vzal tramvaje na milost – nulové lokální emise, při zastavení na zastávce dokonce nulové a dále nejsem si zcela jistý, zda kloubové autobusy a liberecké ulice jdou dohromady. A lidé z Rochlice by jistě přivítali dotažení šaliny na Dobiášovu … druhá věc jsou finance, místo investic do infrastruktury a zlepšení každodenního života lidí v Liberci máme Syner arénu a vzpomínky na MS v klasickém lyžování ….
Vidíte, a já právě proto, že beru tramvaje na milost (v zásadě obecně, ale v Liberci zejména proto, že už tam jsou a nejde o zcela nové budování úplně nového provozu, ale jen o jeho modernizaci a další možné rozšiřování), tak bych rozhodně a priori neodmítal nápad na (minimálně zatím dlouhodobý přechodný) návrat k metrovému rozchodu, což tady už leckdo zuřivě a vztekle učinil, ale s chladnou hlavou bych o něm realisticky uvažoval a zkoumal, jaká plus i minus to či ono může přinést a jaké postupné kroky je nejlepší volit pro efektivní dosažení cíle, za který považuji co největší… Číst vice »
Milý dopraváku,přečti si něco o dění ve světě. Třeba fundovaný měsíčník TRAMWAYS & URBAN TRANSIT
„Viděl jste obsazenost tramvají Šaldovo náměstí – Nádraží ?“ Právě jste definoval ten jeden 4 zastávkový 1,7 km dlouhý nejvytíženější úsek kudy jede tramvaj. Problém je v tom, že Liberec má mnohem více delších relací, které jsou stejně nebo podobně zatížené a bohužel všechny ty dvě městské trati (z nichž každá má autonomní provoz) ty největší obytné celky míjí. Mimochodem jiným uspořádáním linek by se dalo tomuhle úseku od nádraží hodně odlehčit. A protože se tady o rozvoji a modernizaci tramvajového provozu desítky let jen žvatlá a tak to i zůstane, tak zkrácení provozu jen do Vratislavic to opravdu dovede… Číst vice »
K příkladům s metrovými rozchody můžete přidat i všechna „tramvajová“ švýcarská města (vyjma Lausanne, kde tramvajový systém vznikl relativně novodobě a tomu odpovídá nejen rozchod, ale i mimoúrovňová křížení atd.).
K Liberci a Jablonci: subjektivně se mi to jeví tak, že jestli dnes bude schváleno ono jablonecké prodloužení, pak přece jen již „budou kostky vrženy“ a to přerozchodování bude lepší dotáhnout. Pokud však schváleno nebude, už by ten návrat k ryze metrovému rozchodu mohl stát za úvahu.
Toto mne připomíná roky 2015-2016 v Chomutově a Jirkově, kde byly taky blbé nápady jak zrušit trolejbusy.Dnes stejná parta chce vše
na elektriku.Asi tomu nerozumím.
„roky 2015-2016 v Chomutově a Jirkově, kde byly taky blbé nápady jak zrušit trolejbusy.“
Jen v Jirkově. Naopak Chomutov tehdy uvedl, že trolejbusy zachová i v případě, že by je Jirkov na svém území zrušil.
V cem je 1000mm rozchod lepsi nez 1435mm? Co se tyce vozu, tak zadny velky rozdil to nebude, ve stavebnich pracech taky ne, … samozrejme co se tyce vozoveho parku a linek to rozdil asi je, ale proc se vracet k metrovemu a nedokoncit rozchod na 1435?
Fígl je v tom, že 1000 mm je na značném rozsahu sítě stále položen. Do Jablonce je pořád jen příprava nebo nic. Na druhou stranu chybí do zmíněného Horního Hanychova. Jinak na něm nic lepšího není.
Vtip je v tom, že při modernizaci trati do Jbc se s rozchodem počítalo. Dnes stačí jen přehodit kolej z 1000 na 1435. Navíc tato blbost bude mít i ekonomický efekt.
Jaký je ekonomický efekt přerozchodování? Že to sežralo mraky peněz a dnes je díky tomu tamní vozový park skanzen socialismu? No pěkně děkuji za to!
Píšu že tam je příprava. „Stačí přehodit kolej“ je trochu alibistické, kdyby stačilo „přehodit kolej“, tak by asi nemělo smysl se zaobírat myšlenkami, co ta celá atrakce ještě sežere peněz.
Nestačí „přehodit kolej“. Mimo jiné bude potřeba přebudovat všechna křížení se silnicemi, do kterých je nyní zalit pouze metrový rozchod.
Jasne, chapu, jen mi to prijde zatim jako vykrik, neco jineho by bylo, kdyby se zverejnili cisla…
Zatím spíše někdo nahlas řekl, co si dost lidí s přibývajícími roky přerozchodvání myslí, ale báli se to vyslovit veřejně. Udělat finanční odhad obou variant by nemělo být tak těžké, otázka je, budou-li to liberečtí vůbec ochotni připustit.
