Lodní výtah na Orlíku se kvůli suchu zastavil, nádrž je odříznutá od vodní cesty
Nedostatek vody dál znehodnocuje vltavskou vodní cestu, když ve čtvrtek byl kvůli suchu ukončen provoz lodního výtahu na Orlíku. Státní
Nedostatek vody dál znehodnocuje vltavskou vodní cestu, když ve čtvrtek byl kvůli suchu ukončen provoz lodního výtahu na Orlíku. Státní plavební správa to zdůvodňuje hydrologickou situací, neboť na Orlíku klesla hladina pod kritickou kótu 345,6 metru nad mořem.
„V případě, že dojde k opětovnému vzestupu hladiny, bude zařízení znovu uvedeno do provozu,“ uvedla plavební správa. Lodní výtah je jedinou možností, jak se mohou lodě dostat přes hráz Orlíku. V pravidelném provozu má být až do konce září.
Orlík se odstavením výtahu stal de facto odříznutou lodní enklávou, neboť vplutí na přehradu už není možné ani od jihu. Plavbu ze směru od Českých Budějovic a Týna nad Vltavou znemožňuje už od poloviny srpna uzavření plavební komory Kořensko, rovněž kvůli nedostatku vody. Vltavská kaskáda totiž musí primárně držet hladinu Vltavy v Praze, a to nejen kvůli lodnímu provozu, nýbrž především kvůli ředění splašků.
Unikátní lodní zdvihadlo je na Orlíku v provozu od roku 1961. Dráha je dlouhá 277 metrů, výtah překonává 70 výškových metrů. Na letošní podzim plánuje Povodí Vltavy modernizaci výtahu za 60 milionů. Stále však jde o polovičaté řešení, výtah zvládne převézt pouze plavidla do délky 8,5 metru a hmotnosti 3,5 tuny.
Stát proto už po desetiletí mluví o výstavbě druhého většího výtahu, který by mohl přes hráz dostat lodě o délce až 44 metrů. Povodí má aktuálně v běhu zakázku na technicko-ekonomickou studii k novému výtahu. Ještě větší překážku na vodní cestě pak představují Slapy, které mohou lodě do 8,5 metru překonat pouze na přívěsu za traktorem. I na Slapech má vzniknout výtah. Částky za oba výtahy jdou do miliard.