ZMĚNA MÝTNÉHO SYSTÉMU – všechny podstatné informace na jednom místě
Technologii mikrovlnného mýtného systému nahradí po třinácti letech od 1. prosince 2019 nový mýtný systém na bázi satelitního sledování vozidel.
Technologii mikrovlnného mýtného systému nahradí po třinácti letech od 1. prosince 2019 nový mýtný systém na bázi satelitního sledování vozidel. Konsorcium CzechToll/SkyToll přináší dopravcům i dalším zájemcům všechny podstatné informace k registracím, otázky a odpovědi i termíny v nové příloze deníku Zdopravy.cz.
Státu přinese nový mýtný systém značné úspory – oproti mikrovlnné technologii ušetří jen na provozních nákladech řádově 1 miliardu korun ročně. Z vybraných peněz od dopravců se tak dostane do státního rozpočtu více peněz, které bude možné použít na investice do dopravní infrastruktury. Pro dopravce přináší generační změna mýtného systému povinnost registrovat se u nového provozovatele a instalovat ve vozidlech novou palubní jednotku. Tuto povinnost mohou splnit dopravci od 22. září 2019.
Satelitní mýtný systém představuje modernější a flexibilnější řešení pro provoz elektronického mýtného systému. V České republice je doposud díky omezeným technickým možnostem vnímaný mýtný systém chybně jako jednoduchý nástroj, jak vybrat co nejvíce peněz od dopravců za používání pozemních komunikací. Díky satelitní technologii lze však udělat z mýtného systému strategickou službu státu, která umožní flexibilně řídit dopravu i investice do dopravní infrastruktury.
Díky podstatně levnějšímu vybudování i provozu satelitního mýtného systému lze operativně měnit síť zpoplatněných komunikací bez nutnosti stavět desítky či stovky mýtných bran. Satelitní mýto tak otevírá cestu k lepším a bezpečnějším silnicím, ze kterých budou profitovat nejen řidiči osobních automobilů, ale i nákladní dopravci.
Z hlediska ekonomiky je zcela zásadní pokles nákladů na provoz systému. Zatímco provoz dnešního systému stojí český stát řádově 1,5 miliardy korun ročně, provoz satelitního mýta společností CzechToll na širší síti zpoplatněných komunikací bude stát řádově třetinu. Roční úspora přesáhne jen na provozních nákladech jednu miliardu korun.