V Sasku budou jezdit vlaky na baterie, na první trať jsou objednané
Provoz na neelektrizovaných tratích v Sasku má projít v příštích letech velkou proměnou. Tamější objednatelé regionálních vlaků chystají velké nákupy
Provoz na neelektrizovaných tratích v Sasku má projít v příštích letech velkou proměnou. Tamější objednatelé regionálních vlaků chystají velké nákupy nových vlaků na baterie. Zatímco pro dopravu z Lipska do Chemnitz už dopravní svaz takové vlaky objednal, pro provoz v okolí Drážďan zatím vzniká studie.
O nákupu jednotek Alstom Coradia Continental rozhodly dopravní svazy ZVMS a ZVNL, které organizují dopravu ve středním Sasku a v okolí Lipska. Celkem jich koupí jedenáct, od roku 2023 nahradí stávající jednotky ER20 od Siemensu. Budou jetdit na lince RE6 z Lipska do Chemnitz (Saská Kamenice). Na trase jezdí dosud společnost Transdev. Provoz na trase je organizován modelem takzvané půjčovny, kdy vlaky patří objednatelům a ty si pak vybírají dopravce. Podobný model chce v Česku Jihomoravský kraj.
„Železniční spojení mezi oběma městy tím zrychlí a bude ohleduplnější k životnímu prostředí,“ uvedl ředitel ZVMS Haraldd Neuhaus.
Jednotky budou klimatizované s kapacitou 150 míst včetně 9 míst v první třídě, budou vybaveny zásuvkami a pojmou až šest jízdního kol. Pojedou rychlostí 160 kilometrů za hodinu, o 20 kilometrů za hodinu rychleji než dosavadní jednotky od Siemensu. Díky tomu se má zkrátit doba jízdy o šest minut.
Baterie mají být umístěny na střeše jednotek, nabíjet se budou v koncových stanicích. Trať mezi oběma městy patří mezi nejvytíženější v Sasku, které jsou stále jednokolejné a bez trakčního vedení.
O bateriovém pohonu uvažují i v Drážďanech. Dopravní svaz Horního Labe oznámil, že zvažuje zavedení vlaků na baterie na dosud neelektrifikované tratě. Zatím jde ale jen o plán, mluví se o realizaci do roku 2031. Zatím kvůli tomu vzniká studie ve spolupráci se společností Bombardier a Technickou univerzitou v Berlíně.