lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Alstom prodal v Německu první bateriové vlaky, budou jezdit v Podkrušnohoří

Jednotka Coradia Continental s doplňkovým bateriovým pohonem, vizualizace. Pramen: Alstom
Jednotka Coradia Continental s doplňkovým bateriovým pohonem, vizualizace. Pramen: Alstom

Společnost Alstom podepsala první smlouvu na dodávku bateriových vlaků pro Německo. Půjde o jedenáct jednotek Coradia Continental (BEMU), které budou moci jezdit pod trolejemi i na baterie. Objednal je dopravní spolek VMS (Verkehrsverbund Mittelsachsen), který chce bateriový pohon využít na trati z Lipska do Saské Kamenice (Chemnitz).

Smlouva má hodnotu zhruba 100 milionů eur (cca 2,5 miliardy Kč), uvedl Alstom na svých stránkách. Jednotky vyrobí německá továrna Alstomu v Salzgitteru v Dolním Sasku. „Jsme velmi hrdí na to, že můžeme objednatelům poskytnout udržitelné a efektivní řešení,“ uvedl Gian Luca Erbacci, senior viceprezident společnosti Alstom Europe.

Vlaky Coradia Continental BEMU budou podobné těm, které již na saských tratích jezdí a obsluhují například Drážďany, Riesu nebo Cvikov. Na základě smlouvy z roku 2014 dodal Alstom do Saska 29 elektrických jednotek (EMU).

Hlavní rozdíl bude v tom, že nové vlaky budou mít na střeše výkonné baterie. Třívozové Coradia Continental BEMU budou mít 150 sedaček, jejich dojezd na baterie bude až 120 kilometrů. Při jízdě na baterie budou mít nejvyšší rychlost 160 kilometrů za hodinu. Osmdesátikilometrovou trať mezi Lipskem a Saskou Kamenicí zvládnou podle Alstomu bez ztráty výkonu.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Robert Šalda

Výkonné baterie (těžké jak kráva) na střeše. Co se dá dělat, když je nizkopodlažnost modlou…

Kkarel

Těžiště na střeše nedává moc smysl, ale asi to mají dobře spočítané. A výměna baterií bude možná jednodušší než je lovit někde zespodu.

jirka

aspoň to bude hořet od střechy a ne od podlahy

Koleják

Nějaké další technické parametry, než jen dojezd a maximální rychlost, by nebyly? Výkon, kapacita a životnost baterií, účinnost rekuperace?

Hen ten oný

Budou jezdit v Podkrušnohoří. To by mohla Baterka zajet taky do Mostu. 😃

Jiří Kocurek

Obávám se, že ten dojezd je uvažován po rovině. Horský průsmyk… byl ve Švýcarsku vždycky důvodem k zadrátování. Prostě to cestou nahoru žere moc (uhlí/nafty/baterky).

Koleják

To ano, ale cestou dolů se ty baterky zase, z velké části, dobijí. Účinnost rekuperace do baterek je cca 70 %.

dopravák

Ale těch cca 30 % tam stejně musíte někdy nějak dodat – jako perpetuum mobile to fungovat nemůže, a tak je třeba najít taková vozební ramena, která budou mít většinu trasy „pod dráty“, jinak to ekonomicky efektivní být nemůže.

dopravák

Hen ten oný“ Mě zase v reakci na tu informaci, že „Budou jezdit v Podkrušnohoří“ napadlo, že tam chybí dovětek „, bohužel ovšem na německé straně hor …“.
Ale je pravda, že na české straně hor se pro taková vozidla v současnosti mnoho smysluplných výkonů nenabízí.

Apollo17

Tak tenhle bateriový vlak pro 150 lidí bude stát 230 milionů.
Dvousystémový Panter pro obdobný počet lidí stojí 117 milionů.
Dízlový Šark pro 120 lidí stál 65 milionů.
Tak uvidíme,zda si to u nás nějaký dopravce koupí.

lokodepo

Snad koupí (samozřejmě verzi pro naší proudovou soustau AC 25 kV 50 Hz), protože u nás se o akutrolejových vozidlech bude ještě hodně dlouho jen hovořit. Dvě takto upravené soupravy RegioPanterů měly na Moravě jezdit už koncem loňského roku a zase se našel alibistický důvod (jak typické pro náš národ!), proč nebyly bateriemi dovybaveny – žádný kraj (zejména Jihomoravský, kde měly takto upravené soupravy jezdit) nebyl ochotný tyto dvě soupravy na dva měsíce stáhnout z oběhu k výrobci bez odpovídající náhrady jinými soupravami. Tak radši zaostáváme za okolními zeměmi.

