Rozhovor: Deset strojvedoucích z Bulharska se už učí česky, říká personální šéfka Arrivy
Vlak společnosti Arriva na nádraží v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Společnost Arriva vlaky zakončila v pátek v jižních Čechách sérii svých spanilých jízd do regionů, kde bude od prosince jezdit
30 HR není žádné terno, kolikpak vlastní mají fýrové u ČD? Stará data jsou mi na nic…
Prijde mi to opravdu uz ujete, nabirat lidi z ciziny, pokud nedokazu kvalitne zaplatit ceske pracovniky, kteri na trhu jsou. Za nekolikamesicnim kurzem ceskeho jazyka a nasledne i narocnych kvalifikacnich predpokladu je to nerealne. Kvalita osobni zeleznicni dopravy tim znacne utrpi, pokud se nezprisni pravidla u zkousek. A odnese to cestujici, pokud dojde k mimoradnosti a fira se cesky nedomluvi. Vzdyt i cesky strojvudce prochazi kurzem pul roku, umi skvele cesky a ma vystudovanou technickou skolu nebo uciliste u nas.
Například Českým drahám aktuálně strojvedoucí chybí – kde jinde „na trhu jsou“?
A Vy máte nějakého českého strojvedoucího?
Je zajímavé, že tu nikdo nepožaduje pořádný vlakový zabezpečovač, který by chránil před chybou nejen bulharských fírů.
To chce čas a pár mrtvých..
Až budou nabírat v Chorvatsku, doufám, že vezmou tyhle:
https://www.csfd.cz/film/442281-denik-strojvudce/prehled/
…signalizace nefunguje, takže červená je vlastně zelená 🙂 Jinak film je sestříhaný že srbského 3-dílného seriálu.
Když jsem před lety jako strojvedoucí odešel do cizí země za lepším, tušil jsem, že nebudu sám a situace na české železnici bude postupně vypadat jak vypadá. Snižující se nároky na kandidáty strojvedoucích a zaplňování prázdných míst kolegy z ekonomicky slabších regionů. To jsou jediné nástroje nejen zdejšího neschopného managementu. Tento dominový efekt vede k migraci pracovních sil napříč Evropou a její východní oblasti postupně ochromuje v klíčových odvětvích. Nejsem si na 100% jist, zda-li bych kdy ještě byl ochoten pracovat pro kteréhokoli českého dopravce, byť by mi nabídnul mzdu srovnatelnou s mojí současnou. Mrzí mě však, že namísto výrazného… Číst vice »
Stejně jak vy jste odešel za lepším a byl jste přílivem levné pracovní síly, tak i Bulhaři jdou za lepším. Záživná debata.
njo děje se úplně to samé, co jste prožil vy. vy jste se posunul na místo, které pokládáte za lukrativní, tím pádem vzniklo místo a na něj se posunul někdo další, kterému vaše staré místo přijde lukrativní. To je celý. Stejný mechanismus.
A řeknete nám, kam odešli ti původní strojvedoucí, které jste sám nahradil? A nekoukali tam na Vás také trošku jako na exota z Východu, co se tam dostal díky sociálnímu dumpingu a přílivu levné pracovní síly? A chtěl byste platit více za jízdné, aby mohli mít čeští strojvedoucí lepší mzdy?
Druhou věcí je, že Bulharsko je také v EU. Takže – stejně jako Vy jste „místní“ za humny a máte právo tam mít práci, stejně tak mají Bulhaři právo odejít za lepšími pracovními podmínkami sem, když už zdejší podmínky Čechům nevoní.
Dobrý den , myslím že uvažované řešení je úplně normální stav . Piloti z Egypra létají do Říma a pozastavuje se nad tím někdo? Naučili se anglicky , předpisy , stroj a letí. Stejně to bude s Bulhary na kolejích . Potíž je v době jakou na to mají . Proč zrovna Bulhary možná plyne z prac trhu okolních států a úrovně vzdělávání v dané zemi . Zádrhel vidím v azbuce .
Bulhaří stejně jako Rusové latinku buď již plně znají nebo jsou schopni na ni rychle přejít.
Velký humbuk pro nic.