A v jaké stavu a s jakou potenciální životností ten metrový rozchod na Jablonec je? Nejspíš by se stejně musel rekonstruovat metr -> metr. K tomu připočtěme nutnost všechno plánované v Jablonci přeprojektovat.
Správná otázka. Mimochodem v Brně jsou každé léto rozsáhlé výluky a to v Brně rozchod nemění.
Tak ještě aby přestavba trati z 1000 mm na 1435 mm do Horního Hanychova nebyla drahá. Ona se od Vápenky do Horního Hanychova stavěla druhá kolej.
O kolik by to bylo levnější, kdyby se druhá kolej stavěla na 1000 mm? A neozývaly by se hlasy, že zdvojkolejněné byl předražená nesmysl, když 3∕4 století stačila jedna kolej?
Ježíšmarjá, další blb! Jako by nestačila pitomost s prodlužováním na autobusák, on to chce táhnout ještě až do Pasek!
Pro neznalé: z Liberce do Pasek jezdí autobus a vynechává centrum Jablonce (tím pádem je v Pasekách rychleji). Z centra Jablonce jezdí do Pasek autobus (dokonce víc linek).
Tak k čemu tramvaj?!?
A další příklad: Z Liberce do Jablonce vedou 3 druhy dopravy (silnice, železnice a tramvaj) hned vedle sebe.
Tak k čemu tramvaj?!?
A protože vedle nich zároveň teče Nisa, tak už ji zbývá jen splavnit pro parníky a budou to mít komplet.
Rozšířit kanál DOL až do Jablonce!!!
Pro tebe k ničemu. Úbytek jednoho cestujícího naštěstí není pro provoz tak likvidační.
Do Pasek preci uz jednou tramvajova trat vedla….
https://slideplayer.cz/slide/11327473/
Super! Když se koukám na ty parametry, nejde mi do hlavy, proč to tehdy šlo a dnes ne. Stejně byla ptákovina to rušit. Zbylo po těch tramvajích ještě něco? Třeba nějaké kotvy ve zdech domů?
Zbylo. Hledej.
Nemusíš být tak příkrý, jen jsem se zeptal.
Ještě chybí letecká doprava.
Stane, běž si vzít prášek na hlavu..
Podle mě rozdíl v rozchodech tak zásadní není. Leckde v Německu jsou taky metrové rozchody a vůbec jim to nevadí. Ale Baxa se ukázal jako osvícený člověk, co se týká názoru na budoucnost dopravy. Prodloužení trati až na druhý konec Jablonce je fantastický nápad a jak správně řekl, bude tvořit v Jablonci páteř. Nebojím se ale toho, že by tramvaje přebraly autobusům výkony a cestující, protože tyhle dva subsystémy by se měly doplňovat, ne konkurovat. To je stejná ptákovina, jako kdyby mezi Lidovými sady a Hanychovem byla taky autobusová linka a pak ji zrušili. Na co by tam byl autobus,… Číst vice »
Příměr k trase/ lince Lidové sady- HHanychov zde trochu nesedí, tam to vše pobere tramvajová linka 3 ( resp. 2jka do Dolního Hanychova). Jablonecká tramvaj ,tedy 11tka ,sbírá cestující po celém Liberci – tedy ty, které nedostanete do vlaku kvůli odlehlosti
obou nádraží ( plus rozdílné četnosti spojů). Opačně z Jablonce ji využívají např. obyvatelé Žižkova vrchu, kterým se autobusová linka vyhýbá doslova obloukem. Lidé nechtějí přesedat, což se jim nedivím.
Jasně že je lepší nepřesedat, ale proč tu linku neprotáhnout k nějakému nádraží, až je ta tramvaj víc využívaná? V zahraničí to problém není, trať nebo linku dotáhnou k nádraží nebo k nějakému terminálu. Jenže tady to prostě z nějakého pitomého důvodu nejde a hledají se jen výmluvy. Spousta železničních stanic a zastávek je zanedbaná a nevyužívaná, protože k ní není žádná návaznost – docházejí tam jen ti, kteří to mají pěšky nejblíž. Je spousta takových nádraží v Praze, které nemají nějaký pohodlný přestup na MHD. A je to fakt škoda. Když už je nutno přesedat, tak aspoň nějak normálně,… Číst vice »
Jen namátkou, kolik let či desetiletí se nedaří dostat zastávku autobusu před nádraží Dejvice.