Apollo17

„zase se našel alibistický důvod (jak typické pro náš národ!), proč nebyly bateriemi dovybaveny “

Ale to není alibistický důvod.To je finanční důvod(budu platit 2x více za to samé).

Arimatejsky

Vzhledem k tomu, že v Česku jezdí elektrické jednotky do úplného rozpadu, tak by se baterky nasobně zaplatily a nemuseli bychom ještě v roce 2070 shánět pod rukou naftu do motoráků.

Jiří Kocurek

Tak jasně, v roce 2070 nebude ropa potřeba pro výrobu umělých hnojiv a díky genetickým úpravám bude možné na izolátorech pěstovat izilované dráty. A trubci budou umět vyrábět vodovodní trubky, které se dnes dělají z polyethylenu.
A každá kráva bude obalena plynojemem, aby byl zemní plyn pro vytápění. A v roce 2070 nebude možné přestavět dieslový motor na zemní plyn, to bude zakázáno.

Jiří Kocurek

A když se k tomu přidá informace od Kubrta, tak to máme 4x 230 miliónů namísto 3x 65 miliónů.

Mno a jakpak vypadá výroba elektrické energie v posledních dnech? V ranní špičce v 9 ráno odběr 75 GW, z toho 54 GW z uhlí, plynu a atomovek: https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/03.02.2020/06.02.2020/

Jestli by nebylo ekologičtější:
a) Zadrátovat polokompenzovanou řetězovkou
b) Přejít z dieslu na zemní plyn. V celkévé spotřebě zemního plynu v Německu by to bylo jako když každé ráno nabere kýbl vody z Labe. Ona totiž cena mimo jiné reflektuje energetickou náročnost výroby.

Růža

Je to plýtvání penězi. Proč tu trať raději nezadrátují?

Andree

Erzgebirge

Mirvald

Dle mého názoru zde naprosto zbytečné. Vždyť jde o elektrifikovanou trať. To nemohli soudruzi z NDR nasadit jinde?

Kubrt

Není to elektrifikovana trať.

xyz

Trať Lipsko – Chemnitz NENÍ elektrizovaná. V současné době tam jezdí dieselové lok. se staršími vozy klasické stavby (dříve tam jezdily DB s naklápěcími jednotkami).

Andree

Leipzig Chemnitz. Pokud vim tak tam cesi nikdy nezili tak proc prekladat do zaostale reci?

Pavel

jako Lipsko a Saská Kamenice? tam žije Čechů… 😉

Jiří Kocurek

Tohle už je fakt hanobení národa…

Jiří Šrámek

Ne, tohle je vůl.

Koleják

Der, die, das, psí ocas. Němčina je nejškaredší řeč, co jsem kdy slyšel.

BND30

Karl-Marx-Stadt už ti zní líp ?

Koleják

Naprosto! Jsem z toho úplně na měko.

Koleják

Víš, BND, ona to byla reakce na náckovské provokace nadčlověka, který si říká Andree.

Proti němčině celkem nic nemám.

Aljašský pes

Trať přes Bornu a Frohbrurg ano, trať přes Bad Lausick elektrifikovaná není.

Kubrt

Mezi Geitheimem a Chemnitz elektrifikace není.

Jerry

Zbytečně těžký vlak s dojezdem až 120 km no já se s toho..

Koleják

S účinnou rekuperací vyšší hmotnost vozidla nehraje až takovou roli. Ani v kopcích. Viz spanilé jízdy Tesel pes Alpy.

MiKi

Až 120 km……a jak dlouho se pak nabíjí nepíšou, že ?

E.M.

Přes panťák 30 minut do plna.

Kubrt

Plán je takový, že nabíjení bude probíhat v obratovych pauzach (ca 30 min) a samozřejmě v noci. Dnešní turnusova potřeba je tři vlaky, s BEMU to budou čtyři vlaky (právě kvůli těm dalším obratům, dnes v dieselu jsou rychlé). Uvidíme, jak to bude fungovat v praxi a jak tento režim zamává s baterkama. Čistě intuitivně- pole působnosti BEMU vidim v trasách „kus pod dráty, kus bez“, ale tady je to čistě bez elektrifikace, tudíž naroste potřeba- o baterky dražších a tezsich- souprav. Uvidíme.

Haha

Obecně elektrovozidla na baterky generují cca +1/3 vozidel proti konvenčním.

Jiří Kocurek

Bývalo hůř. 4 hodiny provozu, 10 hodin nabíjení. Klasické olověné baterie, při pokusu poručit jim více, vybuchovaly vzteky. Dodnes se je převychovat nepodařilo, stále je to max 4 A do 40 Ah baterie při nominálním napětí.