V Rakousku vyjel první vlak na baterie, České dráhy hledají vhodný RegioPanter

Jednotka Siemens Desiro ML ecojet s bateriovým pohonem. Foto: SiemensJednotka Siemens Desiro ML ecojet s bateriovým pohonem. Foto: Siemens

Společnost Siemens a rakouské spolkové dráhy představily první vlak s hybridním pohonem, který díky baterii umí část trasy jet na

Společnost Siemens a rakouské spolkové dráhy představily první vlak s hybridním pohonem, který díky baterii umí část trasy jet na elektřinu i mimo elektrizované úseky. Hybridní vlaky chtějí zkoušet i České dráhy, zatím ale s projektem příliš nepokročily.

Nové jednotky CityJet eco se poprvé představily v Dolním Rakousku.  Siemens oznámil přípravy vlaku s bateriemi loni v září.

Siemens plně využil pro vývoj stávající jednotky Cityjet. Trojici baterií o kapacitě 528 kWh umístil v prostředním voze, používá technologie založenou na lithio-titanových bateriích (LTO). Ty umožňují rychlejší nabíjení, jejich životnost má být patnáct let. Maximální rychlost jízdy na baterii bude 120 kilometrů v hodině.

ÖBB plánují, že vlaky s bateriemi umožní vznik nových tras po tratích, kde většinou pojedou po elektrizované trati a pak dojedou díky baterii i mimo troleje. V Rakousku je zhruba čtvrtina tratí neelektrizovaných.

České dráhy loni na konci roku oznámily, že chtějí přestavět jednu jednotku RegioPanter na hybridní.  V praxi se ale zatím žádný vlak nevyvíjí. „Přípravná jednání ohledně prototypu hybridního vozidla s výrobcem stále probíhají. Zvažujeme nyní variantu, že bychom zcela novou jednotku EMU 160 přímo při její výrobě opatřili příslušnou technologií a testovali ji na vhodných tratích v rámci celé ČR. To by sice znamenalo posunutí termínu realizace projektu, ale zároveň bychom měli šanci využít spolufinancování z některého z dotačních programů ministerstva dopravy, průmyslu nebo životního prostředí,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Tagy České dráhy hybridní vlak ÖBB Siemens Desiro ML Cityjet
60 komentářů