Z vysouzené miliardy nebude mít SŽDC ani korunu. Musí ji vrátit státu
Správa železniční dopravní cesty sice uspěla nedávno u soudu v miliardovém sporu o trakční elektřinu, z peněz, které má získat,
Správa železniční dopravní cesty sice uspěla nedávno u soudu v miliardovém sporu o trakční elektřinu, z peněz, které má získat, ale nebude mít česká železnice prakticky žádný užitek.
Městský soud v Praze dal naposledy SŽDC ve sporu za pravdu a nařídil společnosti ČEZ prodej vrátit celkem 1,115 miliardy korun SŽDC. Ta peníze uhradila už dříve. Jenže ne ze svého. „Na úhradu peněžních prostředků ČEZ byla SŽDC poskytnuta dotace z resortu MD. V případě vrácení těchto peněžních prostředků, je SŽDC povinna tyto vypořádat vůči poskytnuté dotaci,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
SŽDC uzavřela tříletou smlouvu s ČEZ prodej na dodávku elektřiny pro všechny dopravce na české železnici s hodnotou zhruba tři miliardy korun, dopravci nemohli nakupovat elektřinu přímo. Po změně zákona v roce 2009 ale mohli dopravci už nákup trakční energie řešit sami. Změna přišla v době, kdy ceny silové elektřiny výrazně klesly a odběr přes smlouvu SŽDC už byl nevýhodný: zatímco cena SŽDC byla kolem 2000 Kč za megawatthodinu, ČD platily zhruba o třetinu méně. ČEZ pak požadoval po SŽDC zaplacení ušlého zisku kvůli neodebrání elektřiny.
Soudy se ke sporu dosud stavěly různě. V roce 2015 Vrchní soud dal za pravdu ČEZ prodej a SŽDC částku uhradila. SŽDC se ale dovolala k Nejvyššímu soudu, ten verdikt zrušil a poslal ho zpět soudům nižších instancí. Ty daly za pravdu SŽDC s vysvětlením, že správci železnice za škodu nemohou kvůli změně zákona.
Spor ale není stále u konce. „Společnost ČEZ proti rozsudku ve věci trakční elektřiny za rok 2010 podala dovolání, SŽDC tedy peněžní prostředky zatím neobdržela,“ dodal Illiaš.