No, a jakého? Jsou v podstatě dvě možnosti: buď stoosmičku, ale tu chce Praha 6 (asi hlavně kvůli seniorům) dostat ke své radnici, což lze s dejvickým nádražím zkombinovat jen dost komplikovaně (většina ulic je už dávno jen jednosměrných), nebo stotřicetjedničku, ale ta má příliš krátké intervaly na to, aby byla nějak smysluplně využitelná, nehledě k tomu, že i Dejvická a Jaselská ulice jsou jednosměrné směrem ke Špejcharu, takže to neprojde kvůli ohromnému množství vozokilometrů naježděných navíc proti dnešku, nemluvě o povyku, který by spustili místní spolky uječených strig, kdyby jim měl pod okny kromě aut jezdit (ó, hrůzo !!!)… Číst vice »
Zajímavý názor. Objektivní skutečností je, že užší rozchod není překážkou v pořízení nových nízkopodlažních tramvají; nad rámec příkladů vyřčených předřečníky zmíním Linz (kompletně pokrytí jednosměrnými tramvajemi Bombardier Flexity Outlook) s 900 mm (!) rozchodem; z metrových rozchodů např. již několik let Gmunden (tamní typ tramvají je nasazován i na železniční úseky z Gmundenu do Vorchdorfu či z Vöcklamarktu do Attersee) s typem (obousměrná trmavaj) Vossloh Tramlink; již cca 10 let též Innsbruck (obousměrné tramvaje Bombardier Flexity; kromě ryze městských linek pokrývajíci i mimoměstské linky směr Fulpmes a Igls). A to jsem dal příklady z jediné země; několik dalších příkladů viz… Číst vice »
No jo, Innsbruck, tam se mi taky líbilo. 🙂 V době, kdy jsme tam byli, se stavěl dlouhý úsek do části Olympisches Dorf. Teď už je hotová a jak koukám na mapy, bude pokračovat až do části Rum.
Neuvedl jsem v předchozím příspěvku (i když to nepřímo vyplývá z kontextu), že v Gmundenu i v Innsbrucku je rozchod kolejí 1000 mm, tzn. shodný s rozchodem mj. na trati Liberec – Jablonec. Také dodám, že zmiňovaná trať ve východní části Innsbrucku není jedinou z nových tram. tratí v Innsbrucku; před pár lety došlo k prodloužení tramvajové tratě i do západní části města (konečně díky tomu jde o celoměstskou síť; předtím ty tramvaje jezdily jen „tak nějak v centru + max. výrazněji jedním směrem + pak ty meziměstské úseky; podobnost v této věci s Libercem je čistě náhodná :-D). Tzn,… Číst vice »
Jo, vím, sídliště Peerhofsiedlung jsem si vyfotil ještě při nezapojené trakci. 🙂 Tam se ještě nejezdilo.
Přerozchodování na 1435mm probíhá v Liberci už cca 25 let a je těsně před cílem. Ve vší úctě k panu Baxovi, sotva si může pamatovat a pochopit, proč se s ním začlo, že důvody byly jak ekonomické, tak i technické. Pan Baxa rozhodně není odborníkem na tramvajový provoz, neměl by tak proto mluvit. Říkat dneska po tolika letech práce (tratě, tramvaje, nová vozovna), že se všechno zahodí, je naprostý úlet a devalvace práce odborníků a nadšenců z dopravního podniku i podpory z vedení města za celou tu dobu. To tramvaj do Jablonce určitě nezachrání. Naopak je to vrcholně nešťastné a… Číst vice »
Ty důvody, které tenkrát vedly ke změně rozchodu (nemožnost dodávek moderních vozidel na metrový rozchod, vysoká neochota ČKD), už dnes neexistují. Při dnešním stavu techniky by nepřerozcohdovával už ani Stuttgart – viz Bielefeld, který vesel provozuje Stadtbahn na metrovém rozchodu.
Trefně popsané!
Pan Baxa nahrává na smeč odpůrcům prodloužení, tedy jemu kritizované firmě Busline. Sice nepřímo ale přesto hájí zájmy Busline.
Asi kritizovat vše už není cool a tak otočil…..škoda, že tenkrát ustál spor se synerovem, dnes mohl být klid
Nicméně dané důvody už od pádu komunismu neexistují (nejsou vázání na neochotu ČKD dělat malé série „atypických“ tram pro DP v ČR). Druhá věc je, že daleko je pouze příprava přerozchodování na 1435 mm. „Přehodit“ rozchod na Jablonecké trati si vynutí ještě několik „ošklivě dlouhých“ výluk.
Asi by neměli rozhodnutí měnit hrr hrr, ale ke zvážení a propočítání budoucích nákladů na tu i tu variantu to je.
Nová vozovna může sloužit dobře i „metru“, většina tramvají má své za sebou, ale třeba v Severní Koreji by je brali a kolik úseků 1435 bude pomalu zralých na generálku…?
