Pardubický kraj zveřejnil smlouvu s Českými drahami, modernizaci vlaků neřeší
Pardubický kraj zveřejnil podmínky, za jakých budou od prosince letošního roku s novým jízdním řádem jezdit na většině tratí České
Pardubický kraj zveřejnil podmínky, za jakých budou od prosince letošního roku s novým jízdním řádem jezdit na většině tratí České dráhy po dobu dalších deseti let. Obsahuje i detaily o tom, jaká vozidla budou kde jezdit, nemluví ale příliš o slibovaném zlepšení kvality vozidlového parku.
Kraj smlouvu zveřejnil na profilu zadavatele, vzhledem k neexistenci přímého odkazu je k dispozici ke stažení i zde. Smlouvu získaly České dráhy přímým zadáním. Na rozdíl od smlouvy s Leo Express není uvedena veřejně ani cena, tu deník Zdopravy.cz zjistil až na vyžádání u Pardubického kraje: 122,84 Kč za vlakokilometr.
„U ČD je cena za 1 vlakokilometr ze smlouvy vypuštěna z důvodu podstatně většího rozsahu kilometrů na jednotlivých tratích, rozdílného nasazení typu vozidel a v neposlední řadě i většího přesahu objednávky PK na území sousedních krajů. Průměrná cena za 1 vlkm tedy není v případě ČD plně vypovídající,“ vysvětlil mluvčí kraje Dominik Barták.
Desetiletá smlouva s Českými drahami počítá s celkem 4,75 miliony kilometrů za rok. Ročně tak má Pardubický kraj zaplatit zhruba 583 milionů korun, cena se bude navyšovat podle smluvně stanoveného vzorce zohledňující především inflaci. Leo Express bude jezdit za 125,83 Kč, ale s novějšími vlaky.
Smlouva s Českými drahami a Leo Express se liší mírně v oblasti sankcí za nedodržení kvality. České dráhy mohou ročně dostat v součtu osm milionů korun na pokutách (Leo Express 5 milionů za podstatně menší výkon). Například za zpoždění nad pět minut Leo Express způsobené chybou dopravce dostane sankci 40 Kč za každý tarifní bod a minutu zpoždění nad 5 minut.
České dráhy mají platit 800 Kč platit za každou minutu bez ohledu na počet tarifních bodů. V řadě možných nedostatků se sankce neliší: například pokuta 1000 Kč za nestandardní vystupování zaměstnanců dopravce, kteří jsou pracovním zařazením určeni pro přímý styk s cestující veřejností. V případě Leo Express je ještě specifikováno, co se takovým chováním myslí, například práce pod vlivem omamných látek nebo vulgární mluva. „Rozdíl v sankčním aparátu vznikl při vyjednávání s dopravci,“ vysvětlil Barták.
České dráhy nabídly při uzavírání smluv investice ve výši 40 milionů korun do dovybavení Regionov, RegioSpiderů a motorových vozů elektrickými zásuvkami, wifi připojením nebo informačními systémy. O této akci smlouva ale nemluví, stejně tak konkrétně o žádné další modernizaci. Pokud České dráhy nasadí na některé tratě nové vlaky, bude se sepisovat dodatek.