Mitsubishi je blízko velké zakázce na svá letadla Spacejet, 100 jich chtějí Mesa Air
Japonský výrobce letadel Mitsubishi Aircraft Corporation podepsal s americkou leteckou společností Mesa Air předběžnou dohodu (memorandum o porozumění – MOU)
Japonský výrobce letadel Mitsubishi Aircraft Corporation podepsal s americkou leteckou společností Mesa Air předběžnou dohodu (memorandum o porozumění – MOU) na nákup až sta nových letadel SpaceJet M100. Mohlo by jít o zatím jednu z největších zakázek na tento typ letadla.
Dohodu oznámil výrobce na jedné z největších akcí letecké společnosti zaměřené hlavně na regionální dopravu: na setkání sdružení regionálních aerolinek RAA v Nashville. Podle dohody by měly Mesa Airlines koupit závazně 50 letadel a na dalších 50 mít opci.
„Když jsme vyvíjeli letadlo SpaceJet, věděli jsme, že změníme vnímání regionální letecké dopravy u cestujících i aerolinek. Rozhodnutí Mesa Airlines nám dokazuje, že letadlo naplňuje současné i budoucí potřeby v oboru a že o něj mají dopravci zájem,“ řekl Hisakazu Mizutani, šéf Mitsubishi Aircraft Corporation.
Mitsubishi má na letadlo, jehož vývoj se značně zpozdil, zatím celkem 214 objednávek. Kromě japonských ANA a Japan Airlines je největší zakázka od amerických SkyWest. Zástupci Mitsubishi už letos při představení letadla v Paříži uvedli, že se chtějí zaměřit hlavně na americký trh. „Americké aerolinky hledají letadlo, které jim umožní poskytovat cestujícím konzistentní a prémiové služby jak u dálkových letů, tak spojů na krátké vzdálenosti. SpaceJet M100 takové podmínky pro lety na kratší vzdálenosti splňuje,“ říká Jonathnan Ornstein, šéf MesaAir Group. Dodávky letadel by měly začít v roce 2024.
Mesa Air má ve flotile aktuálně letadla Embraer E175 a CRJ700 a 900. Firma s nimi létá na kratších letech pro American Airlines a United Airlines.
Mitsubishi upravilo model M100 pro podmínky amerického trhu, aby splňovalo definici letadla pro regionální dopravu. U něj je stanovena maximální váha 86 tisíc liber (39 tun) a 76 cestujících ve třech třídách. Firma míří s letadlem na stále relativně malý trh regionálních letadel s kapacitou do sta míst. I díky tomuto letadlu by mohlo vzniknout více přímých spojení mezi řadou měst, kam se dosud musí létat s přestupem. Jde o trasy, kam se nevyplatí nasadit větší letadlo a provoz menšího by byl příliš nákladný v přepočtu na sedačku. Díky výrazně nižším nákladům chce Mitsubishi stimulovat nový trh.
Mitsubishi už ovládlo produkci zatím konkurenčního letadla Canadair Regional Jet (CRJ), jeho výrobu od Bombardieru koupilo.
Start letadla má značné zpoždění, už probíhá ale jeho schvalování včetně certifikačních letů. Letadlo bude vybavené motory Pratt & Whitney PW1200 G, maximální vzletová hmotnost bude 42 tun. Dolet bude 3540 kilometrů.