Stát poprvé představuje veřejnosti jednotný tarif na vlaky, má nové logo
Široká veřejnost má poprvé možnost promluvit si s tvůrci nového Systému jednotného tarifu. Ten má oficiálně platit od příštího prosince,
Široká veřejnost má poprvé možnost promluvit si s tvůrci nového Systému jednotného tarifu. Ten má oficiálně platit od příštího prosince, stále je ale ve hře možnost spustit možnost cestovat na jednu jízdenku po celé republice s letošní prosincovou změnou jízdního řádu.
Státní podnik Cendis, který systém jednotné jízdenky připravuje, má svůj stánek na veletrhu Czech Raildays v Ostravě. „Lidé se mohou zeptat na cokoliv, co je s novým systémem zajímá,“ řekl Václav Henzl, který má projekt na starosti.
Konkrétní odpověď nedostanou zatím pouze na to, zda začne systém fungovat už letos nebo příští rok, o tom stále není rozhodnuto. Podle Henzla záleží i na dopravcích, zda stihnou své odbavovací systémy připravit. Povinnost budou mít až od příštího prosince.
Cendis ukázal i nové logo a celou vizuální podobu nového systému. Veškeré informace jsou na stránkách jednajizdenka.cz.
Nový systém nenahradí nabídky jednotlivých dopravců, umožní ale cestujícím na jednu jízdenku cestovat s více dopravci.
V systému jednotného tarifu (SJT) bude možné koupit jednotlivé jízdenky (zpáteční budou s pětiprocentní slevou), časové jízdenky (síťové, traťové i zónové), rezervace i doplatkové doklady (například změna třídy). Prodejní systémy dopravce budou propojeny se SJT, za prodej bude dopravce či jiný prodejce dostávat provizi. V případě virtuální jízdenky (e-shop) to bude pět procent, na kamenných pokladnách sedm procent.
„Snažíme se těsně kopírovat tržní cenu takovým způsobem, abychom nenarušovali trh. Dopravce nesmí vnímat státní tarif tak, že mu kanibalizuje tržby,“ dodal Henzl. Například síťová jízdenka ve druhé třídě na celý rok bude stát 22500 korun (ČD dnes 19990 korun), první třída bude za příplatek 5590 korun