V Liberci se zacatkem 90.let resilo prerozchodovani jako soucast generalni opravy kolejoveho svrsku. Ten byl v zoufalem stavu, prakticky pred zastavenim provozu. Na trhu nebyla (cti realne dostupna) vozidla na metr. Ve vzduchu se vznasela myslenka Regiotramu. Proto se zdalo 1435 celkem logickych. S vizi pouze pro Liberec. Trasa do Jablonce mela vice ci mene skoncit na kolejich vlaku jen s nekolika vlastnimi useky.
Regiotram spadl pod stul. Tvedit, ze navrat k metru by byl krok zpet je jen vykrik, podrzeny vypravenim o odbornicich, nadseni atd., ale bez jedineho cisla a propoctu. Informace p. Baxy naproti tomu tohle nepostrada.
Našťastie sa ten nezmysel so zmenou rozchodu podarilo v Bratislave začiatkom 90. rokov 20. storočia zastaviť. Dnes máme 60 nových nízkopodlažných, klimatizovaných tramvají a črtá sa nákup ďalších, veľkokapacitných o dĺžke do 50 metrov. Ak by sme vyhodili peniaze na zmenu rozchodu, tak by sme dnes mali maximálne tak jazdené T3 z Prahy, Ostravy a ďalších miest a boli by sme radi že ich máme + mali by sme rozbitú sieť na dve nekompatibilné úseky a niektoré trate by boli zrušené (trať na HLST, trať na Americkom námestí). Jedna vozovňa by ostala na 1000 mm, druhá by sa horko-ťažko prekopala… Číst vice »
Ono to přerozchodování se nebuduje jako splítka?
V Liberci to tak je. Ne tedy všude.
nuz doba pocas zmeny by bola tazka, ale s vynimkou toho americkeho namestia uz boli od pociatku 90tych tokov vsetky tratove useky prekopane a to niektore uz aj 2x, takze ak by sa za tym bolo byvalo cielene slo, tak uz mohlo byt po…. na druhej strane je otazne co by taketo rozbitie siete pocas dlhych rokov spravilo s jej vyznamom a pristupom verejnosti k nej a jej vyuzivaniu a jedna mizerna havaria na radialen narobi galibu v celom meste aj teraz (obvzlast teraz ked jednosmerne vozy vies otacat len vo vychodnej polovici mesta…), skus si prdstavit nejaku mimoriadku napriklad… Číst vice »
Souhlasím, ale někdo se stejně snažil ten normální rozchod vecpat i na Petržalku. Dvě kolejnice ze čtyř končí a začínají v podstatě nikde. Ale předpokládám, že to je nějaký rozvinutý projekt pro vlakotramvaj, ne?
Áno, sny o tram-traine… Je to pomníček ľudskej hlúposti a zadubenosti.
Myšlenka jako taková hloupost určitě není, v Karlsruhe je vlakotramvaj běžná součást dopravy. Ale v případě Bratislavy a zrovna na tomto místě… Nevím… Jestli vůbec nějaká koncepce na toto místo existuje.
Hlúposť to je, lebo je to megalománia a odjenie EU fondov. Nikto nikde neuviedol parametre vozidla, ani odkiaľ kam by malo jazdiť, ani ako často, ani koho má vôbec voziť, ani kto bude platiť prevádzku… Modrogumná lobby, nič viac. Tzv. „mestské vlaky“ ako ďalšia hračka projektantov, ktorí celý svoj život žili z projektovania metra v Bratislave.
Hloupost – myslíš obecně nebo jen v bratislavském podání?
Nie obecne. Môže to byť dobrý nápad ako využiť teleso trate pre rôzne formy koľajovej dopravy. Ale jedine pod podmienkou že to bude naozaj prínosné. Aby to neslúžilo ako prostriedok na dojenie fondov na nezmysly, ale aby to malo reálne ciele, jasne definované a naplniteľné. Potom to je OK.
Když se to tehdy v Karlsruhe zavádělo, určitě to nebylo kvůli nějakým dotacím. Vlakotramvaj má smysl. Ale musí se nad jejím použitím uvažovat.
Súhlasím. Ale najprv musím vedieť koho chcem odkiaľ kam čím voziť a následne hľadať riešenia. A nie že najprv chcem spraviť vlakotramvaj a až následne zisťovať koho by mohla voziť.
Ináč to isté platí pre kanál Dunaj – Odra – Labe. Tí čo ho navrhujú nemajú ani najmenšiu predstavu, čo by mali tade voziť. Je to celé iba o dojení fondov. Baťa na rozdiel od nich moc dobre vedel čo a odkiaľ kam potrebuje voziť, tak si „svoj“ kanál vybudoval.
