Rozhovor: Deset strojvedoucích z Bulharska se už učí česky, říká personální šéfka Arrivy

Vlak společnosti Arriva na nádraží v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlak společnosti Arriva na nádraží v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Společnost Arriva vlaky zakončila v pátek v jižních Čechách sérii svých spanilých jízd do regionů, kde bude od prosince jezdit

Společnost Arriva vlaky zakončila v pátek v jižních Čechách sérii svých spanilých jízd do regionů, kde bude od prosince jezdit ve veřejném závazku. Jedním z cílů byl i nábor nových zaměstnanců, především strojvedoucích. O tom, jak se to daří, hovoří personální ředitelka skupiny Arriva v tuzemsku Lucia Kunešová. 

Lucia Kunešová, personální ředitelka Arriva Transport Česká republika. Pramen: Arriva

Lucia Kunešová, personální ředitelka Arriva Transport Česká republika. Pramen: Arriva

Když jste začínali, jaká byla potřeba strojvedoucích na rámec těch 25, které už jste měli?

Potřebu jsme vyčíslili na dalších 120 lidí. Z toho už nyní máme zhruba 90, což je číslo z doby před prezentačními jízdami. Během těchto jízd jsme podchytili zhruba dalších 18 strojvedoucích s tím, že jde o mix hotových strojvedoucích a těch, kteří míří do kurzu.

Jak je rozdělených těch 90? Kolik jich je hotových?

Je to mix. Mnoho lidí je v zácviku, jsou tam lidé, kteří chtějí jen částečný úvazek, kteří jsou hotoví strojvedoucí, plus se samozřejmě rozjela kampaň na Slovensku. To je další potenciální zdroj.

Kolik máte lidí v kurzu?

Kurzů je více. Jeden běží od 1. července, další začne 1. srpna, vypadá to, že od 1. září budeme otevírat další. Plus jsou tam lidé, kteří jsou i v jiných kurzech; zařídili si je individuálně. Každopádně ze zmíněných 90 je většina hotových strojvedoucích.

To jsou Češi?

Ano, Češi, kteří přicházejí od jiných dopravců, například Českých drah.

Když jste mluvila o zkrácených úvazcích, jsou mezi zájemci třeba i penzisté?

Také, ale většinou jde o lidi, kteří jezdí pro jinou společnost a začnou jezdit i pro nás. Penzistů není mnoho.

Využijete i služeb agentur?

Ano, už jsme s nimi jednali a částečně jejich služeb využijeme. Kapacity pro nás mají připravené. Ale základním pilířem našeho provozu budou kmenoví zaměstnanci. Nebudeme na ně pospíchat, pokud se třeba nebudou cítit, necháme jim na zácvik delší dobu. Pokud budeme otevírat kurz začátkem září, tak je logické, že od prosince jeho účastníky nenasadíme. Takže pomoc agentur se nám bude určitě hodit, ale postupně budeme vychovávat a nabírat další vlastní strojvedoucí.

Co cizina mimo Slovensko?

Nabrali jsme několik strojvedoucích v Bulharsku. Není asi tajemstvím, že tamní strojvedoucí, kteří s námi chtějí spolupracovat, už jsou v kurzu českého jazyka. Od 1. července jsou v kurzu češtiny v Sofii. Jsou mezi nimi i tací, kteří mají k češtině blízko, například praděd byl Čech. Můžeme se kvůli licenci dívat jenom v zemích EU. Jde i o to, že Česko, Slovensko a Bulharsko mají historicky velmi podobnou rychlostní návěstní soustavu, jako žádné jiné země.

Vlak společnosti Arriva na nádraží v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vlak společnosti Arriva na nádraží v Českých Budějovicích.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Kolik lidí tedy už máte z Bulharska?

Je jich zhruba desítka, uvidíme, zda to někteří nevzdají. Třeba jim čeština nepůjde, nebo je přemluví manželka, aby zůstali doma.

Hlásí se vám také ženy?

Máme v kurzu na strojvedoucí dvě ženy. Jedna je naše stevardka a druhá přišla nově. Z hotových strojvedoucích se nám žena nepřihlásila ani jedna. Zvažujeme i náborovou kampaň zaměřenou přímo na ženy.

Jaká je situace u palubního personálu?

Je to jednodušší v tom, že stevardi a stevardky nemusejí absolvovat tak náročný kurz. Orientujeme se na mladé lidi, které si můžeme vychovat. Klidně bez zkušeností, kteří u nás zahájí praxi.

Hodně se toho už řeklo o platech strojvedoucích, na kolik si přijde u Arrivy takový průvodčí?

Je to kolem 30 tisíc hrubého. Plus nějaké benefity, jako je penzijní připojištění nebo jízdenka Arrivy.

Věříte, že do prosince budete mít všechny potřebné kádry pohromadě?

Jistě. Pokud nebude zcela naplněn stav kmenových zaměstnanců, využijeme pomoc agentur, nicméně postupně nabereme všechny potřebné lidi.

Tagy Arriva vlaky Lucia Kunešová strojvedoucí
84 komentářů