ČD musí pro Jihomoravský kraj nalepit na vlak zelený pruh. Kvůli jízdenkám. Část pokladen skončí
Cestující v Jihomoravském kraji na dvou páteřních železničních linkách S2 (Brno – Březová nad Svitavou) a S3 (Tišnov – Břeclav)
Cestující v Jihomoravském kraji na dvou páteřních železničních linkách S2 (Brno – Březová nad Svitavou) a S3 (Tišnov – Břeclav) čeká kromě konce tarifu Českých drah v krajských vlacích od 1. ledna ještě další velká změna. Kdo nebude mít dopředu koupenou jízdenku, měl by nastupovat pouze do speciálně označených dveří.
Změnu potvrdila mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková. Ve vlacích bude určen a pod střechou vozu zeleným pruhem s nápisem „Jízdenky Info Tickets“ označen vůz (označení bude obdobně provedeno i uvnitř vozu), ve kterém bude probíhat prodej jízdních dokladů. České dráhy musí do konce roku soupravy polepit právě podle podmínek kraje.
„V tomto voze se bude průvodčí převážně zdržovat a zajišťovat prodej jízdních dokladů a podávat informace. Pokud tedy cestující nevyužije žádnou možnost pořízení dokladu před zahájením jízdy, nastoupí do tohoto vozu a vyčká na příchod průvodčího, kterého o jízdenku požádá,“ uvedla Brindzáková. V drážní terminologii jde o takzvaný usměrněný nástup cestujících.
Když pojede ze zastávky s uzavřenou pokladnou, prodá průvodčí jízdenku bez přirážky. Pokud bude pokladna na zastávce otevřená, doplatí cestující 50 Kč. Pokud na linkách S2 a S3 nastoupí do jiné části vlaku než určené pro prodej jízdenek, bude při kontrole považován za cestujícího bez platného jízdního dokladu se všemi sankcemi z toho plynoucími. „Protože se jedná o nově zaváděný koncept, v počátečním období počítáme se vstřícností vůči cestujícím,“ dodala Brindzáková.
Podle ní opatření zavádí kvůli omezení záměrného nastupování do částí vlaků, do nichž se průvodčí dostanou až ke konci cesty. „Ve spojení s posílením kontroly revizory KORDIS budou podobné snahy některých cestujících od 1. ledna 2020 omezeny, protože při záchytu cestujícího mimo „chráněnou“ zónu zaplatí postih v plné výši. Dnes si obvykle připlatil jen 40 Kč,“ podotkla Brindzáková.
Podle ní se navíc cestujícím s jízdenkami zpříjemní cestování, budou méně obtěžování častou kontrolou dokladů.
Cestující, kteří nebudou moci si zakoupit jízdní doklady v předprodeji a bude se jednat o cestující s omezenou schopností pohybu a orientace – např. s vozíky pro invalidy, s kočárky nebo koly, budou nadále moci nastupovat do jakékoli části vlaků linek S2 a S3.
Od ledna dojde i k další změně: namísto 56 míst, kde se prodávají jízdní doklady v Jihomoravském kraji, dojde k redukci na 42 prodejních míst. Jde o prodejní místa Adamov zastávka, Brno-Chrlice, Čebín, Hrušovany nad Jevišovkou, Hustopeče u Brna, Křenovice horní nádraží, Moravská Nová Ves, Moravské Bránice, Střelice, Valtice město a Žabčice. Pokladní zmizí také ze čtyř stanic, kde prodej zajišťují dosud zaměstnanci SŽDC: Kobylí na Moravě, Nemotice, Rousínov a Velká nad Veličkou Nově naopak kraj požaduje zajištění provozu prodejního místa na zastávce ve Velkých Pavlovicích.
Podle Brindzákové se mění preference a nákupní zvyklosti cestujících, kteří před trávením času u pokladen stále častěji upřednostňují moderní odbavovací kanály, tedy například e-shop či mobilní aplikace. „S ohledem na řádné hospodaření s finančními prostředky a jejich racionální využití není možné udržovat rozsah kamenné prodejní sítě na historické – stávající – úrovni a souběžně rozvíjet a provozovat alternativní způsoby prodeje jízdních dokladů,“ dodala Brindzáková. Kraj připravuje k aplikaci Poseidon i vlastní e-shop.
Zatím stále není jasné, zda budou mít cestující možnost koupit si jízdenku na vlak i přes aplikaci Můj vlak Českých drah. Jisté je, že bude možné nákup přes jihomoravskou aplikaci Poseidon. Ta ale nemá mezi uživateli příliš kladné hodnocení: v Google Play má známku 2,6 z 5 možných, Můj vlak 4,5.