Přelom: Island jako první země světa ruší zdanění paliv. Nahradí ho mýto z ujetých kilometrů pro všechny

Systém bude spravedlivější a předvídatelný. Řeší výpadek příjmů kvůli elektromobilům, vyhovuje hlavně ostrovům.
První země světa radikálně reformovala svůj systém plateb za užívání silniční infrastruktury. Jeho základem bylo na Islandu až dosud stejně jako všude jinde zdanění paliv prodávaných na čerpacích stanicích. Kvůli rychle rostoucímu podílu elektromobility se však výnosy rapidně snižovaly. I přes zdanění elektromobility od roku 2024 tak na sobě většinu břímě poplatků nesla hlavně slábnoucí flotila aut se spalovacími motory.
Od prvního ledna 2026 tak Island zavádí novou kilometrickou silniční daň, která se bude týkat všech vozidel a silnic na ostrově. Podle islandských úřadů bude systém v první řadě spravedlivější, jelikož půjde o výkonové zpoplatnění bez ohledu na druh pohonu vozidla a spotřebu.
Zároveň se podaří opět naplnit rozpočet na údržbu a výstavbu silnic v extrémně náročném terénu vulkanického ostrova. V neposlední řadě se pak částečně uleví stávajícím majitelům benzinových a naftových vozidel, jelikož se zároveň zruší spotřební daň z paliv.
„Kýlómetragjald“ čili poplatek za kilometr bude mít základní sazbu pro standardní osobní automobily a SUV (do 3,5 tuny) ve výši 6,95 islandských korun za kilometr (1,14 české koruny). Těžší vozidla budou rozdělena v rámci 29 hmotnostních kategorií, přičemž nejtěžší náklaďáky zaplatí až 45,17 ISK za kilometr (7,40 Kč). Motocykly mají 40% slevu a platí 4,15 ISK za kilometr (0,68 Kč).
Dramatický pokles příjmů
Příjmy Islandu z daně z pohonných hmot za poslední dvě desetiletí dramaticky klesly. Podle oficiálních údajů spadly v přepočtu na ujetý kilometr mezi rokem 2006 a posledními lety o 43 %. Nárůst elektromobilů, plug-in hybridů a stále úspornějších automobilů znamenal méně prodaných litrů na ujetý kilometr.
Vláda si na novém systému pochvaluje především jeho předvídatelnost. Předpokládá se, že zůstane životaschopný po celá desetiletí, a to i v případě, že vozový park bude zcela přecházet na elektrický pohon.
Norsko zruší daňové zvýhodnění elektromobilů. Už není potřeba, je z nich standard
Sazba kilometrického mýta byla podle úřadů nastavena tak, aby odpovídala tomu, co řidiči platili prostřednictvím daně z pohonných hmot v roce 2025. Cena benzinu nově bez daně klesne o 95–105 ISK za litr (až o 17 Kč), zatímco ceny nafty by měly klesnout o 80–88 ISK za litr (až o 14,40 Kč).
Srovnání s Českem
Průměrná cena benzinu na Islandu se v roce 2025 pohybovala kolem 55 až 58 Kč za litr, v přepočtu z místních 330-350 ISK. Ani po snížení tak ceny nedosáhnou úrovně, na kterou jsou řidiči zvyklí z kontinentální Evropy či z Česka, jelikož je na Islandu nadále zatěžuje vysoká uhlíková daň.
V Česku letos činí spotřební daň přibližně 12,84 Kč za litr benzinu a 9,95 Kč za litr nafty. K tomu se připočítává ještě 21% DPH z ceny včetně spotřební daně.
Ze spotřební daně na minerální paliva putuje do Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) přímo jen 9,1 % vybrané částky. Fond tak plní hlavně výběr z mýta a prodeje dálničních známek.
Jak se bude platit
Pro obyvatele Islandu bude systém zdanění fungovat podobně jako fakturace za energie. Majitelé vozidel budou odesílat údaje z tachometrů prostřednictvím mobilních aplikací státní správy, nebo jim bude odečtena na stanicích technické kontroly.
Na základě údajů systém vypočítává průměrný měsíční počet najetých kilometrů a podle toho vystavuje faktury. Majitelům osobních aut pak přijde jednou za rok vyúčtování, zatímco náklaďáky budou muset na povinný odečet kilometrů každých šest měsíců.
Podcast: Na islandských stavbách je nejtěžší logistika, říká tunelář Aleš Gothard
Nezaplacení faktur do 14 dní po splatnosti bude pokutováno stejně jako jízda s neplatnou STK. V opakovaných případech pak povede k zabavení registračních značek a zákazu jízdy.
Reforma se silně dotkne i půjčoven aut, které poskytují pro řadu návštěvníků Islandu hlavní způsob dopravy. Na reformu se již připravily a do ceníků půjčovného zařadily jak odečty a platby za kilometr, tak nabídku fixních denních sazeb.
Reforma se chystá i jinde
Přechod od zdanění paliv k dani z ujetých kilometrů se chystá i v dalších zemích světa, žádná z nich ho však dosud nepřijala plošně a bez výjimek. Nejdále je v přípravách Nový Zéland, pravděpodobně opět kvůli své ostrovní poloze. Pilotní projekty se rozběhly už také na Havaji či v americkém Oregonu.
Nový islandský systém na první pohled smaže zvýhodnění bezemisních elektromobilů či nízkoemisních plug-in hybridů. Elektromobily však zůstanou osvobozeny od zmíněné uhlíkové daně, která bude cenu pohonných hmot zatěžovat i nadále. Z dlouhodobého hlediska je tak provoz elektromobilu na Islandu nákladově stále levnější než provoz vozidel se spalovacím motorem.
Ke zdanění elektromobilů podle počtu ujetých kilometrů přistoupil Island už v roce 2024. Platí se přibližně jedna česká koruna za ujetý km (6 ISK). Plug-in hybridy pak platí v přepočtu 0,33 Kč (2 ISK). Reforma tak nyní tyto poplatky sjednotí pro všechna vozidla bez ohledu na typ pohonu.