Učte je spíš anglicky, ne? Vždyť za chvíli kvůli „jednotné evropské železnici“ budou stejně muset mluvit v Česku anglicky i čeští fírové :))
Něco takového je sen a nikoli nastávající krizová realita.
Něco takového je blbost. Jediná anglicky mluvící země je z EU na cestě ven, tj proč v EU zavádět povinně komunikaci v jazyku země, který není členem…Já bych hlasoval pro Němčinu, tímto jazykem hovoří největší % obyvatelstva EU
A druhá anglicky mluvící země nemá žádnou železnici 😁
To si dělají kozy. Učí cesky. Teď jo.. dobry den, nashledanou. Ano ne. Volno.. problém..
Ona se věc má tak, že vybraní uchazeči česky většinou již umí (alespoň hovorovou CZ, díky předkům či smíšeným manželstvím). Základ tedy mají. Dokonce u některých pohovor probíhal rovnou v CZ.
A co je důležité, o práci STROJVEDOUCÍHO stojí a chtějí jí dělat.
Jen tak na okraj bych se chtěl zeptat, co musí udělat český strojvedoucího za jazykové zkoušky, aby mohl jezdit v D nebo A?
ono spoustu fírů i výpracčích, hlavně ve Slezsku, také hovoří „plynulou ryzí češtinou“, nehrotil bych to. Pokud se naučí dobrá, nechť tu jezdí.
Já se picnu. Je tu celá řada komentářů, jak Bulhaři (rozumějte ty z Bulharska, ne z Budějovic) budou znamenat pro vlaky v Česku problémy, jak něco nepůjde atd atd. Nezapomnělo se nějak rychle, že rakouští strojvedoucí zvládli jezdit z Linze do Budějovic? Že strojvedoucí čeští fungují i na příhraničních německých tratích, kde musí zvládnout komunikaci v němčině. V čem je to jiné, než když Bulhar pojede s rychlíkem do Tanvaldu nebo s Desirem do Liberce, pokud složí všechny zkoušky a zvládne češtinu? Vůbec v ničem! Já vím, že je to možná proněkoho nepříjemná skutečnost, ale svět nestojí a nepadá jen… Číst vice »
To se teda picni, patláš jablka s hruškama. Nejde o jazykovou byriéru jako takovou, ale o tempo a termín jejího překročení, který je prostě iracionální. Člověk se s narůstajícím věkem učí stále hůř a hůř. Bulhary čeká ve velmi krátkém časovém horizontu získat jazykovou způsobilost (je potřeba jí pak dlouhodobě udržovat a prohlubovat v hovorovém i písemném podání) a to nejen v běžném, železničním, nebo dopravním rozsahu, ale také v rozsahu komunikace například se záchranáři IZS. Současně s tím musí získat způsobilost dopravní a také technickou pro získání oprávnění dopravce, v neposlední řadě projít zácvikem v provozu, aby viděli jak… Číst vice »
Slyšel někdo z vás někdy například např. komunikaci přes vysílačku? I domácí mívají problém porozumět.
Ano, rakousští strojvedoucí skutečně zajížděli do Budějovic a někteří rozuměli česky velmi dobře. Problém většinou nastal, když měl jet na rozkaz papírový. To se po tom nepohnulo kolo.
Bulhaři jsou narozdíl od Ukrajinců docela slušní a pracovití, taková je moje zkušenost, taky se celkem rychle asimilují, nedá se to srovnávat s Ukrajinci, možná proto, že Bulhaři jsou tu opravdu v menšině a nežijí ve svých „ghettech“. Těm klukům to tedy přeji, pokud jim to půjde, nebudou mít problém s předpisy, tak proč ne, fíry potřebujeme jako sůl.
Asi dva kiláky odemně je ubytovna kde bydlí Bulhaři, kteří pracují v nedaleké fabrice. Vůbec nechápu proč tam ta policie furt 2-3 týdně jezdí.
Myslíš třeba tyhle?: https://www.bild.de/bild-plus/news/inland/news-inland/gruppenvergewaltigung-in-muelheim-nachbarin-die-sind-aggressiv-63175512,view=conversionToLogin.bild.html
A jak Ti zní tato věta.: „Rakušané jsou narozdíl od Čechů poctiví“. Pravdivost tohoto výroku je úplně stejná.
