Devět miliard do lepší železnice v Plzni. Komfortnější stanice i další úpravy tratí
Několikaletá proměna plzeňského železničního uzlu je za polovinou. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) včera slavnostně zakončila další etapu jeho modernizace.
Několikaletá proměna plzeňského železničního uzlu je za polovinou. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) včera slavnostně zakončila další etapu jeho modernizace. Správci kolejí dosud v Plzni prostavěli přes 7,5 miliardy korun, další velké akce se chystají. Cestujícím se ve stanici výrazně zvýšil komfort, další vylepšení je ale ještě čeká.
Přestavba stanice je oficiálně skončená, aktuálně běží stavba přesmyku domažlické trati, chystá se modernizace trati na České Budějovice do Koterova a nákladná oprava samotné výpravní budovy.
SŽDC do železničního uzlu ve čtvrtém největším městě republiky postupně investovala od roku 2011 7,5 miliardy korun, celkem šlo o čtyři různé stavby, které probíhaly i v koordinaci s městem.
Zatím poslední etapa přinesla cestujícím dva podchody pod všemi nástupišti a dva rekonstruované železniční mosty přes Mikulášskou ulici. Stavba začala v prosinci 2016, celkové náklady přesáhly 1,3 miliardy korun.
„Během více než dvouleté intenzivní stavební činnosti se dokončilo 3. nástupiště, kompletní modernizací pak prošla nástupiště číslo 5 a 6. Rekonstrukce obou historických mostů přes Mikulášskou ulici zlepšila nejen parametry železniční dopravy, ale také provozu na silniční komunikaci. Její rozšíření umožnilo vytvoření samostatných pruhů pro tramvaje a cyklisty,“ řekl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda
První dvě etapy v železničním uzlu Plzeň se zaměřily na průjezd a první část hlavního nádraží. Již dříve tak byl modernizován úsek do stanice Plzeň-Jižní Předměstí a následně východní část samotné centrální stanice, kde postupně prošly rekonstrukcí 1., 2., 4. a částečně i 3. nástupiště. Současně začala výstavba druhého podchodu, který od loňského prosince spojuje všechna nástupiště s novým terminálem autobusové dopravy.
Poslední akce se zaměřila na celkovou přestavbu kolejového rozvětvení ve směru na Cheb a navazujících kolejí. Cestující mohou využívat celkem šest nástupišť, která získala moderní parametry, na všechna je z obou podchodů díky výtahům zajištěn bezbariérový přístup. Ne všechny výtahy ale byly ještě včera v provozu. Vlaky nyní mohou projíždět plzeňským hlavním nádražím rychlostí 80 km/h.
Rekonstrukce ale přinesla i svá negativa: ubylo zde například kolejí, na což si stěžují zejména nákladní dopravci. Jejich možnosti například odstavit na chvíli vlak či ho objet jsou v porovnání s minulostí omezenější.
Rekonstrukcí prošlo také zabezpečovací a sdělovací zařízení. Díky tomu získala stanice moderní informační systém pro cestující, diagnostická zařízení, protipožární signalizaci, kamerové systémy a především přenosové systémy pro dálkové řízení provozu.
Plzeň má s okolím nádraží velké plány, chce ho výrazně zvelebit. Velkou změnou je i vybudování autobusového terminálu v Šumavské ulici. „Vznikl tak nový přestupní terminál, díky kterému můžeme objednávat dopravu úplně jinak. Lidé začínají i vlaky po Plzni používat jako MHD,“ říká plzeňský krajský náměstek pro dopravu Pavel Čížek.
„Obě nádraží, autobusové a vlakové, nově splňují parametry 21. století a celá tato oblast se nyní stává klíčovým moderním dopravním uzlem našeho města. Věřím, že i díky tomu přilákají jednotlivé druhy dopravy ještě více cestujících,“ řekl primátor města Martin Baxa.
Zakázku mělo na starosti sdružení Metrostav a OHL ŽS, celkové náklady dosáhly 1,351 miliardy korun.
V Plzni pokračují další velké železniční stavby. Miliardovou akcí je stavba přesmyku domažlické trati, která je současně i přípravou na rychlé spojení do Bavorska. Dojde ke zdvojkolejnění zatím jen na okraj Plzně, stejně tak i elektrizaci.
Letos na podzim začne SŽDC se stavbou páté etapy, konkrétně modernizace trati na České Budějovice. Dojde k úpravám úseku do Koterova, kde vznikne průjezdná zastávka a napojení na trolejbusovou trať. Další velkou akcí bude zahájení rekonstrukce výpravní budovy plzeňského hlavního nádraží. Náklady se odhadují na 880 milionů korun, začít se má příští rok v srpnu.