Naopak, tyhlety věci se často dělají aniž je jisté že se to někdy použije, a má to myšlenku… pokud zbudování splítky (ev. jiné formy paralelního provozu) zvýší náklady jen mírně, kdežto dodatečně by ty náklady byly násobně větší, můžu si je dovolit i když „šance“ na využití je třeba jen řádově 10%…
No, oni některé věci se dost šúatně určují stylem „desetiletí dopředu“, to je pak škráb do křa odhad… EU fondy se dojí, ať už se z nich stavějí věci smysluplné, tak i diskutabilní, i vyloženě nesmyslné od začátku. Snad jen že dávají „lepší možnost“ vzniku těch třetích. Řeknu to takto – kdybyste to dnes (tramvajový provoz) stavěl na zelené louce, jaký rozchod byste zvolil? Pokud čirou náhodou 1435mm, pak nelze nazývat myšlenky na přerozchodování blbostí, ale maximálně jako „nákladné v jednom časovém bodě“… takže ano, nedivím se že je to strategické rozhodnutí které se často odkládá, ale obecně statisticky to… Číst vice »
Čar v mapě Bratislavy na téma tram-train existuje mnoho, tady se jakoby nabízí – vedením tramvaje po Starém mostě – trasa ve stopě někdejší železnice na filiálku. Nemyslím si, že je to dobrý nápad, Bratislava by si měla hýčkat tramvaje a trolejbusy.
Ještě se to kombinuje ve Zwickau, ale to se papouškuje dobrých 20 let a nerozšiřuje. Tak už to Karlsruhe nevytahujte je to slepá ulice.
A mohl by k tomu pan Baxa uvést která firma v současnosti nové tramvaje v rozchodu 1000mm vyrábí a za kolik? Rozdílu v ceně stavby nevěřím, průjezdní profil zůstává stejný (šířka) takže na čem by se mělo ušetřit, že ve volném terénu může být o kousek užší zpevněná část? Kolika procenty bychom takové zlevnění vyjádřili, 5% možná? Uvést v jedné větě že mají v současnosti 70 tramvají, a že by stačilo méně než 30 moderních?? Jo, ale polovina z těch 70ti by jim dělala zálohu, takže snížení stavu vcelku okrajové… Nevím, nějak z něj mám dojem že to stejně nechce,… Číst vice »
Já jsem to pochopil tak, že mu jde o to, že by nebylo teď třeba dělat (nákladné a pracné) přerozchodování dosud jen metrového rozchodu a bylo by možné věnovat energii i finance právě tomu rozšíření sítě, jemuž hrozí, že po všech těch dlouhých debatách už na ně nebudou žádné dotace zvečí.
Třeba Škoda. Podívej se na 30T do Bratislavy.
Taky mj. Vossloh (viz Gmudnen) či (přinejmenším před cca 10 lety) Bombardier (viz Linz, Innsbruck).
Prima odkaz, nastuduju, nevíte čirou náhodou zda byly v tendru i jiné nabídky?
Vyrábí je v podstatě všichni důležití výrobci, i Škoda. V ceně si myslím rozdíl není.
Všichni výrobci civilizovaných tramvají kromě Alstomu nabízejí své tramvaje i na metrový rozchod. Alstom nechal své tramvaje na metrový rozchod dělat CAF-u a ten ho pak dorostl.
Velkou výhodou metrového rozchodu jsou – podle lidí, které jsem oslovil – menší poloměry oblouků. Díky tomu by byl rozvoj nových tratí snadnější, vešly by se do stávajících ulic a nevyžadovaly by tolik asanací. Např plány na nové tratě v Liberci se v širokém rozchodu bez velkých doprovodných staveb a bourání neobejdou, ať už jde o Rochlice nebo Ruprechtice.
Samozřejmě je to o dalším prověření. Min bychom se tím ale měli seriózně zabývat.
Přesně tak to je. A článková vozidla k tomu místo přežitých socialistických rakví T3 a jejich derivátů. Tam kde jsou 3 koleje není třeba dělat níc zásadního, udržovat se bude jen „metr“. Kde je 1435 bych to nechal dožít a při nejbližší potřebné generálce bych to upravil na metrový rozchod. Každý může porovnat, kam metrové tramvaje s kratšími rozvory byly schopné zajet a kam se teď jezdit nedá. Stačí se projít kolem radnice, jsou tam ponechány v dlažbě jasné artefakty (pominu-li samozřejmě dostatek odborné literatury). Vhodná vozidla se běžně vyrábí a cena není nijak nezvyklá, metrový rozchod je ve světě… Číst vice »
LOL. až na to, že T3 není socialistická rakev, ale jenom kopie starší koncepce vozů PCC z USA ze dvacátých let 20. století. komačové to akorát převzali (licenčně?) a pokračovali ve výrobě vozů stejného konceptu. takže dnes je to sto let staré technické řešení. to myslím říká vše o tom, zda se máme tomuto konceptu přizpůsobovat i nadále, nebo naopak myslet na budoucnost…
Jasně, že ano, myslel jsem tím, že T3 je co do množství jením z pomníků socialismu. O tom, že soudruzi opajcovali na co přišli, případně kupovali ze zoufalosti licence zastaralých západoevropských či amerických firem, tak o tom žádná…
Komické je sledovat jak ty kopie dál kopírovali Severní Korejci, ale to už je na jiné téma.