O něco výše s Vámi nesouhlasím, ale tohle jste napsal moc hezky, souhlas!
Pán Bůh s námi a zlé pryč. To nechci vidět tu elitu a výkvět na kolejích z Trychtýřova povoznictví. Měl jsem možnost si to u Arriva vraky s.r.o společnost s rozumem omezeným vyzkoušet a nikdy bych tam nevlezl. Elitní firove vyhození např. od Metransu za dvakrát přijeté návěstidlo…. To že jim odmítám žrát lži, tak pán houba, ať nejsem konkrétní na jména o mě prohlašuje, že jsem jim udělal mimořádnou událost a utekl jsem od ní. Prostě pokud se od nich nenecháš jebat a ponižovat, tak tě budou špinit kdekoliv, ale pořádek si ve vlastní řadě udělat neumí. Nepochopil jsem,… Číst vice »
Elitní fírové a dvakrát projeté návěstidlo? To je jako elita? Ti můžou být rádi, že neskončili s obviněním z obecného ohrožení. A vyrobit MU je jednodušší než by se mohlo zdát. Holt koleje nejsou silnice, tam se nedá strhnout volant a hodit kličku a kdo to nechápe, na koleje nepatří
Šulc. To je ten Šulc co rozjížděl Vogtlandbahn na Liberecku?
Osobně by mne hodně zajímalo, co by personální šéfová odpověděla na otázku, co si představuje pod pojmem povinnosti držet pohotovost v pracovní smlouvě pro strojvedouci a proč když všude v nabídkách mají 5 týdnů dovolené pak v návrhu pracovnich smluv jsou pouze 4 týdny a ústní přislib na budoucí navýšení. To je trošku podvůdek.
Například jak má držet strojvedoucí pohotovost, jak jí chtějí odměňovat a jak se snoubí držení pohotovosti strojvedoucím s volnem a zákoným odpočinkem
Ten jeden den dovolené je cca 5 a 20 minut. Tudíž máš li směnu, která má 12 hodin, tak jsou to 3 sny dovolené v hýždi…
A co tím chcete sdělit? To je zcela známej a obecnej princip ne? Jenom Vám tam trošku schází, že když máte tu „dvanácku“ a pak tři dny volna, tak jste vlastně doma dny čtyři, když to bude „dvanácka“ přes půlnoc tak dnů pět. Obecně ale veřejně daná nabídka zaměstnání, s deklarací 5 týdnů dovolené a následné předkládání pracovních smluv s nárokem 4 týdny dovolené, není prostě čistá praktika, ale pěkná levota. Když nehraje zaměstnavatel už od samého počátku fér, má cenu si s ním vůbec začínat, když člověk s rodinou či závazky potřebuje i trošku nějaké jistoty. Když se to… Číst vice »
Přesně kůly tomu jsem nakonec šel k ČD kde je všechno jasně dané kolektivní smlouvou a ne soukromníkovi. Ono to nakonec vyjde finančně nastejno+ u ČD režijka, větší příspěvek na penzijko a dovolenou a ještě pár drobných benefitů navíc.
Dříve jsem si myslel, a ještě dříve tomu tak asi opravdu bylo, že strojvůdcem se může stát člověk, který absolvuje potřebné studium elektrotechnického oboru na Střední průmyslové škole. Tento maturant se po nějakém zácviku může stát strojvůdcem. Tak to bylo v době, kdy maturita měla jakosi prestiž. Řidičem mohl být vyučený člověk i bez maturity (např. automechanik) s příslušným řidičským průkazem, strojvůdcem odborně připravený maturant a pilotem odborně připravený vysokoškolák. Dnes to vypadá, že vítán je každý, kdo je ochoten makat jak Bulhar.
Maturita zcela zaslouženě nemá prestiž už dlouhá léta. Jinak řečeno, procentuální množství blbců se neliší mezi vysokoškoláky, maturanty, vyučenci a třeba jen lidmi se základní školou.
