Airbus číslo 12 000. Symbolicky ze zakázky, kterou se snažil zrušit Boeing
Výrobce letadel Airbus předal včera už dvanáctitisící letadlo, které firma vyrobil. Airbus si jako jubilejní stroj vybral letadlo, kterým nenápadně
Výrobce letadel Airbus předal včera už dvanáctitisící letadlo, které firma vyrobil. Airbus si jako jubilejní stroj vybral letadlo, kterým nenápadně poškádlil i svého rivala Boeing: jde o Airbus A220-100 z velké zakázky pro Delta Air Lines. Kontrakt se Boeing snažil neúspěšně zrušit. Airbus dnes současně oznámil zlepšení parametrů pro toto letadlo.
Jubilejní airbus je airbusem ve skutečnosti jen podle názvu. Původně jde o letadlo CSeries od Bombardieru, který byl nucen kvůli ekonomickým problémům způsobených i postupem Boeingu výrobu prodat právě Airbusu. Ten model přejmenoval na A220.
Pro Deltu jde o dvanáctý A220, který má ve flotile. Delta je s 90 objednanými kusy největším zákazníkem programu A220. Airbus v tiskové zprávě oznámil, že firma předáním jubilejního letadla chtěla zdůraznit svoji rostoucí přítomnost na severoamerickém trhu.
Proti zakázce vystupoval Boeing, který přesvědčil americkou vládu, aby na letadla uvalila cla ve výši 292 %. I když k jejich zavedení nedošlo, výrobu letadel koupil Airbus. Ten chystá ve svém závodě v Mobile v Alabamě, kde se už staví další hala. Dosud se vyrábí v kanadském Mirabelu u Montrealu.
Zkušební let s jubilejním airbusem piloti absolvovali záměrně tak, aby trasa na radaru ukázala nové výročí Airbus.
You can replay yesterday’s celebratory test flight at https://t.co/tkIE6Wehpt https://t.co/1KM2qE9w1i pic.twitter.com/lota5aJijN
— Flightradar24 (@flightradar24) May 9, 2019
Jen den po slavnostním ceremoniálu oznámil Airbus, že nově zvyšuje maximální vzletovou hmotnost letadel A220 o další 2,4 tuny. Současně zvýšil maximální dolet letadel o zhruba 800 kilometrů až na 6 300 kilometrů. Ukazuje se tak, že letadlo má nakonec ještě lepší letové vlastnosti, než vývojáři původně plánovali.
Prvním dodaným airbusem zákazníkovi byl letoun A300B2 pro Air France. Dosáhnout dalších 6 tisíc dodaných letadel trvalo Airbusu 36 let. Dalších šest tisíc letadel zvládla firma ale vyrobit už za 9 roků.