Tady bych si dovolil nesouhlasit, v Mnichově na 1435 rozchodu byl donedávna běžně pojížděný oblouk o poloměru 14,5 metru (Pasing Marienplatz) a na jeho památku dodnes všechny mnichovské tramvaje, včetně pevnopodvozkových Variobahnů, musí tento poloměr zvládat.
Pane Baxa,bohužel tímto Vaším nepodložením argumentováním činíte Liberci a DPMLJ medvědí službu.Není to poprvé.Před několika lety měl DPMLJ vrátit dotaci 190 milionů Kč,neboť rozdělil modernizaci jedenáctky na dvě akce…Vy osobně jste dopravní podnik obviňoval a navrácení dotace jste nepřímo obhajoval. Nakonec se právní cestou ,ještě s ředitelem DPMLJ Lubošem Wejnarem, podařilo rozhodnutí o vrácení této dotace zvrátit.Nevím,proč tak opět činíte…návrat k metrovce v současné době to nonsense.Prosím Vás,neškoďte libereckým tramvajím ani nám,liberečákům.
Tak si zjisti, kde byly v Liberci koleje dřív a kam se kvůli 1435 a absenci vhodných tramvají v socialistickém hospodářství musely přestěhovat.
Socialuzmus už skončil ne? Ohledně možností viz zajímavá zpráva „o dvě výš“, neboli 15m na 1435mm možné… ale schválně bych takové pravé úhly nebudoval, spíš postupně pomaloučku odstraňoval… to se musí pojíždět krokem ať už je rozchod jakýkoliv…
´V Liberci chybí třetí kolej jen od Viaduktu do Hor…..´ –> ale chybí třetí kolejnice. I když jsem v ekonomice MHdopravy úplný laik, panu Baxovi můj palec nahoru a zelený
Řekl bych , že to není tak o rozchodu trati , jako o rozchodu představitelů dvou statutárních měst od jednacího stolu, který dnes ohrožuje fungování MHD v regionu jako celku. Měly by se dělat plány na obnovu historické tram. trati do Rychnova u JBC a ne bojkotovat stávající rekostrukci mezi Vratislavicemi , výhybnou a Tyršovými sady v JN..
To jako do obce s 2.5 tisicema obyvatel chcete tahnout petikilometrovou az desetikilometrovou podle trasy tramvaj? Jako vazne?
Návaznost na trať 030 LB-PU ?
Ty autobusy jezdi jednou za pul hodiny, a s vyjimkou spicky nebývají plne. Nehlede na to, ze pokud by se nekdy realizovalo zrychlení trati Liberec Praha skrz jestedsky hreben, tak i tahle trat 030 ztrati na vyznamu.
Nebo po jejím opuštění klasickou železnicí může po ní jezdit třeba ta obnovená tramvaj z Jablonce až do Hodkovic nad Mohelkou k přeloženému vlaku …
až si BusLine nakoupí tramvaje 🙂
Do Hanychova se jezdilo na metru do roku 98, nemýlím-li se. Jablonec měl jeden z nejpropracovanějších tramvajových systémů na světě. Jenže pak přišli soudruzi, většinu toho „buržoazijního přežitku“ zlikvidovali a pak přišli jiní soudruzi a rozjeli ekonomickou sebevraždu s krycím označením 1435. Šoudjuzi nyní kontrojní otázka: kolik nových tjamvají vzoj 42 mohlo za ty peníže být? Vo*e všecky! Ale teď vážně… za ty „přerozchodovávací“ peníze mohlo být řada nových vozidel nebo opravených kolejí. Do Mšena určitě, od Lázní kolem radnice jako dřív a z Ostrého rohu spojka kolem Obi směrem k trati u Brandlu. Pak další… je třeba jezdit, tam,… Číst vice »
„Mohlo by stačit 30 moderních tramvají“ – čili délky min. 30m. A o víkendu a večer, kdy bohatě stačí sólo T3, tedy prodloužený interval. To fakt lidi z aut naláká… Taky jde o koncepci vozového parku. Pokud (jako i jinde v ČR) jsou pevné podvozky (Astra, 14T) fuj, pak nad otočný metrový podvozek prostě nenacpete aspoň trochu průchodnou uličku bez schodů (a se schody pak máte prolézačku typu wana).
