EvoBus v Česku zdvojnásobí výrobu, karoserie pojedou do Německa vlakem
Výrobce autobusů Setra či Mercedes Benz, společnost EvoBus, výrazně rozšíří svůj závod v zápodočeském Holýšově. Expanze firmy je zajímavá i
Výrobce autobusů Setra či Mercedes Benz, společnost EvoBus, výrazně rozšíří svůj závod v zápodočeském Holýšově. Expanze firmy je zajímavá i z pohledu železnice: svařené karoserie budou jezdit do sesterského závodu v Německu po kolejích.
Plzeňský krajský úřad dospěl ve zjišťovacím řízení k závěru, že plány EvoBusu na rozšíření nemají významný vliv na životní prostředí a veřejné zdraví a nebudou posuzovány
podle zákona.
Firma zatím oficiálně plány nekomentuje, chce je zveřejnit v příštích týdnech. Veškeré informace o rozšíření jsou ale ve veřejně dostupné dokumentaci, kterou výrobce autobusů předložil úřadům.
EvoBus v Holýšově dosud svařuje karoserie pro městské autobusy, nově k nim chce přidat i výrobu dálkových autobusů, které v Česku znají cestujících například z linek FlixBusu.
Proto chce postavit úplně novou výrobní halu, kde chce svařit až 3000 karoserií za rok. Jde tak téměř o zdvojnásobení výroby. Rozšíření, které má zabrat 13 hektarů, má vést i k nárůstu počtu zaměstnanců ze 640 na 1172. Výroba nových karoserií má být s vyšší přidanou hodnotou, než dosud. „Dojde tak z ekonomického hlediska k žádoucímu posunu, kdy bude exportován produkt ve vyšší fázi směrem k finalizaci,“ napsal EvoBus do žádosti.
Zatímco dosud vozí karoserie na kamionech, nově by měly do německého závodu v Neu Ulmu jezdit po železnici. I proto, že karoserie pro patrový autobus se na návěs kamionu nevejde.
Přepravu karoserie už vyzkoušely ČD Cargo ve spolupráci s DB Cargo, tentokrát ještě ve směru z německého závodu Neu Ulm do Holýšova u Plzně. Od roku 2019, až dojde k rozšíření českého závodu, by měly putovat vlaky opačným směrem.
I když by vlaky do Neu Ulmu měly kratší cestu přes Domažlice, budou jezdit nejspíše přes Cheb. Podle Michala Roha z ČD Cargo je to z technických důvodů.