Let Smartwings na jeden motor už zkoumá Úřad civilního letectví
Úřad civilního letectví (ÚCL) jako první ze státních úřadů prolomil mlčení k případu letu společnosti Smartwings z minulého týdne. Boeing
Úřad civilního letectví (ÚCL) jako první ze státních úřadů prolomil mlčení k případu letu společnosti Smartwings z minulého týdne. Boeing 737-800 více než dvě hodiny letěl z Řecka s jediným motorem, ačkoliv předpisy Boeingu mluví o povinnosti posádky přistát na nejbližším vhodném letišti.
Ve svém vyjádření ÚCL konstatoval, že letadlo nepřistálo na nejbližším vhodném letišti, jak je to v zájmu bezpečnosti posádky a cestujících. „Nedošlo k přistání na nejbližším vhodném letišti tak, jak je to v zájmu bezpečnosti posádky a cestujících na palubě v tomto případě přímo požadováno výrobcem letounu,“ uvedl ÚCL v prohlášení.
Ředitel ÚCL David Jágr v České televizi uvedl, že jsou postupem pilotů šokováni a považují případ za bezprecedentní.
Předpisy požadují přistání na nejbližším vhodném letišti. „Termín Nearest suitable airport ÚCL považuje za nejbližší vhodné letiště. Mezi Samosem a Prahou je i jiné vhodné letiště na přistání s jedním motorem, než jen Praha,“ řekl mluvčí ÚCL Vítězslav Hezký.
Mluvčí Smartwings Vlaďka Dufková o víkendu pro server Zdopravy.cz uvedla, že firma neporušila žádné předpisy. „Posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo bezpečně přistálo. Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila,“ řekla Dufková. Podle některých zdrojů letadlo pilotoval šéfpilot Smartwings Pavel Veselý.
V minulosti přitom letadlo Smartwings při výpadku motoru raději přistálo na nejbližším letišti. V roce 2016 například při letu z Malagy do Prahy při úniku oleje a vypnutí motoru divertovali do Lyonu.
Úřad pro civilní letectví původně v prohlášení pro server TN.cz uvedl, že „není subjektem, který v daném okamžiku provádí šetření uvedené události, ani případné hodnocení závažnosti události.“ Server současně získal vyjádření maďarského řízení letového provozu Hungarocontrol, podle kterého vůbec posádka neinformovala dispečery o tom, že letí pouze s jedním funkčním motorem.
Redakce už o víkendu kontaktovala v souvislosti s letem Smartwings kromě ÚCL také Ústav pro zjišťování příčin leteckých nehod a evropskou leteckou agenturu EASA, odpovědi zatím nepřišly.
Případ vzbudil značné pozdvižení v mezinárodní letecké komunitě, řada pilotů mluví o bezpečnostním hazardu. Server Aviation Herald, který na případ upozornil jako první, upozornil navíc na výpověď maďarského řídícího letového provozu, podle kterého posádka vůbec neinformovala letové dispečery, že leté na jeden motor.
Prohlášení ÚCL
Úřad pro civilní letectví byl zřízen za účelem výkonu státní správy v civilním letectví. Jedním z jeho hlavních úkolů je dozor nad bezpečností cestujících a osob na zemi. Z toho důvodu každá událost resp. závěry z jejího šetření jsou důkladně prověřovány, zda nedošlo k porušení pravidel stanovených státem, výrobcem, provozovatelem atd. Pokud dojdeme k závěru, že pravidla byla porušena, pak v souladu s právní úpravou zahajujeme příslušné kroky.
V případě letu společnosti Smartwings po vysazení levé pohonné jednotky nedošlo k přistání na nejbližším vhodném letišti tak, jak je to v zájmu bezpečnosti posádky a cestujících na palubě v tomto případě přímo požadováno výrobcem letounu. Let byl však dokončen do cílové destinace.
Úřad pro civilní letectví napříč odbornými útvary proto ve spolupráci se svými partnery shromažďuje dostupné informace, vyhodnocuje je a po vyhodnocení přijme opatření. Zda to vyústí ve správní řízení vedené s velitelem letadla, společností, nebo dokonce podání trestního oznámení nelze v tuto chvíli předvídat, pro zamezení opakování podobného scénáře vynaloží ÚCL veškeré úsilí. Naším cílem je zejména docílení nápravy systému.