Devět miliard do lepší železnice v Plzni. Komfortnější stanice i další úpravy tratí

Plzeň hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraPlzeň hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Několikaletá proměna plzeňského železničního uzlu je za polovinou. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) včera slavnostně zakončila další etapu jeho modernizace.

Několikaletá proměna plzeňského železničního uzlu je za polovinou. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) včera slavnostně zakončila další etapu jeho modernizace. Správci kolejí dosud v Plzni prostavěli přes 7,5 miliardy korun, další velké akce se chystají. Cestujícím se ve stanici výrazně zvýšil komfort, další vylepšení je ale ještě čeká.

Přestavba stanice je oficiálně skončená, aktuálně běží stavba přesmyku domažlické trati, chystá se modernizace trati na České Budějovice do Koterova a nákladná oprava samotné výpravní budovy.

SŽDC do železničního uzlu ve čtvrtém největším městě republiky postupně investovala od roku 2011 7,5 miliardy korun, celkem šlo o čtyři různé stavby, které probíhaly i v koordinaci s městem.

Zatím poslední etapa přinesla cestujícím dva podchody pod všemi nástupišti a dva rekonstruované železniční mosty přes Mikulášskou ulici. Stavba začala v prosinci 2016, celkové náklady přesáhly 1,3 miliardy korun.

Během více než dvouleté intenzivní stavební činnosti se dokončilo 3. nástupiště, kompletní modernizací pak prošla nástupiště číslo 5 a 6. Rekonstrukce obou historických mostů přes Mikulášskou ulici zlepšila nejen parametry železniční dopravy, ale také provozu na silniční komunikaci. Její rozšíření umožnilo vytvoření samostatných pruhů pro tramvaje a cyklisty,“ řekl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda

První dvě etapy v železničním uzlu Plzeň se zaměřily na průjezd a první část hlavního nádraží. Již dříve tak byl modernizován úsek do stanice Plzeň-Jižní Předměstí a následně východní část samotné centrální stanice, kde postupně prošly rekonstrukcí 1., 2., 4. a částečně i 3. nástupiště. Současně začala výstavba druhého podchodu, který od loňského prosince spojuje všechna nástupiště s novým terminálem autobusové dopravy.

Poslední akce se zaměřila na celkovou přestavbu kolejového rozvětvení ve směru na Cheb a navazujících kolejí. Cestující mohou využívat celkem šest nástupišť, která získala moderní parametry, na všechna je z obou podchodů díky výtahům zajištěn bezbariérový přístup. Ne všechny výtahy ale byly ještě včera v provozu. Vlaky nyní mohou projíždět plzeňským hlavním nádražím rychlostí 80 km/h.

Rekonstrukce ale přinesla i svá negativa: ubylo zde například kolejí, na což si stěžují zejména nákladní dopravci. Jejich možnosti například odstavit na chvíli vlak či ho objet jsou v porovnání s minulostí omezenější.

Rekonstrukcí prošlo také zabezpečovací a sdělovací zařízení. Díky tomu získala stanice moderní informační systém pro cestující, diagnostická zařízení, protipožární signalizaci, kamerové systémy a především přenosové systémy pro dálkové řízení provozu.

Plzeň má s okolím nádraží velké plány, chce ho výrazně zvelebit. Velkou změnou je i vybudování autobusového terminálu v Šumavské ulici. „Vznikl tak nový přestupní terminál, díky kterému můžeme objednávat dopravu úplně jinak. Lidé začínají i vlaky po Plzni používat jako MHD,“ říká plzeňský krajský náměstek pro dopravu Pavel Čížek.

Obě nádraží, autobusové a vlakové, nově splňují parametry 21. století a celá tato oblast se nyní stává klíčovým moderním dopravním uzlem našeho města. Věřím, že i díky tomu přilákají jednotlivé druhy dopravy ještě více cestujících,“ řekl primátor města Martin Baxa.

Zakázku mělo na starosti sdružení Metrostav a OHL ŽS, celkové náklady dosáhly 1,351 miliardy korun.

V Plzni pokračují další velké železniční stavby. Miliardovou akcí je stavba přesmyku domažlické trati, která je současně i přípravou na rychlé spojení do Bavorska. Dojde ke zdvojkolejnění zatím jen na okraj Plzně, stejně tak i elektrizaci.

Letos na podzim začne SŽDC se stavbou páté etapy, konkrétně modernizace trati na České Budějovice. Dojde k úpravám úseku do Koterova, kde vznikne průjezdná zastávka a napojení na trolejbusovou trať. Další velkou akcí bude zahájení rekonstrukce výpravní budovy plzeňského hlavního nádraží. Náklady se odhadují na 880 milionů korun, začít se má příští rok v srpnu.

Poslední stavební úpravy na plzeňském hlavním nádraží. Foto: Jan SůraPlzeň hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Odbavovací hala hlavního nádraží v Plzni. Foto: Jan SůraZatímco plzeňské hlavní nádraží prošlo velkou proměnou, vozový park Českých drah ve všech případech ještě ne. Foto: Jan SůraVe městě Plzeňského Prazdroje obsadil nádraží Staropramen. Foto: Jan SůraRegioShark na plzeňském hlavním nádraží. Foto: Jan SůraI když je nádraží slavnostně otevřeno, některé výtahy nejsou ještě v provozu. Foto: Jan SůraAutobusové nádraží Šumavská, které vzniklo hned vedle hlavního nádraží. Foto: Jan SůraNově vybudovaný most přesmyku domažlické trati přes trať do Chebu. Foto: Jan SůraBudoucí nová zastávka Plzeň - Skvrňany. Foto: Jan SůraU přesmyku domažlické tratě nebudou chybět jako u většiny modernizovaných úseků na české železnici protihlukové stěny. Foto: Jan SůraTakzvaný Faltusův most, který spojoval areály Škody Plzeň přes železniční trat v oblasti přesmyku domažlické trati. I ten zmizí. Foto: Jan SůraStavba přesmyku domažlické trati v Plzni - Skvrňanech. Foto: Jan SůraRegioShark na trase přesmyku domažlické trati. Foto: Jan SůraZastávka Plzeň - Skvrňany a začátek pomalé jízdy pro provizorním napojení na domažlický přesmyk. Foto: Jan SůraZápadní Express do Mnichova projíždí zastávkou Plzeň - Skvrňany. Ta se přesune o pár desítek metrů jinam na novou trať domažlického přesmyku. Foto: Jan Sůra
Tagy Plzeň Správa železniční dopravní cesty SŽDC Top Železniční uzel Plzeň
42 komentářů