Zajímavé, že ve světě jezdí nízkopodlažní tramvaje s metrovým rozchodem. Dokonce i nejnovější nakoupené know how Škodovky vzešlo z Finské metrovky. Ono to totiž zase takový rozdíl není, pohony jsou vně rámu, ulička by měla mít 560 mm což je docela přijatelná rezerva k metrovém rozchodu.
jva: zajeďte si do Bratislavy svézt se škodováckými 29T a 30T. Změníte názor 😉
No na (dvoj, troj)wanu jsem taky kdysi plival, jaká to bude prolézačka, dokud jsem se s ní poprvé nesvezl… od té doby na ni nedám dopustit. Možná existují ještě lepší, ale už toto je takový posun v komfortu (dvě nízkopodlažní části, dvoje nízké dveře, dostatek místa pro vozíky/kočárky které notabene stejně úzkou uličkou neprojedou) že jsem si ji obratem oblíbil…
Navíc délka 20m se ukazuje jako príma kompromis, a možnost spojovat s jednowanou na 36m soupravu je konečně fungující řešení kapacitní soupravy (po neúspěších s trojčetem, vlekem atd.)
Takových bylo, kterým ta prolézačka vadila. Zřejmě jsou to ti, kteří nastupují předníma dveřma a vystupují zadníma. Napadají mě revizoři, šotouši a kapsáři. Normální člověk použije nanejvýš sousední dveře od těch, kterými nastoupil.
Argumenty pana Baxy zní až moc rozumně. To neprojde. Nikdo se na tom nenapakuje, takže tomu žádnou šanci nedávám.
Argumenty pro návrat k metrovce jsou čirým plácáním a žvatláním.Trochu myslet ….
Mají-li být dlouhodobě či už zcela definitivně opuštěny všechny teorie o možném vybudování jakéhokoli „vlakotramvajového“ systému, pak minimálně dočasnému (kde jednotkou dočasnosti bude hodně dlouhý „furt“) návratu k původnímu metrovému rozchodu asi skutečně mnoho nepřekáží. Ale i v tom případě by jakékoli úpravy a rozšiřování kolejiště měly být v celé síti vždy konstruovány s přihlédnutím k možnému (výhledovému) budoucímu přechodu k normálnímu rozchodu.
A bude se to ještě někdy dělat? Bude taková potřeba s něčím zvenku zajíždět přímo do města, nebo postačí přestup v rámci nádraží a přilehlé ulice? Pokud by se z regionálních vlaků nedělala čím dál pancéřovější vozidla, byť více než 100 km/h patrně také jezdit nebudou (leda možná někdy od Turnova), pak by o tom šlo ještě alespoň teoreticky uvažovat. Ale to je tak vzdálené, že mezitím nejspíše proběhne ještě několik rekonstrukcí, tedy postačí nechat dostatečné šířky ulic respektive zemních těles.
Tak nějak jsem to myslel (a možná jen nedokonale vyjádřil) – ale nechat jen dostatečné šířky ulic respektive zemních těles nestačí, je třeba brát v úvahu třeba i adekvátní poloměry oblouků, apod., což možná právě někde v centru Jablonce nad Nisou může být pro trasování trati normálního rozchodu problém větší než v případě trati pro metrový rozchod.
Když se odstřihne Jablonec, tak naopak už nebude nic bránit k trvalému přechodu na 1435, zrovna argumentovaná trať do Vratislavic je už celá alespoň v přípravě
Rád bych se zeptal, co vedlo ke změně rozchodu kolejí na 1435 mm. Šlo o strategii s možností „light train“ nebo o vytvoření podmínek pro exkluzivního dodavatele tramvají? Překopat to z metrového rozchodu není jen tak z nějaké náladičky.
Není 1435 mm normální rozchod? Praha i Brno (a předpokládám, že i další města mimo Sudety, je mají).
Normální rozchod je jen fráze. Většina tramvajových systémů v Evropě měla jiný rozchod než 1435 mm a ničemu to nevadí, protože interoperabilitu nepotřebují.
Na druhou stranu, podíl vyráběných vozidel na trhu je v jiném rozchodu než 1435 mnohem nižší, některá v jiném rozchodu ani nikdy nebudou… tj volbou (udržováním) jiného systému si omezuji a/nebo prodražuji nákupy nových vozidel. Přechod je relativně jednorázová záležitost, až to přebolí tak už se na to bude jen vzpomínat jako na historii.
Osobně bych na ulici která nemá dostatečný rádius pro vůz rozchodu 1435 tramvaj raději vůbec netahal, tam bude i jiných problémů dost natož to ještě zhoršovat.
Tramvaje se staví/přizpůsobují víceméně na míru pro každé město a většina výrobců nabízí varianty rozchodu u stejného typu, myslívají na t ouž při návrhu. Tohle není železnice, není tu interoperabilita a nějaké společné normy. Třeba v Německu je poptávka po „neobvyklých“ rozchodech, takže to výrobce nezanedbají.