Pokud dopravce bude shánět schopného člověka do svých řad, tak by vzdělání mělo být tím posledním kritériem.
Jistě je dnes jednodušší dostat se na mašinu. Pokud si človek v dřívějších dobách nezvolil železnici v mládí, huře se tam dostával později. Nehodnotím jestli je to dobře nebo špatně. V těch inzerátech Arrivy trochu postrádám informaci jaké požadavky by měl uchazeč splňovat. Pokud jde o kvalifikaci, i za císaře pána se vědělo že berou lidi „od černého řemesla“. Jinak řečeno, mělo se za to, že kovář nebo zámečník k tomu má blíže než pekař, nebo cukrář. Pokud je mi známo, jedná se o profesi kde se toho človek musí hodně naučit. Není to jako číšník v páté cenové skupině,… Číst vice »
Tak ono jezdit za císaře pána s párou bylo úplně něco jiného, než dnes.
Arriva takový požadavek nemá, ale třeba ČD má tento požadavek:
„…minimálně ukončené střední vzdělání s výučním listem strojního, elektrotechnického, stavebního nebo dopravního zaměření nebo úplné střední vzdělání s maturitou.“
I ČD možná v budoucnu požadavky zmírní, nedostatek lidí je donutí. Třeba vyučení v oboru mechanik lokomotiv neznamená v podstatě nic, vše potřebné se člověk naučí až při práci v depu – vlastní zkušenost.
Omyl, to nejsou požadavky ČD ale státu a Drážní Úřad si tyto kontroluje a nikoho kdo nesplňuje tyto podmínky ke zkouškám nepřipustí. Takže Arriva nemusí za sebe tyto podmínky psát. Jsou dané zákonem
Jak píšete, ještě je možné vyjednat na DÚ výjimku jak kolega vyučený dřevorubec. Na DÚ se pošlou vysvědčení a pokud tam jsou potřebné předměty tak ji DÚ schválí. Ale jako kuchař, cukrář a pod nemá šanci.
Tady si to trošku pletete. Tyto požadavky nemá ČD ale určuje je zákon o drahách. Takže pokud tam arriva pošle někoho kdo to nesplňuje tak mu drážní úřad nevydá licenci i kdyby složil zkoušky.
To jsem nevěděl, děkuji.
Myslím si ale, že v blízké době bude na čase změna tohoto zákona.
Věřím tomu, že pokud člověk má chuť a odvahu tu práci dělat, tak se výborný mašinfíra může stát třeba z kadeřnice nebo z popeláře…
A naopak – třeba i vyučený elektromechanik kolejových vozidel se může stát i dost špatným mašinfírou.
Aktuálně se bere jakákoliv maturita, takže stačí dodělat maturu a i pekař má šanci. Jestli to dá je věc jiná.
Odbornou způsobilost žadatelů o licenci určuje vyhl.16/2012 kde v §2 odst.1 je požadováno minimálně střední vzdělání s výučním listem strojního,elektrotechnického,stavebního nebo dopravního zaměření. To co píšete o „úplném středním vzdělání s maturitou“ tam docela jistě není. Takže absolventi konzervatoře či hotelovky by se mezi kandidáty vyskytovat neměli.
Neumíte číst, minimálně vyučení v ovorech,…. maturita, VŠ už jakákoliv.
Dáte mi tady citaci zakona které jste sám nepochopil…
Stano a další kteří dali mínus najděte si vyhl 16/2012 a ČTĚTE.
Dříve strojvůdcovství s elektrotechnikou mělo pramálo společného. Kolik je na lokomotivě (parní) elektrotechniky? Takže to asi podle druhu a kvality strojů a systému péče o ně včetně systému řešení poruch může být různé.
Maturita z elektra se chtěla skrz to, že strojvedoucí byli zároveň elektrikáři, kteří si byli schopni lokomotivu (elektrickou, dieselelektrickou) opravit sami. Tyto doby stykačovo-relátkové však pomalu pomíjí, neboť nyní jsou lokomotivy ovládány přes počítač
Pro motorák s diesel-hdyrodynamickým přenosem výkonu (konkrétně řada 845) je naprosto irelevantní vzdělání v oboru elektro. Automechanik z garáží dopravního podniku na tom bude líp.
