České dráhy podle Libereckého kraje ohrožují důvěru lidí v železnici
Liberecký kraj se pustil do ostré kritiky Českých drah kvůli nedostatku motorových vozů řady 840 RegioSpider na části Jizerskohorské železnice.
Liberecký kraj se pustil do ostré kritiky Českých drah kvůli nedostatku motorových vozů řady 840 RegioSpider na části Jizerskohorské železnice. Kvůli výpadku vlaků musí nasazovat České dráhy regionovy, ty ale nestíhají často stanovené jízdní doby a kvůli zpoždění je zrušená návaznost na autobusové spoje.
Omezení provozu se týká tratí z Liberce do Frýdlantského výběžku. České dráhy tam nasadily mimořádně regionovy, protože o dva motorové vozy přišly při nehodách na přejezdu, další byly na plánovaných opravách. Podle tiskové zprávy kraje ohrožují České dráhy důvěru lidí v železnici.
Podle Jana Svitáka, náměstka hejtmana Libereckého kraje zodpovědného za rezort dopravy, investic a veřejných zakázek první týden provozu s náhradními soupravami ukázal, že se spolehlivost provozu snížila prakticky k nule. Téměř každý den nabíraly vlaky desetiminutová zpoždění, některé spoje pro poruchu nedojely, jiné musely být zrušeny zcela. „Bohužel se projevila vysoká poruchovost náhradních vozidel, navíc mají Regionovy problémy vůbec stihnout jízdní řády sestavené pro kvalitnější Stadlery. S dopravcem proto o problému znovu jednáme. Pokud nedojde k okamžitému zlepšení, budeme hledat i jiná řešení, včetně náhrady vlaků autobusy,“ řekl Sviták. „Sankce za nespolehlivý provoz budeme s dopravcem řešit, jakmile se situace v provozu stabilizuje,“ dodal Sviták. „Cestující musí mít k veřejné dopravě důvěru a jistotu, že se dostane do školy, do práce a poté i domů. Věřím, že České dráhy urychleně přijmou opatření, které spolehlivost provozu zajistí,“ doplnil náměstek.
Uznává sice argument Českých drah, že za odstavení dvou vozů nemohly, současně ale upozornil, že podle smlouvy mají mít dvě záložní vozidla. „Je pravdou, že dvě vozidla Českých drah Regiospider byla postižena nehodami na přejezdech. To však odpovídá počtu záložních vozidel, která Liberecký kraj dopravci také financuje. Ze zbývajících patnácti vozů nutných pro provoz jich v jednu chvíli bylo provozuschopných jen deset. Obávám se, že to ukazuje spíše na dlouhodobé systémové nedostatky v zajištění pravidelné údržby nebo disponibility náhradních dílů ze strany Českých drah, než aby to bylo možné omluvit jen shodami mimořádně nepříznivých okolností,“ řekl Sviták.
Jaroslav Jirman, ředitel Regionálního obchodního centra ČD v Liberci uvedl, že vlaky chtějí opravit co nejdříve. „Díky mimořádným směnám opravárenského týmu v Liberci by se měla dvě vozidla RegioSpider řady 840 vrátit do provozu již 15. a 20. června 2019 a do 30. června 2019 i motorový vůz poškozený při střetnutí na přejezdu z 12. června 2019. Bohužel dva RegioSpidery jsou po střetu s automobilem poškozeny natolik, že bude oprava s velkou pravděpodobností trvat několik měsíců,“ řekl Jirman.
Kraj postup Českých drah kritizoval i kvůli tomu, že dlouhodobě počty cestujících na železnici rostly. „Aktuální situace nás velmi mrzí také z toho důvodu, že si po několika letech lidé začali zvykat na nový způsob dopravy, kdy na vlaky navazují autobusové linky rozvážející cestující po celém Frýdlantském výběžku. Vlaky mezi Libercem a Frýdlantem využilo v březnu 2019 přes 2600 cestujících za den, to je spolu s tratí do Hrádku nad Nisou nejvíce v Libereckém kraji,“ řekl Pavel Blažek, jednatel společnosti KORID LK, která dopravu v kraji koordinuje. „Při plánování jízdních řádů s návaznostmi mezi vlaky a autobusy samozřejmě počítáme i s možností určitého zpoždění. Ale v případě nepravidelností v řádu desítek minut musí často návazný vlak nebo autobus odjet, aby nebyly řetězově postiženy jiné důležité přípoje nebo další spoje, na kterých vozidla pokračují,“ vysvětlil Otto Pospíšil, zástupce ředitele společnosti KORID LK, proč je důležité, aby vlaková doprava fungovala spolehlivě.