Liberec ukazuje, že to zdaleka není jednorázová záležitost, čtvrt století a zdaleka není hotovo.
Není pravda.
1458 Lipsko, 1450 Drážďany, 1445 Řím, 900 Linec…
Z toho první tři jsou evidentně jen lehce rozšířené toleranční meze od 1435… celých 20mm rozdílu?? 🙂
V 90. letech, kdyz se s prebudovanim rozchodu zacinalo, tak jeste dobihalo to komunisticke mysleni typu unifikace vseho vcetne rozchodu tramvaji (zmena rozchodu byla zapocata i v Bratislave). Hlubci vyznam bych za tim nehledal (uvahy o vlakotramvaji apod. prisly az nasledne a zcela vysumely). Za me je navrh pana Baxy rozumne a spravne reseni.
Nu, hlavně dobíhající myšlení (pomiňme ideologii, tlak na unifikaci existuje i teď, jen z jiného důvodu) připouštělo ještě i likvidaci celého systému, ale město se naopak rozhodlo jej opravit a rozvíjet. A k tomu přišly ty tramvlaky, které však časem zase odešly. Otázkou je, jak moc vadí a bude vadit poměrně snadný přestup v rámci jednoho nádraží a přilehlé ulice.
Návrat k metrovce nyní je blbost na entou. Byla by to doslova šaškárna. V době, kdy se spřerozchodováním v Liberci začínalo, to bylo zcela logické, dnes by se od toho upustilo. Ale oživovat návrat k metrovce mě připafdá spiše jako malá sabotáž.
Dej si další pivo…
Návrh pana Baxy je absurdum. Nyní přijít s tímtu doslova ujetým řešením nahrává spíše k úplné likvidaci tramvají v Liberci i Jablonci. A o to zřejmě panu Baxovi jde.
Exkluzívní dodavatel tramvají na normální rozchod??
Jsme na začátku 90. let. ČKD už mnoho let předtím deklarovalo, že vyrábět úzkorozchodné tramvaje nechce (konstrukčně úplně jiný podvozek než na 1435/1520 mm) a zároveň v té době byl nákup tramvají od nějakého zahraničního výrobce (snad kromě Polska, ale to nemělo technický smysl) naprostro mimo možnosti tuzemských DP. K tomu se – dle mého mínění – přidala snaha stavět z eráru, ovšem soukromými firmami a něco odklonit. Tyto dva důvody se potkaly a rozjela se akce nejdříve na městské trati a pak už nezbylo než pokračovat i do Hanychova atd. Dnes všichni už přinejmenším tušíme, že to bylo chybné… Číst vice »
Oni byli naprosto zaměření na sypání tisíců zastaralých provedení tram do Ruska. Nezajímaly je požadavky ani tak velkého DP jako je Praha (chtěl polovodičovou regulaci) , natož malinký provoz v Liberci. Berte Soviet Union verzi T3 (T3SU) a nebo se jděte bodnout. Bohužel.
Pochopitelně do budoucnosti nikdo nevidí, ale je pravda, že pochybnosti jsou už docela dlouho (už je dlouho pro revoluci, jsou problémy s financováním provozu).
Výroba jednoho typu a kašlání na zákazníka. Tohle zabilo mnoho firem. Dokonce i Ford vyráběl model T hned v několika barvách, ten Fordův slavný výrok nebyl realizován.
od Viaduktu do Horního Hanychova. Trať je tam už ve špatném stavu a stejně potřebuje generální opravu spojenou s výměnou kolejí
co? a kdy tam byla dokončena rekonstrukce na normální rozhod?
Ono spíš jde o to, jakou technologii použili (bohužel panely BKV). Nicméně trať jsem v poslední době neviděl.
Tam nejsou BKV. Tuším je tam W-tram nebo podobná upínadla a asfaltová zálivka. Přidat daší kolej rozchodu by do W tram možná nemuselo být ani tak obtížné, pokud by vycházely osy kolejí.
BKV s dvěma rozchody jsou od Viaduktu k ZOO.
No já tedy nevím … přijde mi to dost jako BKV: https://mapy.cz/s/gozurekalo
Končí jen o kousek dál před křižovatkou s Kubelíkovou ul. https://mapy.cz/s/kadofenupo
No 15-20 let to bude… a slibované prodloužení k lanovce samozřejmě nenastalo… 🙁
Mno ze zastávky Horní Hanychov je to 850 metrů ke stanici lanovky. Kudy by to vedlo, vedle Beranovy cesty?
Od Viaduktu do Horniho Hanychova byla postupne opravovana v letech 1995-2005
no i tak mi to nepřijde jako moc, pokud je už třeba kompletní rekonstrukce….