A pro řízení lokálkových strojů s mechanickou/hydraulickou na neelkrizovaných tratích je vzdělání v oboru elektrických strojů stále potřebné? Já jen, že taková 810 (Reginova) má ze všeho nejblíž k autobusu.
Otázkou je, zda vůbec a jakým bude i v této době pro (jak kterého) zaměstnavatele = dopravce přínosem zaměstnanec schopný a oprávněný ovládat jen velmi málo typů (řad) vozidel – ale asi platí, že „v nouzi čert i mouchy lapá“ …
Ono je to vlastně jednoduché. Prostě nějak se s tou zkouškou cizinci probijí a jestli pak už udělají nějakou nehodu z důvodu z špatného pochopení, tak manažeři Arrivy sedět nepůjdou, ale ten strojvedoucí. On bude právně postižitelná osoba a všichni budou spokojeni, jak se ušetřilo. A bude si moci vybrat jestli to bude chtít odsedět u nás nebo v Bulharsku.
Ušetřilo?
Myslím si, že Arriva tímto krokem nijak nechce ušetřit. Prostě jen už v našich luzích a hájích už nenajde lidi. Zatím se ruší, v Německu, Rakousku a u nás je něco málo vlaků z důvodu chybějících strojvůdců. Zatím.
Naopak. V Rakousku se jich ruší hodně. Jen nejde o „Fensterzüge“, tak to prostě není tak moc vidět.
O Německu nemá ani smysl mluvit. Ad-hoc vlaky pro DB už nezkoušíme ani nabídnout, protože odpověď je předem jasná. Teď, když byla výluka v Passau a všechno jsme 10 dní honili přes Freilassing, se to ukázalo v plné nahotě – vlak se zpožděním 3 a více hodin už prostě neměl šanci, protože na obou stranách hranice nebyl potřebný personál, který by zpožděné vlaky převzal a dovezl do cíle…
Jestli pak už udělají nějakou nehodu z důvodu z špatného pochopení, půjde po právu sedět český železničář používající zcela nepředpisový a nedostatečný způsob komunikace.
Myslím, že mnoho Čechů má problémy pochopit srozumitelnost českých drážních předpisů. Uvidíme jak si s tím poperou Bulhaři.
:-))
Právě pro tu nesrozumitelnost problém nebude.
Oni těm předpisům leckdy samozřejmě nerozumí ani ti, kdo je napsali nebo kdo je zkouší. Čech to holt nějak okecá a zkoušející to zkousne, protože si není jist. To zvládne i Bulhar.
V roce asi tak 1991 jsem se učil Dopravní předpisy, tehdy v roli zaměstnace ČSD. Po dvou třech pivech nebyla lepší možnost, jak rychle usnout…
A za tu nesrozumitelnost předpisů může Qvízozapletl, aztécký bůh hádanek.
Není žádný důvod, proč by tu nemohli jezdit bulharští strojvedoucí.
Když tu mohou jezdit takoví takzvaní strojvedoucí, kteří způsobili nehody třeba v roce 2018 u Křemže nebo v roce 2011 u Vodňan a kterým ještě pochybná organizace Federace strojvedoucích zlehčuje jejich vinu, tak proti nim by byl jakýkoli člobvěk třeba z domorodého kmene ve střední Africe pro všechny doprace výhrou.
A pak ještě ten ožrala z Golčova Jeníkova (2016)…
Tak ten samozřejmě už nejezdí a sedí v base, ztrátou bezúhonnosti už nebude splňovat podmínky pro výkon funkce strojvedoucí.
Tak to pánbů s námi a zlé pryč
Zlé pryč?
To jako, že čeští neschopní strojvedoucí emigrují do Bulharska? Moc jich sice doufám není a tady by nikomu nechyběli. Ale proč posílat Trojské koně na Balkán. Ti lidé tam si to myslím nezaslouží.
Tak tady už končí veškerá sranda…v článku jsem se dozvěděl, že v Bulharsku je návěstní soustava podobná jako u nás… takže „zelená“ jeď, červená „stůj“ a všechny ostatní barvy znamenají „pozor“! A dalších 3 tisíce článků předpisů SŽDC D1 ?
Jestli jsou tam zvyklí na pruhy či blikající zelené a žluté, resp. hlavně na princip „horního a dolního světla“, tak věřím, že to pochopení situace u nás může výrazně usnadnit oproti zemím, kde to třeba je nějak úplně jinak. Na tom bych nic zvláštního nehledal. V článku se přece nepíše, že je tam všechno stejné.
Světelná návěstní soustava je zlomek toho, co v předpise SŽDC D1…ve své podstatě bych to 4leteho syna naučil taky. Ustanovení pro posun, funkční kódy, PMD a stovky jiných věcí je už jiná liga.
A jéje! Už se zase hledají důvody proč něco nejde. Modropryží uvažování.
Nehledají se (obecně) – hledá je jeden konkrétní člověk, stavící se do pozice konzumenta Šalamounova trusu!
Tolik sebekritiky bych od vás nečekal.
Mýlíte se: já nejsem Roman Svačina – a ani se za něho neschovávám! Navic ta vaše zbytečná hloupá invektiva připomíná spíše pravdu známou ze starého přísloví „podle sebe soudím tebe“ …
Máte pravdu, je to dost náročná liga a jazykovou bariéru jim nezávidím Neznám podrobnosti procedury k získání kvalifikace strojvedoucího, ale důvodně předpokládám, že jejím vrcholem jsou zkoušky prováděné DÚ. A tyto zkoušky kladou stejné nároky na uchazeče z Bulharska jako na etnického Čecha.
A to tady (nebo v článku) jako někdo zpochybňuje?
Věřte tomu, že pokud jste se to dokázal naučit (třeba i) Vy, Bulhar to dokáže taky.
Zde musí do hry vstoupit jak DÚ, tak DI a když se jedná o cizí jazyk, tak v podstatě nekonečné školení a udržování, obdobně, jako když čech jezdí do Německa. Také se doufám projeví SŽDC a to tak, že když se nedomluví, tak nepojede, nebude posunovat a bude se řešit s dopravcem. Ale nemusíme chodit daleko, při nedávné výluce mezi Praho Holešovice, Prahou Bubenčí, Prahou Podbabou a Roztoky u Prahy se děla docela zajímavá věc a to, že motoráček Arrivy jedoucí jako vlak, vjel do výhybny Praha Bubeneč a kolem odjezdového návěstidla profrčel do Prahy Podbaby kolem návěsti posun dovolen.… Číst vice »
Máš starost o Bulhary, přitom je „vydět“, že s češtinou na tom taky nejseš kdoví jak na výši… Výdrž do prosince 😉
„Prošlo by to u modrých?“ Samozřejjmě – tento postup je zcela legální a byl provozován (m.j. i na můj popud) už loni. kdy „ARRIVA vlaky“ ještě „tangentu“ dávno neprovozovala a jezdily na ní „šukafóny ČD“: jinak by totiž „tangenta“ ve svém nejfrekventovanějším úseku při výkukách nejezdila vůbec! A za to, že za peróny zastávky Praha-Podbaba ve směru na trať není už žádné odjezdové návěstidlo blokující odjezd (jsou tam jen „ranžírky“ pro posun po spojkách mezi hlavními kolejemi), ale že zastávka je v tomto směru vlastně už jakoby na „širé trati“, a že toto řešení výrazně omezujě propustnost při výlukách v… Číst vice »
Soudruhu, neb když v důchodu, jistě jste dobou postižen, jednak píši, že to samozřejmě dopravně jde, ale jsou k tomu bezpodmínečná další opatření, která jsou však ignorována o sto šest právě dopravcem a jedině. A dělat z jednoho překlepu drama, tak si projděte všechna zdejši vlákna a znevažujte je klidně všechna. Připadá mi to, jako když přijdete oznámit trestný čin na PČR a jen proto, že je protokol samá hrubka se čin nestal 🙂 Za to váš výraz “ jakoby na širé trati“ je opravdu pramenící z předpisu. Praha Podbaba je zastávkou v obvodu stanice, dopravny. Je posun s cestující… Číst vice »